Mijn auto remt pulserend, dat wil zeggen dat de vertraging variabel is. Pedaal trilt niet. Bij het naderen van een stoplicht bij 30km is het het meest voelbaar dat het remmen niet uniform is. Bij extreme rem acties bij hoge snelheid is het probleem nauwelijks waarneembaar. Dit probleem wordt vaak geasocieerd met kromme schijven. Dit is bij mij vermoedeiljk niet het geval. Hieronder de geschiedenis van het probleem:
- 05/2006 auto 2ehands gekocht met versleten blokken en schijven, echter geen pulserende rem problemen
- 08/2006 schijven en blokken voor vervangen (std ATE), nog steeds geen rem problemen
- 04/2007 pulserend remmen is begonnen
- 08/2007 de "nieuwe" schijven laten afdraaien, er viel niets weg te draaien bleek...
- doorgereden met pulserende remmen
- 06/2008 de achterschijven en blokken vervangen (std ATE), pulserende werking werd minder maar is niet weg
Mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn:
- draagarm rubbers voor: deze zijn met de draagarmen in 08/2006 vervangen
- stabilisatorstang rubbers? Zou dat kunnen en hoe test ik dat?
- remvloeistof vervangen? Zou betekenen dat vocht in remvloeistof gasvormig wordt en de klauw niet meer goed aanstuurt. Hoe kom ik daarachter?
- afdraaien aan de auto? Waar kan ik dat laten doen? Zou het kunnen dat de originele schijven ook aan de auto zijn afgedraaid?
- remkrachtverdeler? wat is het, hoe kan ik het controleren en wat kan er mis mee zijn?
- achterste draagarm rubbers? waar zitten ze en hoe controleer ik die?
Het is voor mij een mysterie, vandaar het lange verhaal, zodat blijkt dat er al het nodige aan gedaan is, maar dat dat allemaal niet geholpen heeft.
Ieder antwoord is welkom, alvast bedankt.
Jerome Michot
r301hess@gmail.com
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Van alles wat je als mogelijke oorzaak opnoemt lijkt mij "kromme schijven" toch het
meest waarschijnlijke.
Je zou als de wielen vrij zijn eens iemand heeeel licht kunnen laten remmen.(blokken net de schijf raken)
Dan iemand aan de wielen laten draaien, soms voel je dan al welk wiel het probleem veroorzaakt.
Een nieuwe remschijf die vrij snel weer trilt kan komen door oa:
Defect wiellager.
Velg met veel oxidatie op het hart.(aluminium velgen vaak)
Of verkeerde (race) rijstijl.
Of pech.
Oiram
[quote=UNIVERSEEL11698]Van alles wat je als mogelijke oorzaak opnoemt lijkt mij "kromme schijven" toch het
meest waarschijnlijke.
Je zou als de wielen vrij zijn eens iemand heeeel licht kunnen laten remmen.(blokken net de schijf raken)
Dan iemand aan de wielen laten draaien, soms voel je dan al welk wiel het probleem veroorzaakt.
Een nieuwe remschijf die vrij snel weer trilt kan komen door oa:
Defect wiellager.
Velg met veel oxidatie op het hart.(aluminium velgen vaak)
Of verkeerde (race) rijstijl.
Of pech.
Oiram[/quote]
Of een remzuiger die vastzit.
16 jaar
Bedankt voor jullie reacties zover!
Zojuist met een nauwkeurig apparaatje de kromming van de schijven voor gemeten. Links 6 hondertste mm en rechts 3 hondertste. Nu weet ik niet of dit binnen de tolerantie valt, wat denken jullie?
Tevens links gevoeld dat de wiellager wel een voelbare speling heeft. Gedubbelcheckt dat het niet aan draagarmen e.d. lag. Het is inderdaad de wiellager. Kan een beetje speling kwaad? M.a.w. behoort het echt totaal spelingsvrij te zijn?
16 jaar
Nog even een toevoeging, links achter geen speling en 6 honderdtste mm slag, rechtsachter geen speling en 7 hondertste mm slag. Het enige wat ik in TIS kan vinden over de slag tolerantie van een schijf is "Starkendifferenz innerhalb der Bremsflachen" max 0.01 mm, maar ik weet niet zeker wat dat betekend.
Ik kom er niet echt uit, zou het dan toch het beetje speling van de linker voorwiel zijn?
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar