BMW 320I Touring 1995 126000 km. De overbrengingsverhoudingen van de versnellingen zijn goed op elkaar afgestemd, maar ik vind de 5e versnelling aan de korte kant, 140 km/h en dan al 4000 trpm. Is het mogelijk om bijvoorbeeld net als bij een derailleurversnelling op een fiets een ander tandwiel erop te zetten, zodat het toerental daalt bij gelijkblijvende snelheid?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik denk dat je alleen een andere diff. aan het monteren komt voor je probleem te verhelpen,maar danzit je weer met een ander probleem..
als je er bv ene neemt met een 'hogere top' dan verlies je wat aan trekkracht en anders om hetzelfde!
je kan niet zomaar een tandwiel gaan omzetten want dat werkt niet echt.
Stefan
Stefan,
Zelf doe ik niets aan een auto hoor behalve wassen, ruitensproeivloeistof bijvullen, winterbandjes verwisselen, etc. Dus ik moet het allemaal laten doen, wat schat jij in wat dit gaat kosten? Het gaat mij erom dat op de snelweg het toerental naar beneden gaat in de 5e versnelling, dat rijdt wat rustiger en waarschijnlijk ook iets zuiniger. Die hogere top is voor mij absoluut niet belangrijk.
Bob
18 jaar
Het makkelijkste is om andere hoogtemaat banden te monteren.
Je kan het zo uitrekenen met de site die hieronder staat.
Wel alles goed invullen.
(de overbrengingen staan meestal in je instructie boekje)
Ook het diff kan je zo uitrekenen.
http://www.unixnerd.demon.co.uk/revs.htm...
Ton
18 jaar
Denk je dat dat zuiniger zal zijn? Ik betwijfel het. De motor zal meer moeite hebben met dezelfde snelheid aan te houden. ik denk dat BMW vast en zeker het optimale punt heeft voorzien, niet??
18 jaar
Voor je verbruik maakt dit niks uit. Teninste, op jaarbasis zul je er misschien een keer van naar McDonald's kunnen gaan. 4000 rpm lijkt veel, ook omdat het een zescilinder is, deze maakt een heel ander geluid dan een 4 cylinder. Het hoort bij de auto en het hoort bij BMW. Je moet ook zo zien, als je 120 rijdt en je wilt ff inhalen, hoef je alleen maar 2 cm je gaspedaal indrukken. Niet terugschakelen, niks en je schiet als een speer voorruit omdat je in een gusntig toerental bereik rijdt. Niet oneconomisch en toch voldoende koppel om door de trekken bij dit toerental. Nogmaals het hoort bij de auto. Als je 120 rijdt in z'n 5 zul je zien dat je netjes 9 a 10 liter op 100 km verbruikt. Zeer netjes vind ik dit voor deze auto.
18 jaar
Bob, dit hoort gewoon zo. Kijk als je wilt dat hij meer snelheid moet maken bij hetzelde aantal toeren dan moet je overstappen op een 325i omdat deze een hogere koppel(trekkracht) heeft, doordat hij meer pk's heeft. Stel als je in de bak de tandwiel zou veranderen dan zou je aan snelheid wel winnen maar de motor gaat dan wel meer verbruiken, zoals Martijn al suggereerde. BMW heeft de juiste verhoudingen gekozen voor dit type. Als je zuinig wil rijden dan moet je de economy-meter in de gaten houden, onder de 10l/100km,MVG.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar