Raar verhaal. BMW X3, 2 ton gelopen, stopt plotseling vanaf z'n 3e versneling op 3000 toeren, in 4e versn bij 2200 toeren, bij 5 en 6 nog eerder. topsnelheid in 90 sec 120 km/h. In de 1e en 2e versnelling lijkt er weinig aan de hand. Rijd en start verder prima. Uitlezen gaf div storingen o.a. nokkenaspositiesensor. Computer gereset, fouten komen niet meer terug. computer "leeg".
Brandstoffilter maar eens vernieuwd, geen resultaat. De fout is er (toevallig?) ingekomen na diesel tanken in Belgie, en na inbouw Xenon verlichting. Wie kan er mij wat meer over vertellen?
m.vr.gr. Paul.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ga eens rijden en vergelijk gewenste turbodruk eens met werkelijke turbodruk. Of gewenste luchtmassa met werkelijke luchtmassa.
Of wel de ecu beperkt de druk dan wel er is een storing die de druk begrenst.
Heeft deze een roetfilter of katalysator? Zit niet verstopt?
Welke fouten stonder er allemaal in?
Laatst een X5 diesel gehad die had getankt in Polen en met een verstopt filter als gevolg afgeslagen in Nederland. idee?
Ga niet direct de fouten resetten maar probeer daar wat mee, schrijf ze op en ga dan meten.
De man heeft toch niet Xenon bij de dieselpomp in Belgie geplaatst? Straks zit er toch (per ongeluk)een beetje benzine in de tank.
Gechipt?
alvast dank voor het meedenken. Onze uitleescomputer heeft wat moeite met de X3. Dus maar even bij collega bedrijf neergezet voor een nauwkeuriger uitlezing. ze hebben nog geen tijd gehad (!). De uitlaat blaast krachtig zijn rommel naar buiten, dus ik denk niet dat die verstopt zit. men heeft mij verzekerd dat er diesel is getankt. dus...! Wel neemt de topsnelheid langzaam verder af. nu nog 80 km/h. In vrijloop gaat het toerental normaal vlot omhoog, tis echt naarmate de belasting toeneemt. rijd ik in de 3e versnelling tot de "begrenzer", en druk ik dan de koppeling in, dan schiet het toerental wel omhoog. koppeling weer los..,meteen weer terug naar 3000 toeren. Toch twijfel ik een beetje aan de juiste inhoud van de tank. Hoe kom ik er achter dat het zuivere diesel is. Hij zit vol, dus gewoon aftappen en weggooien is het laatste. zou het er aan kunnen liggen? Tja, vele vragen houden me bezig.
Inmiddels is de BMW opnieuw uitgelezen en komt toch steeds die nokkenaspositiezender naar boven. Vreemd is echter als ik deze lostrek de motor niet eens start, hij doet dus wel iets! Als ik daarintegen de luchtmassaweger lostrek, veranderd er niets. deze doet kennelijk niet veel op deze manier. Inmiddels is de N.A. pos.zender besteld, maar begin te betwijfelen of dit het juiste onderdeel is. Bij uitlezen tijdens rijden geeft de luchtmassa weger een normale waarde tot de 'begrenzer' intreed. oorzaak of gevolg??
Na een weekendje nadenken toch maar eens de roetfilter losgegooid. Inderdaad..., verstopt.
Probleem opgelost. Allen bedankt voor het meedenken. Old Ford was right.
m.vr.gr. Paul Lammers.
leve het nieuwe rijden en de snelheids limiet in holland
/mochten we maar een keer hollen met de auto's
zien we net als in andere landen meteen een aantal storingen nog maar zelden/
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW X3 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar