BMW 3-Serie: Puft tijdens koud stationair

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: M47D20

Beste specialisten,

Sinds vorig jaar winter valt me op dat de motor puft tijdens stationair draaien. Het lijkt wel of hij dan compressie verliest ergens of zo. Geluiden zijn altijd moeilijk te omschrijven, laat staan oplossingen aan te dragen vanachter een PC maar hopelijk heeft iemand dit al eerder meegemaakt.
Als de motor warm is dan hoor je het niet meer, kan het een poelie zijn, vacuümpomp, lekkage spruitstuk??

De motor draait verder probleemloos en loopt zeer zuinig bij woon-werk (5l/100km)

Het puffen gaat op een heel rustige snelheid, het lijkt wel bij elke omwenteling het gaat niet snel of zo….ttsk…. ttsk…. ttsk…. ttsk…. ttsk….

Iemand een idee waar ik moet gaan zoeken/kijken?

longdude6634

Geplaatst door longdude6634 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

longdude6634 (0), 12 jaar geleden

Niemand die mij kan helpen met dit sissende geluid?

Bas_petiet (0) PRO, 12 jaar geleden

multiriem en hulporganen al bekeken??

longdude6634 (0), 12 jaar geleden

Ja met de kunststof kap eraf en draaiende motor heb ik er naar gekeken. Maar ik te kort ervaring om een oordeel te vellen. Alles is mooi droog daar, en de multi riem vertoond geen slijtageplekken/uitdrogingsverschijnselen. Bedoel je dat deze dan slipt of zo?

Bas_petiet (0) PRO, 12 jaar geleden

Probeer eens wat wd40 op de riem en rollen te spuiten als de motor stationeer draai en kijk of het dan vermindert of weg is.

longdude6634 (0), 12 jaar geleden

Nou, daar stond ik dan zaterdag morgen. Kunststof kappen eraf, telefoon op film stand, bus WD40 in de aanslag, motor gestart en…..geen geluid op het zachtjes piepen van de V-snaar na. Lekker dan, ik was vergeten te melden dat het niet altijd gebeurd.
Het lijkt erop dat het bij koud weer vaker voorkomt, maar dat is meer een gevoel. Ik denk wel dat je gelijk hebt, en dat het bij de V-snaar vandaan komt, zeker als ik de frequentie van het piepen/puffen hoor.

Ik heb een pufje WD40 op de riem(en) gespoten en het zachtjes piepen in die frequentie was wel gelijk weg.

Zou de conclusie kunnen zijn dat ik een nieuwe riem nodig heb?

http://www.youtube.com/watch?v=AnQomLCYg...

Bas_petiet (0) PRO, 12 jaar geleden

Dit klinkt als een verdroogde multiriem, of versleten loop/spanrollen Haal een nieuwe setje riem(en) en rollen en het probleem is verholpen. Als je het spul gemonteerd hebt kijk goed of de dynamopoulie ook geen bijgeluid maakt door eraan te draaien als alles gedemonteerd is. Teken de riem even af hoe je hem eraf haalt en monteerd hem precies het zelfde terug is goed zelf te doen!!

longdude6634 (0), 12 jaar geleden

Klinkt aannemelijk!

Heeft de riem van de stuurbekrachtiging geen spanrol?

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mode...

Hoe span ik die het best?

Wat moet ik precies aftekenen, wat is daar de bedoeling van?

Bas_petiet (0) PRO, 12 jaar geleden

Ga even naar de dealer en vraag om een multiriem setje hier hebben ze gelijk een afbeelding van het des betreffende onderdeel. Het afteken doe je zo:>> Teken alle rollen op een stuk papier af en zet er met afkorting in wat het is rol, spanrol, dynamo, aircopomp etc... en teken nu de riem over de rollen zo weet je precies hoe de riem gezeten heeft en maak je nooit fouten bij het terug monteren!!

longdude6634 (0), 12 jaar geleden

Ik ga er mee aan de gang Bas, bedankt voor je tips!

longdude6634 (0), 12 jaar geleden

Hoe krijg je die onderste kleine riem los? (en belangrijker er weer omheen?)

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/401/p1010408.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/401...][img]http://img401.imageshack.us/img401/1763/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

(niet mijn eigen foto trouwens)

Bas_petiet (0) PRO, 12 jaar geleden

Normaal kun je de bouten v.d stuurbekrachtigingspomp oplossen en zo kun je de pomp verschuiven zodat de riem ontspant. Maar de makkelijke sneller manier kan ook knip de oude door en leg de nieuwe dmv aan de krukas te draaien erop net zoals een fietsketting:) Let hierbij wel op dat je de riem niet beschadigd met het erop draaien en kijk goed of de nieuwe riem goed op spanning staat (iets strakker dan de oude riem) Suc6 ermee !!

longdude6634 (0), 12 jaar geleden

Thanks, zo was het vroeger bij mijn Opeltje ook....spanning afstellen door de dynamo te draaien! Ik heb trouwens zelf nog niet gekeken hoe het moest hoor, ik zag die foto en vroeg me af of dat kon zonder speciale tools (excuus voor mijn luiheid ;-)

longdude6634 (0), 12 jaar geleden

Beste,

Donderdag laat ik een nieuwe accu plaatsen en inleren en in dezelfde tijd worden de beide riemen vervangen. Kijken of de diesel dan wat rustiger wordt. Ik had het best zelf kuinnen doen, maar dit is niet zo'n hele dure klus qua arbeidsloon. Kleine riem 23 euro, lange riem 47 euro.

Gr. Arjan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.