BMW 5-Serie: Piepende remmen bij remslijtagesensor

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0

Ik heb sinds enige tijd last van piepende remmen.
Na enig onderzoek op het net heb ik waarschijnlijk al kunnen achterhalen wat de oorzaak is.
In de remblokken zitten linksvoor en rechtsachter slijtageindicatoren. Deze zijn bij mij
van hard plastic en drukken bij remen tegen de remschijf aan. Dit geeft het piepende geluid. Als ik deze
sensor loshaal is het weg nl. Het zijn bij mij groene sensoren.

Is het nu een goed idee om deze te vervangen voor een nieuw setje ? Misschien zijn de nieuwere sensoren
van een beter materiaal wat niet piept ? Want anders zou iedere BMW hiervan last hebben.
Blokken en schijven zijn bij 120K vervangen ik weet niet of er toen ook andere slijtageindicatoren ingezet zijn (auto heeft nu 150K gelopen)

geritz81

Geplaatst door geritz81 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

scott10811 (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoe kan de indicator tegen de schijf aankomen als je remblokken goed zijn?

geritz81 (0), 13 jaar geleden

De indicator slijt zeg maar mee met het remblok en op het moment dat de remblok te dun wordt zit
er waarschijnlijk een geleider in welke doorbroken wordt.
Zie afbeelding. Ik vind het ook een krom systeem maar ja...

[url=http://images8.speurders.nl/images/57/57.../" target="_blank" rel="nofollow">http://images8.speurders.nl/images/57/57...][img]http://images8.speurders.nl/images/57/57...[/img][/url]

scott10811 (0) PRO, 13 jaar geleden

Kun je niet gewoon wat van de indicator afvijlen? Als hij toch weg moet slijten, dan moet dat geen probleem zijn.

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

als je een stukje van de indicator afvijld,krijg je problemen met je onderhoudsinterval op je dashbord. de mate van afslijten is voor de auto een indicatie hoe lang jij nog met je remblokken kan doen.
als het echt zo hinderlijk is zou ik een nieuw setje halen bij de dealer. de remzuiger terug duwen,nieuwe sensor erop,en !voorzichtig! steeds een beetje remmen,zodat de nieuwe sensor in kan slijten op de schijf.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Slijtage van de remblokken word uitgerekend. Het extra draadje wat bij deze sensoren word gebruikt is alleen ter controle bij het reseten van de interval. Als je de oud sensor laat zitten en je wilt reseten dan gaat de interval naar -15000 terug. De sensor is ook een stukje korter dan dat de nieuwe blokken dik zijn dus de eerste tijd slijt ie zowieso niet. Groene sensoren heb ik nog niet gezien maar de sensoren die ik in mijn handen heb gehad zijn zwart en zijn ook behoorlijk hard. Misschien helpt het vervangen van de sensoren. Je zou ook eens de klauwen eraf kunnen halen en alles goed schoonmaken en ontroesten en bij het in elkaar zetten op alle contact vlakken wat kopervet/keramisch vet smeren.

gr Martin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.