BMW 3-serie Cabrio 1998: oververhitting motor

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 206S3, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 110

Ik heb een motor M52B20 - 206S3 een temperatuur probleem, de motor temperatuur slaat een snel in het rode vlak. En de kacheltemperatuur wordt niet warm. Ik heb de radiator, slangen, thermostaat, waterpomp, en kachel controlekraan laten vervangen en de cilinderkop is afgevlakt en door een garage weer erin gezet. Twee maanden niets maar nou weer het zelfde probleem? wat kan dat wezen!

Taarb000

Geplaatst door Taarb000 (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

kaleido 1 (980) PRO, 3 jaar geleden

Dat de kachel niet warm wordt kan duiden op lucht in het systeem.
Er zit voldoende koelvloeistof in het systeem , er komt geen lucht uit het ontluchtingsnippeltje op de radiateur ?

Taarb000 (0), 3 jaar geleden

Koelvloeistof op peil, meerdere malen ontlucht maar koelwater temperatuur te heet lampje op dashboard brandt na dat ik 5 minuten rijd. Verwarming wordt niet warm?

kaleido 1 (980) PRO, 3 jaar geleden

Lijkt op een verstopping dan , kachelslangen worden ook niet warm ?

Taarb000 (0), 3 jaar geleden

De BMW wordt a.s. donderdag opgehaald door de garage die ook de koppakking heeft vervangen, ik laat het weten wat uitkomst is! Ik heb het hele system al uitgespoeld!

Taarb000 (0), 1 jaar geleden

Ik heb een vervangende motor erin laten zetten, alle problemen waren opgelost maar ik heb nou met deze motor het zelfde probleem, Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 liter 6-cylinder

Sinds kort heb ik een probleem met de koeling van mijn E36 320 uit '98.
Bij stationair draaien, binnen de bebouwde kom en op 60/70 wegen blijft de motor (volgens de meter) netjes rond 90 graden. Echter op de snelweg loopt de meter binnen 10km richting het rood. bereik.
Ik heb het systeem ontlucht, waarbij opviel dat er alleen vloeistof uit de ontluchtingsnippel (bij draaiende motor/verwarming) liep met een hand of dop op het expansievat. Verder leek het vloeistofniveau wel iets te veranderen bij het intrappen van het gaspedaal. Met draaiende motor zag ik druppeltjes koelvloeistof terug lopen in het expansievat (hoort dit een straaltje te zijn?) de vloeistof was een beetje gekleurd, verder geen vreemde aanslag in het expansievat en ook geen belletjes zichtbaar. Het ontluchten heeft niet geholpen.

Hier de verdere symptomen op een rijtje:
-De verwarming blaast onder alle omstandigheden koude lucht.
-De auto verliest geen koelvloeistof.
-Geen overdreven witte rookpluimen uit de uitlaat.
-De bovenste radiateurslang wordt zeer warm en staat onder druk.
-De onderste radiateurslang blijft koud, maar staat wel onder de druk.
-De fan staat continue aan (zelfs bij een koude start).
Omdat er druk op de slangen komt, lijkt me dat de waterpomp nog functioneert (misschien iets te makkelijk gedacht?) en aangezien ik geen vloeistof lijk te verliezen is de kop(pakking) denk ik ook nog wel in orde.
Blijft over de thermostaat die dicht blijft staan of een verstopte radiateur. Ik heb dit getest!
Verder hoor ik uit de buurt van de waterpomp een niet zo heel prettig (schurend) geluid komen, dus ik twijfel toch of deze niet defect is.

kaleido 1 (980) PRO, 1 jaar geleden

Er behoort een continue straal koelvloeistof uit de dunne slang te komen die bovenaan de tank zit .
Heb je de radiateur ook ontlucht , dit is toch nog het type met tank naast de radiateur ?
Schurende geluid van waterpomp is niet goed zou maargoed een schoep los op de as kunnen zitten . Dat fan meteen draaid is ook niet goed en de kachel alleen maar koude lucht is ook een probleem , kachel is nog wel aangesloten , radiateur zowel van kachel als van motor kunnen inwendig verstopt zitten .
Druk opbouw is niet goed , laat de koelvloeidtof eens testen op aanwezigheid van verbrandingsgassen.
Deze problemen 1 voo1 uitsluiten dan kom je er uiteindelijk wel of de kennis moet te kort schieten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.