BMW 320I: Problemen na revisie

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 1998

Wij hebben op 03-12-2013 de BMW 320I Executive uit eind 2008 gekocht.
Dit betreft een auto na de facelift met het welbekende 170 pk 2 liter motorblok.
Na 143.000 km hebben we een motorrevisie uit laten voeren omdat de cilinders niet synchroon liepen door speling op de ketting. Na de revisie hebben we er "probleemloos" mee kunnen rijden tot 160.000 kilometer, toen ontstonden dezelfde problemen als voorheen.

Je hoort een vreemd ratelend geluid en de uitlaat is flink zwart. Dit duidt op een hoog olie verbruik en het klonk alsof we wederom problemen hadden met de ketting.
De auto hebben we ter controle weggebracht waarbij we wederom de ketting en de bijbehorende tandwielen hebben laten vervangen, echter na deze reparatie hoorde we nog steeds een vreemd geluid.

Dit blijkt, aldus de garage, uit de cilinders te komen. We hadden de keuze, de auto weg doen of een nieuwe motor in de auto te laten zetten. (dit betreft dan wederom dezelfde probleemmotor als we nu gehad hebben, waarbij revisie niet mocht baten.)

Op internet is te lezen dat er veel BMW's zijn met deze problemen en dezelfde techniek wordt gebruikt in nieuwere modellen. Het is mij onduidelijk waarom BMW de motoren niet verbetert, zo'n ketting zou probleemloos 200.000 kilometer moeten meegaan.

We denken dat de cilinders wellicht te diep zijn uitgeboord bij de revisie waardoor deze niet mooi lopen en je het geluid hoort alsof er ijzer op ijzer tikt..

Voor ons wordt het nu een ander Duits merk, iets met een ster in de grill.

bmw320i2008

Geplaatst door bmw320i2008 (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 6 jaar geleden

Oke....en wat is nu de vraag?

bmw320i2008 (0), 6 jaar geleden

Ik ben benieuwd of er meerdere mensen zijn met dezelfde problemen en hoe deze toen opgelost zijn ;-}

biomus (0), 6 jaar geleden

"Voor ons wordt het nu een ander Duits merk, iets met een ster in de grill". Neem er dan een uit de jaren 80, want die kennen deze problemen niet! Mensen hebben altijd nog het idee, dat er degelijk geproduceerd wordt. Vergeet het maar! Elk merk, heeft dit. Ook de Japanners, alleen die willen hun "kwaliteits-imago" hoog houden en doen veel reparaties zonder dat je er iets van weet. Mooi voorbeeld, de Carina E. Een veel slechtere auto ken ik niet. Wat daar allemaal niet aan verwisseld is....
Opel, VW-groep, Mercedes en anderen hebben allemaal problemen met kettingen. los zittende clinders, etc., etc.
Anyway, moraal van het verhaal. Auto's van vroeger worden niet meer gemaakt. Je moet er nu een beetje geluk mee hebben!

P. Kelder (0) PRO, 6 jaar geleden

[quote=bmw320i2008]
Voor ons wordt het nu een ander Duits merk, iets met een ster in de grill.[/quote]

Ook bij Mercedes kun je je lol wel op en je geld wel kwijt.....
Heb liever een ster in de ruit. dan in de grill ;)

En als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een Taxi.......

Vroeger werd er ontwikkelt op kwaliteit, tegenwoordig op levensduur van 8 jaar.

Grt. Paul

biomus (0), 6 jaar geleden

Dank je Paul, voor de bevestiging! Auto's worden niet meer gemaakt, alleen maar luxe hutten op wielen ;)

bmw320i2008 (0), 6 jaar geleden

De auto moest wederom terug naar de garage vandaag, we staan weer voor een revisie.
De ketting was reeds vervangen zoals eerder vermeld maar dit mocht niet baten, het lijkt erop alsof de revisie niets heeft uitgehaald om de problemen voorgoed op te lossen.

De dealer biedt er 3000.00 voor en we staan voor de keuze, of we ruilen hem in tegen 3000 of we zetten er een ander motorblok in en verkopen de motor daarna. De dealer gaf zelf ook aan dat auto's niet meer gebouwd worden om lang mee te gaan, vooral kleine ritten waarbij de motor niet (langdurig) heet wordt zijn funest voor de blokken. Het maakt niet uit of je een 1 of een 2 liter blok rijdt, ze kunnen er niet tegen. Wat hierboven vermeld wordt klopt, het zijn geen auto's maar luxe hutten met een motor erin.

Wat de volgende auto wordt weet ik nog niet, eerst maar eens een beslissing nemen over de huidige bmw en of we deze gaan laten reviseren of niet. Momenteel komt er zwarte rook uit de uitlaat, stank komt door de luchtschachten & je hoort een geluid van ijzer op ijzer.

bmw320i2008 (0), 6 jaar geleden

Ik zou graag van u willen weten; zou u in mijn situatie de auto wederom laten reviseren voor 3600.00 of zou u hem voor 3000.00 zonder reparatie inruilen voor een andere auto. Bij een reparatie geldt dat ik er meer dan 7000.00 voor terug moet krijgen om het rendabel te maken. De auto kan nu geen meter meer rijden, op het nieuwe motorblok zou ik 6 maanden garantie krijgen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.