Zit olie genoeh in maar zo nu en dan gaat het oliedruklampje branden. Olie en filter ververst en fouten gewist en toen leek het goed. Oliedruk was boven de 2 bar en liep op bij gasgeven.
Maar paar ritjes later weer regelmatig het oliedruklampje dat blijft branden, maar dus niet altijd.
Tips zijn welkom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Draad van de oliedrukschakelaar beschadigd en af en toe contact tegen massa...?
Auto komt as dinsdag. Schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn. Kan de oliedruksensor zelf zijn, maar ook dat er brokstukken van de kettinggeleider in het carter terecht zijn gekomen en voor de oliezeef zitten. Daarvoor moet het carter eronderweg en eventueel de ketting en geleiders ook vervangen worden.
Verklaart wel het zo nu en dan branden van het oliedruklampje natuurlijk.
Even een update.
Auto is binnen geweest. De oliedruk via de scanner gemonitord. Koude motor gestart en na een halve minuuut ging het olielampje branden. Druk op dat moment rond de 1 Bar.
Foutcodes uitgelezen
29F3 brandstof lage druk sensor
29DC misfire cil 1
030C1 engine oil pressure control static
2A2D fuel low pressure, maximum pressure reached. (Heeft constant 6.5 Bar en varieert niet)
2AAF Brandstofpomp te weinig spanning (10 Volt)
Eigenlijk allemaal te maken met de lagedruk brandstofsensor en maar 1, de 030C1 die betrekking heeft op de oliedruk.
Na een tijdje stationair draaien bleef het olielampje uit en druk was toen rond 1.5 - 1.8 bar
En na het wissen kwam alleen 29F3 direct terug.
Gemeten op de brandstofdruksensor: krijgt 5 Volt aanvoer en massa is ook goed. Vermoed dat de sensor stuk is ook omdat hij niet varieert en continu 6.5 bar aangeeft.
Volgende dag koud gestart en lampje bleef uit. Oliedruk stationair op dat moment rond de 2.0 Bar.??
Heb daarna een flush uitgevoerd en er 0W30 in gedaan met een nieuw filter. Druk bleef varieren rond de 1.8-2.0 Bar.
Heeft 1 dag niet gebrand, maar vandaag helaas weer wel. Loopt verder als een zonnetje.
Vrag me af of het brandstof probleem iets van invloed op de oliedruksensor kan hebben. BV elektrisch.
Denk toch eerst die lagebrandstofdruk sensor maar te vervangen voor ik onnodige kosten ga maken en van daaruit verder te werken.
PS heb de oliedruk niet kunnen meten met een oliedrukmeter. (Geen passende fitting).Misschien daar toch maar naar op zoek gaan.
Het oliedruk probleem is opgelost. De ketting stond goed strak dus eerst maar het oliedruk regelventiel losgehaald en die zat vast. Met wat remreiniger losgekregen maar bleef af en toe nog weer hangen. Heb er daarom een nieuwe ingezet en de oliedruk was gelijk boven de 2 bar.
De brandstofdruksensor was ook stuk en die hebben we vervangen: regelde nu ronde de 5 bar en daarmee was dit probleem ook opgelost.
Tip: als je wilt checken of er brokstukken van de geleider in het carter liggen kun je de olieniveau sensor loshalen en met een haakje checken of er losse delen op de bodem van het carter liggen. Als dat het geval is zal je het carter eronder uit moeten halen. Gelukkig was dit bij ons niet het geval en bleef de schade beperkt tot het oliedruk regelventiel
Oliedruk is variabel bij deze motoren, als de waarde buiten bereik komt gaat het lampje branden. Hij kan gaan branden bij een te lage maar ook bij een te hoge druk.
Als de ketting geleider kapot gaat en er rommel in het carter zit kan het zijn de het lampje nog steeds af en toe gaat branden.
Brandstof druk 6.5 bar is een noodloop waarde bij een defecte sensor.
Na een aantal dagen ging toch het oliedruk lampje weer branden. Minder frequent, maar toch.
De olieniveausensor er uit geschroefd maar helemaal niks aan brokstukken te vinden.....Toen de foutcodes weer uitgelezen en zag weer een aantal verschijnen zoals lambdasensor, Nox sensor oliedruk en spanning brandstofpomp te laag.
Zag toen dat de massakabel onder aan de auto tussen de carosserie en het subframe helemaal doormidden lag.
Deze vervangen en toen een paar dagen rondegereden met de auto en geen storingen meer gehad. Blijkbaar was dit de echte oorzaak en was de regelklep weliswaar niet fris meer, maar (nog?) niet het probleem.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1 Serie of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar