Ongeveer 10 dagen geleden heb ik mijn auto laten repareren (gebruikte materialen: kleppendeksel pakking, afdichtset vacuumpomp en reinigingsmiddel), zodat de olielekkage verholpen kon worden. Kosten: €300 (zie mijn vorige post).
Na 10 dagen krijg ik nu toch weer de melding dat ik olie moet bijvullen (er gaat 1 Liter in). Ik baal hier echt van. Dit heeft mij veel moeite en geld gekost en het is dus niet opgelost.
De garage zegt dat ik om de 10 dagen ongeveer 1 Liter olie moet bijvullen. Is dat normaal?
Het probleem is eigenlijk pas gaan ontstaan toen de auto naar een andere garage moest voor het reviseren van de dynamo. Daarvoor reed de auto bijna 3 maanden, zonder olielekkage (geen melding, niets).
Ik doe er 5W30 in van de Action. Is Wynn's Super charge misschien ook een idee? Ik heb er echt niet veel verstand van.
Zijn er risico's als dit zo door blijft gaan en moet ik dus het advies van de garage opvolgen (om de 10 dagen 1 Liter erbij doen)?
Hoe denken jullie hierover?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lekt de motor nog , zo niet dan verbruikt hij het dus ?
Dat is een goede vraag, die ik zelf niet kan beantwoorden. Daarvoor zou de auto dus weer naar de garage moeten.
Dat heb ik dus nog niet gedaan, maar telefonisch heeft de garage laten weten dat ik dus om de 10 dagen 1 Liter olie bij moet vullen.
Mijn vraag is dus of dat wel normaal is, m.a.w. 3x per maand 1 Liter bijvullen. Als dat zo is, dan is dat zo. Zo niet, dan moet er toch iets gaan gebeuren.
5 jaar
Als hij zoveel lekt is alles zeiknat van de olie onder de auto.
Hoeveel km heb je gereden als je weer een liter bijvuld , je peilt neem ik aan eerst , koud en auto horizontaal ?
Caterventilatie wil nog wel eens voor problemen zorgen , met hoog verbruik als gevolg , is deze gecontroleerd?
Of de zeiknat is aan de onderkant ga ik proberen te checken, zo niet laten checken.
Ik heb ongeveer 500 km in 10 dagen gereden, bijna 0,8 Liter verbruikt.
Inderdaad, de auto horizontaal gepeild, zowel koud en ook na een tijdje rijden.
Caterventilatie, geen idee. Ga ik bespreken. Zoals ik al aangaf, heb ik zelf weinig tot geen verstand. Maar toch probeer ik me via deze weg een beetje te laten informeren.
Als deze kwestie (lees: 3 keer per maand olie bijvullen) voorlopig geen grote problemen oplevert, dan laat ik het wel eventjes zo tot oktober.
Wat denk jij?
5 jaar
Zoveel verbruik gaat uiteindelijk andere problemen veroorzaken , katalisator kan het begeven, alles kan dicht koeken , ik zou toch zelf de reden willen weten waarom het verbruik/lekkage zo groot is.
Wat ik verbazend vind van de garage ,dat je drie keer 1 liter moet bijvullen in een maand.Voor de rest nergens aan gerelateerd.Niet aan km,s niet aan rijstijl.Dus als hij niet of nauwelijks rijdt,moet je toch bijvullen?Maar dit terzijde.Doe wat kaleido aangeeft.Als hij uiteindelijk toch niet lekt,gebruikt hij heel veel olie.Overigens je vermeld niet het bouwjaar en km stand.Olie van de Action is niet slecht als je Valvoline 5W30 koopt.Uit nieuwsgierigheid heb ik ook je andere topics gelezen .Daar wordt je niet vrolijk van .Je schrijft dat je Bovag garantie had.Heb je daar gebruik van gemaakt.Ik zou er mee terug gaan.
Ferry
5 jaar
Dat baseren zij op de kilometers die ik rijd. Exact zal het wel niet zijn natuurlijk, meer om een indicatie te geven. Ook al heb ik zelf het idee dat ze er niet mee aan de slag willen om een of andere reden, maar goed. Het is niet de garage waarbij ik de bovag garantie heb. Die probeert de boel alleen maar te rekken tot het einde van de garantietermijn. Vanaf het begin mankeert de auto dus al wel wat, zoals je al hebt gelezen. De auto wegdoen is geen optie, dus ja, dan ga je het probleem proberen op te lossen.
Het bouwjaar is 2007 en km stand 118.000.
5 jaar
Garantie kun je dus wel vergeten , omdat er al iemand anders dan de verkopende partij mee bezig is geweest , in mijn beleving had je er meer bovenop moeten zitten , dingen geconstateerd in de garantie periode en niet afdoende opgelost blijven garantie .
Mocht het probleem uiteindelijk in de motor zitten tja .
Ik zou ze het toch nog een keer voorleggen maar dan schriftelijk desnoods de boeg zelf aanschrijven.
Ik ga ermee aan de slag, ook al wordt het met dit bedrijf wel lastig om iets gerepareerd te krijgen. Het blijft ook gek dat er eerst geen olielekkage was, maar pas na het reviseren van de dynamo - door hen - wel. Alsof er iets mis is gegaan tijdens het repareren.
5 jaar
Ik ben van plan om.het probleem maar zelf op te lossen. Ik zie het maar als "pech hebben".
Mijn vraag aan jullie nu is: gaat dit om een grote/dure pech?
Ik moet namelijk zo'n 2 á 3 keer (1 Liter per keer) per maand olie bijvullen. Laatst kwam er ook veel witte rook/geur vanuit de uitlaat. Dit was tot nu toe eenmalig.
5 jaar
Met een dergelijk verbruik moet je het lek kunnen opsporen.Eerst alles schoon spuiten en dan gaan kijken waar die lekt .Afhankelijk waar die lekt is het prijzig of goedkoop.Bij het kleppendeksel is het betaalbaar.Bij de achterste keerring ben je meer geld kwijt.De bak moet er namelijk onderuit.En als dat het is vervang je gelijk de koppeling.De bak is er toch uit.Overigens bij de km stand zet ik vraagtekens.In 12 jaar 118 duizend ,is 10 per jaar. Ik denk eerder dat hij wellicht 3 a 4 ton heeft gelopen.Overigens witte rook zou een koppaking kunnen zijn.
Ferry
5 jaar
Met 'zelf oplossen' bedoelde ik dat ik de auto naar een derde ga brengen. Zelf heb ik weinig tot geen verstand. Die zal het dan inderdaad moeten schoonspuiten en het probleem achterhalen.
Diezelfde garage (dus niet waar ik de auto heb gekocht) heeft een tijdje geleden wel ervoor gezorgd dat ik niet constant een brandende geur ruik. Toevallig hadden we het in het algemeen over de auto, ook over de kilometerstand. Hij werkt heel erg professioneel en weet ook de geschiedenis van een auto te achterhalen. Hoe weet ik ook niet. Hij heeft de kilometerstand toen ook gecheckt en dat bleek wel degelijk te kloppen. Ook hij was kritisch over de auto, vandaar een aantal checks. Het is trouwens een automaat. Ik moet zeggen dat ik ook altijd rond de 10.000 km p.j. rijd. Ik vlieg veel vaker of neem de trein (ook naar Duitsland en België). Het is dus goed mogelijk.
Bedankt voor je advies in ieder geval. Ik zal het zeker aankaarten.
5 jaar
Een BMW met een ton en dergelijke gebreken geloof ik niet in.Ik zou hem terug brengen.
Ferry
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar