auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: onregelmatig draaiende 318 M43

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: M43

Hallo,

Ik heb een 318i M43 motor waarvan het koelsysteem op druk kwam( water werd langs vuldop weggeperst). Na test bleek dat co in koelwater zat, dus de cilinderkop afgenomen, laten testen en vlakken. Cilinderkop bleek in orde te zijn, waarna alles is gemonteerd met nieuwe dichting en bouten.

Na alle montage een testrit gedaan, kwam het water niet terug op druk. Na contact met revisiebedrijf, komt het zeer weinig voor dat goed geteste cik.koppen toch slecht blijken te zijn, maar gebeurd wel eens).

Omdat ik een 316 coupe staan heb ( ook m43 motor, e36) heb ik deze cil.kop afgenomen en gemonteerd op de 318 e46.
Alles is terug gemonteerd met nieuwe dichting en bouten.
Na alle arbeid wil een technieker gaan testrijden, blijkt dat de auto niet meer blijft draaien, ttz de motor slaat aan maar valt onmiddellijk terug uit.
Alles nog eens gecontroleerd, staat mooi op tijd( is juist gezet met de 2 hulsptukken van bmw om krukas en nokkenas vast te houden, dus kan je niet mee missen)

Heb daarnet de auto uitgelezen met inpa en carsoft, geen enkele fout aanwezig.
Bij live values in carsoft zie ik dat de klop regeling constant moet ingrijpen, wat zeer slecht is.
Daarnet in tis nogmaals nagezien of beide cilinder koppen dezelfde zijn, en dat is zo.
Reeds brandstoffilter vervangen ( wegens te arm mengsel kan wel eens detonatie optreden dacht ik, of heb ik het mis), bougies, andere bobines, allemaal geen resultaat.

Is er iemand die reeds zulke problemen heeft gehad?
Alvast bedankt voor het helpen meedenken.

Tim

Geplaatst door

timg (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Niemand een idee?

timg 0

15 jaar

Geen probleem in de startblokkering ? kan het starten en meteen weer afslaan verklaren,probeer eens met de reserve sleutel.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Dag Stefan,

Als je het gaspedaal half ingedrukt houdt bij het starten, dan draait hij wel. Dus boven 1500 tr/min draait hij wel.
Als ik hem even draaiende houdt en dan bougis bekijk, zijn deze behoorlijk nat en veel koolaanslag, je hoort ook constant een rommelend/ploffend geluid in uitlaat. Het is net als het ontstekingstijdstip verkeerd staat, maar is niet zo.
Heb net even gestart met reservesleutel, maar is geen verschil.

Ik weet dat de e36 modellen een defecte krukas poulie kunnen hebben waardoor bdp verschuift, maar bij e46 is dit niet mogelijk omdat de krukassensor aan het vliegwiel zit. ( of zie ik dit verkeerd)

Bedankt voor de reactie Stefan!

Mvg, Tim

timg 0

15 jaar

Hallo Tim

Nee dan gaat dat verhaal van de startblokkering niet op nu ik bovenstaande verhaal zo lees.

de krukas positie sensor zit bij de E36 ook aan het vliegwiel,en gemonteerd met een M6 boutje als ik me nit vergis,echt verschuiven kan het in elk geval niet,ook de poulie bij de E36 zit 'vast' en kan eigenlijk geen kant op.

Het lijkt toch echt op een timings probleem,aangezien je zegt dat de klopsensor steeds bij doet regelen,hij veranders dus het ontstekingstijdstip om kloppen/detoneren tegen te gaan..maar ook met een defecte klopsensor moet hij normaal stationair blijven draaien,alleen kan verminderd vermogen e.d. optreden.

[url=http://img34.imageshack.us/i/79994839.pn...][img]http://img34.imageshack.us/img34/8262/79...[/img][/url]

Heb je niet per ongeluk de bougiekabels verwisseld o.i.d. ? ( Ontstekingsvolgorde = 1 3 4 2 )

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Mijn indruk is ook dat het onststekinsgtijdstip niet correct is. Ik heb altijd zonder bmw gereedschap die koppen afgenomen, maar omdat die nu zo slecht loopt ben ik dat gaan lenen bij bmw dealer.
Door middel van die hulpstukken kan je echt niet missen; de pen gaat in gat onder startmotor en metalen plaat moet over de geslepen kanten van nokkenas komen.

Bedankt voor de tekening Stefan, maar ik heb ook dit handige programma kunnen inkijken.

Als ik start en bekijk de live values in carsoft zie ik dat het ontstekingstijdstip wordt aangegeven op -22,5°KW. Lijkt me toch ook niet echt correct. Kan het zijn dat een defecte nokkenaspositiesensor dit probleem veroorzaakt, al worden geen fouten aangegeven en is weerstandswaarde ook in orde.

Ik ga morgen een compressietester gebruiken van het werk, mss kom ik zo iets meer te weten.

Groeten,

timg 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.