BMW 5-Serie: Pixels in dashboard

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: m54

Beste lezers,

Zoals beschreven in veel topics had ik ook last van een aantal "dode" pixels in bv. mijn dagteller en temperatuuraanduiding. Er al vanuit gegaan dat dit een dure reparatie moest worden. Heb ik afgelopen avond mijn auto op werk binnen gezet ivm vorst. Op werk hebben we grote wandventilatoren met verwarming. Heb ik mijn achterklep open gezet (is een touring) alle afdekkapjes voor de electronica verwijderd en de ramen open gezet. Nu met de kont onder de kachel even lekker drogen. Reed ik gisteravond naar huis blijkt dat alle "verloren" pixels terug zijn. Of dit een blijvende oplossing is weet ik niet maar wat ik wel weet is dat er dus geen pixels werkelijk overleden zijn. BMW zei mij dat de hele unit vervangen behoefde te worden terwijl het du op een vocht of temperatuur gerelateerd probleem lijkt.

NIET DIRECT EEN NIEUWE DASHBOARDUNIT KOPEN DUS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

pemann

Geplaatst door pemann (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Vochtig/slecht contact connector komt vaker voor.

Connectors schoonmaken/controleren is meestal de remedie, de auto zal toch wel weer vochtig worden zodat je probleem weer kan voorkomen..

Cor

Harald (0), 16 jaar geleden

Als je het probleem met het matrix display bedoel dan is dit in 30 minuten te verhelpen en als nieuw, haal de hele cockpit eruit.
Maak de achterkant open zodat je het geheel eruit kan halen en dus een kaal gedeelte hebt, als je nu het deel van de tellers neem zit er onderaan het matrix gedeelte.
til voorzichtig het matrix gedeelte een stukje op, een paar milimeter en ga hier rijkelijk met contactspray spuiten mag er gewoon uit lopen dus echt aardig wat.
Laat alles nu zeker een half uur drogen, en zet alles weer in elkaar.
Plaats alles terug en als alles goed is gegaan heb je weer ee voledig werkend display.
Heb het nu bij 2 bmw`s 5 serie gedaan en werkt perfect.
Kortom duurt het een uur en een bus contact spray en je bent klaar.
Let wel eigen risiko, maar staat op meerdere sites beschreven hoe dit werkt.
Het is over het algemeen dat de contact punten niet alles meer raken.
Zo zou zeggen suc6.
Groetjes Harald

Marcel D (0), 16 jaar geleden

Ik heb zelfs een handleiding om het gehele paneel te demonteren. Het schijnt dat de contactplaat niet genoeg druk uitoefent op het display. Echter durf ik het niet aan om de wijzers van de meter te verwijderen. Wat me wel opvalt, is dat er bij hogere temperaturen steeds meer pixels zichtbaar worden. Miesschien iets met uitzetten te maken. Ik zal het ook eens met contacspray proberen. Voor de echte die-hards, hier de link naar reparatie. Wel geheel op eigen risico:
http://www.bmw.bazzi.biz/reparatur_pixel...

Harald (0), 16 jaar geleden

Beste Marcel, je hoeft niet het hele klokken werk uit elkaar te halen.
Het gaat er alleen maar om dat je de voorkant het glas met zwart gedeelte en het grijs/wit gedeelte aan de achterkant van elkaar los maakt.
Hierna kan je al bij het matrix display, je kunt het zwart gedeelte van het matrix display iets oplichten en daar contact spra tussen spuiten.
De tellers kunnen dus gewoon blijven zitten geen probleem mee, let wel op dat je het goed laat drogen omdat er een condens laag achter blijft en deze moet je wel laten drogen anders heb je kans op corrosie (roest).
Ik hoop dat het nu iets duidelijker is.
Groetjes Harald

Marcel D (0), 16 jaar geleden

Hallo Harold.
ik heb jouw methode eens geprobeerd, echter zonder veel resultaat. Even doet alles het en dan valt er weer een gedeelte weg. Wat me wel opviel is dat ik ook dat wit/grijze drukplaatje iets omhoog kan duwen. Kijken of ik daar iets tussen kan leggen, zodat de druk tussen het glas en de contactplaat vergroot wordt. Zal wel even passen en meten worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.