BMW 3-Serie: Rauw klinkende 316 e46 van 2001

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 316

Als ik onze 316 start klinkt hij even rauw en het lijkt wel op klepperen of zo.....
Tijdens het rijden vind ik motor ook een beetje rauw klinken.
Org. 60.000 km. altijd bij de bmw geweest voor onderhoud.
Rookt niet en gebruikt geen olie .Er is altijd erg rustig mee gereden ( we kennen de vorige eigenaresse erg goed :-) )
We hebben de auto net een jaar.
Kan iemand mij aan een goed onderhoud schema helpen ? ( dus waneer er wat moet gebeuren )

Alvast bedankt.

Robbedop

Geplaatst door Robbedop (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

Dit zijn warschijnjnlijk de hydraulische klepstoters die dit geluid veroorzaken deze zijn warschijnlijk vervuilt. Je kunt als 1e eens proberen om de motorolie en oliefilter te vervangen, dit is namelijk de goedkoopste oplossing en doet altijd goed (gebruik wel de goede oliesoort). Mocht dit niet helpen dan kan misschien een motorflush een oplossing bieden.

Robbedop (0), 14 jaar geleden

Ok dat is geen punt maar hij is altijd in onderhoud geweest bij de bmw boer......
Olie wissel zou pas in juli moeten ( 2 jaar) de kms. kom ik lang niet aan ....
Castrol edge ( vol synt) 5w30 is toch de olie voor deze auto ?

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

Een oliewissel zal ik elk jaar doen ongeacht de km stand, want deze motoren zijn nogal gevoelig zeker als er kleine afstanden worden gereden. Het aanbevolen olietype voor een m43 motor is een 5w40 vol syn, een 5w30 is wat dunner en kan gebruikt worden als een goed alternatief.

Robbedop (0), 14 jaar geleden

Ok dan .
Alvast bedankt dus eerst een olie wissel. Heb je voor mij iets van een ondehoudsschema van wat wanneer moet...ik word uit het boekje van de bmw helemaal geen wijs.
Ik bedoel zit er een distr. snaar in of een ketting en wanneer moet dat vervangen worden....bougie,s etc.etc.etc.
Ik heb ook ergens gelezen dat de distributie spanner soms wat problemen kan geven bij starten......
Rob.

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

Je hebt een onderhoudsbalkje met groene ledjes in het instrumentenpaneel zitten, deze geeft aan waneer de auto toe is een onderhoud. Het is elk 20.000km of 2 jaar, maar het advies is om de motorolie om het jaar te verversen. Verder is de motor uitgevoerd met een onderhoudsvrije distributieketting, dus hier heb je verder geen omkijken naar. Het lucht, brandstoffilter, remvloeistof, en de bougie's zullen om de 60.000km vervangen moeten worden.

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Nou die groene balkjes zijn van vroeger. Deze geeft normaal gesproken in km aan wanneer ie weer onderhoud nodig heeft. En je kunt alleen aan de onderhoudshistorie (Onderhoudsboekje) zien wat er everntueel aan de beurt is.

gr Martin

Robbedop (0), 14 jaar geleden

Ja Martin Ik heb gewoon een km aanduiding die aangeeft hoeveel km. ik nog te gaan heb.
In het onderhouds boekje van de auto staat alleen inspectie I en inspectie II en dat is allemaal netjes ingevuld.Maar ik kan eigenlijk nergens uit vissen wat er gedaan is.....
Ik wil het onderhoud zelf gaan doen zoals ik met al me auto,s gedaan heb ( zodat ik in elk geval zeker weet dat het goed gebeurd)
Maar ik heb helemaal geen info....verder dan Castrol olie ( de sponsor van BMW ) kom ik niet.
De auto zit nu op 66.000 km en ik geef hem binnenkort een onderhouds beurt.
Lucht/brandstof /olie filter en olie natuurlijk, bougies, remvloeistof ( wat voor viscocieteit)
En Bas alvast bedankt voor je info .
Ik denk dat ik maar eens ga sjoppen voor een werkplaats hand boek van olyslager.

Rob.

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Staat er niet in aangekruist wat er vervangen is? Is wel raar. Ik denk ook niet dat deze auto heel veel onderhoud heeft gehad gezien de kilometerstand.
Als ik niet zeker was van de onderhouds history zou ik gewoon alles vervangen en dan gewoon wel alles bijhouden.

Er hoeft geen Castrol in, tenminste das niet verplicht. Je kunt er olie in doen van elk merk mits het voldoet aan de LL01 of nog beter aan de LL04 specificatie.

Weet je wat voor type motor erin zit? Je hebt er namelijk 3 verschillende in het bouwjaar van deze auto. Als je een N42 hebt moet je oppassen voor blacksludge in het kleppendeksel, als je niet veel langere stukken rijdt wil deze motor makkelijk vervuilen.

gr Martin

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Motortype kun je vinden op deze site: http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cg...
Je hebt de laatste 7 cijfers van je chassisnummer nodig (staat op kentekenbewijs).

Robbedop (0), 14 jaar geleden

Ok ik heb even alles opgezocht, wel zo makkelijk als je hulp vraagt natuurlijk...
Ik heb een M43 motor , opgezocht aan de hand van de info van oldford. ( bedankt )
In het onderhouds boekje kom ik niet verder dan olie service, inspectie I , inspectie II, microfilter, carrosiecontrole....
Alles is afgestempeld en getekend door de BMW dealer waar hij gekocht is.
De laatste contr. service was 24/7/08. ( de km stand is orgineel :-) )
We hebben de auto een halfjaar .
Nu dus tijd voor een service. Er is inderdaar heel erg weinig mee gereden , niet gebruikt voor kleine stukjes !!!!!.
Ik heb me twijfels over de controle van de bmw dealer dus ga voor zekerheid.
Wij gebruiken de auto ook erg weinig , eigenlijk alleen 2/3 keer per week Almere, Amsterdam , en 1 x per jaar Almere Alicante ( spanje )
We hopen erg lang te doen met de auto en wil hem dan ook goed onderhouden.
Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom.
Rob.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.