BMW 3-Serie: automaat schakelt hard/schokkerig

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 320

Beste forumleden,

Had enkele maanden geleden een 320d, bouwjaar 2004, 110kw automaat gekocht. Rijdt zeer goed.

Maar de laatste week schakelt de auto niet meer zo vloeiend als ervoor.
Dit is vooral bij koude motor, maar ook bij bedrijfstemperatuur is deze verschijnsel aanwezig, iets minder waarneembaar als bij koude motor.

Namelijk, als ik rustig constante gas geef en automaat schakelt, krijg ik het gevoel dat juist tijdens het schakelen de auto een fractie van eenseconde inhoud gevolgd met een harde duw in de rug. Vooral te voelen bij het schakelen van 2de naar 3de.

Auto heeft 102.000kms en is altijd goed onderhouden. Wie kan mij suggesties geven waar ik moet beginnen het probleem aan te pakken?

Ter info:

Auto heb ik juist voordat het probleem begon op onderhoud gedaan i.v.m. trillingen/resonantie waarneembaar in het interieur en het niet op bedrijfstemeratuur komen van de motor.
Deze zaken zijn opgelost door de motorsteunen te vervangen en ook de thermostaat. Geen trillingen meer en motor komt perfect op temperatuur.

Wat ik ook zelf had gedaan op aanraden van mensen op diverse forums, de EGR koeling thermostaat (zie afbeelding: nr8) omdat deze ook wel is de oorzaak kon zijn van het niet op temperatuur komen van de motor. Mits het niet veel kostte en zelf te doen was , had ik deze ook vervangen( was trouwens ook defect, deze stond altijd open).

http://img46.imageshack.us/img46/1551/eg...

Kan het iets met de EGR gedeelte te maken hebben het stoterig effect van het schakelen? Of toch bij de dealer passeren voor uit te lezen? Olie/filter van automaat verversen?

Voor de rest doet automaat wat het moet doen! Geen slip, reageerd goed op gaspedaal.

Mvg.

rpi688

Geplaatst door rpi688 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

boccaccio (0), 14 jaar geleden

Ik ben geintresseerd in de oorzaak van dit probleem. Weet iemand wat dit kan veroorzaken?

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

Begin maar eens met nieuwe olie en een oliefilter, ik denk dat je dan al een eind op het goede weg bent.

rpi688 (0), 14 jaar geleden

Beste,

Olie, oliefilter, luchtfilter, koelvloeistof zijn al reeds vervangen bij de garage.

heb onlangs EGRklep uitgehaald en gekuist, was vrij vuil, maar geen verbetering, nog altijd die forse duw bij het schakelen naar hogere versnelling.

Kan een EGRklep minder goed openen/sluiten zonder enige foutmelding te krijgen, ook al is deze gekuist?

Wat doet een EGRklep tijdens het schakelen?

Had ergens gelezen dat een vervuilde of niet goed functionerende EGR bij automaten , het niet soepel schakelen kan veroorzaken.


Mvg.

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Een automaat kan wel verkeerd gaan schakelen als er een verkeerde lucht/brandstof verhouding is en dat kan zonder dat er foutmeldingen zijn. Meestal merk je daar niet heel erg veel van omdat de automaat dan ligt gaat slippen. Wat wij wel vaak doen is nieuwe olie en filter voor de versnellingsbak alleen gebeurt dat meestal niet bij deze kilometerstand.

gr Martin

rpi688 (0), 14 jaar geleden

Beste,

Ga de auto binnekort bij BMWservice binnendoen.
Misschien dat zij wel wat wijzer worden met hun BMWtester, weet niet in hoeverre dit verschilt met de diagnose bij een locale garage.

Weet echt niet meer waar ik het probleem moet gaan zoeken.
Als ik op internet zo is ga zoeken naar mogelijke problemen en de oorzaken ervan, komen verschillende zaken naar voren die een automaat kan doen slecht schakelen:

EGR, inlaatcollector, vacuumlek, LMM, wervelkleppen, lambdasensor,....

Juist bij het schakelen wordt er precies aan de auto getrokken(elastiekeffect) en dan wordt er losgelaten met een harde duw.vooral merkbaar bij het schakelen naar 3de.

Heb ondertussen EGRklep gereinigd, is al iets beter op geworden, het effect is er nog, maar probeert toch al vloeiender te schakelen.
Heb daarna LMM is gereinigd met LMMcleaner, hierna was de effect er nog maar het trekken en loslaten gaat nu korter op elkaar gebeuren, je voelt nu dat trek/duw gevoel zeer kortstondig.
Af en toe voel ik het nu niet meer, schakelt soepel.

Olie hadden ze al gechekt en ze zagen niets abnormaals.

Misschien heeft het geen verband met dit probleem, maar al enkele dagen heb ik nog iets ondervonden.
Als ik auto start met koude motor, als ik dan de automaat in N zet, schommelt de toerental toch aanzienlijk, eerst tot 500tr/min dan stijgt het terug naar stationair toeren( +- 800tr/min), ook als ik zeer lichtjes gas geef en loslaat gebeurt dit en hoor ik ook een lichte geratel/resonantie onder de auto, precies de motor wil stil vallen, maar voel het toch onder de auto.
Hoe warmer de motor hoe minder dit allemaal wordt.


Mvg.

rpi688 (0), 14 jaar geleden

Auto is bij de dealer geweest.

Ze hebben het uitgelezen met hun BMWtester.

Heb samen met de hoofdmechanieker de rapport doorgenomen.

NIETS merkwaardigs!

Geen foutmeldingen van de versnellingsbak, niveao olie was goed.
1 enkel foutmelding van de motor: gloeibougie van 1ste cilinder.
Dus LMM, EGRklep, sensoren, niets mis mee.

Hij heeft zelf met de auto gereden, vond dat de bakel af en toe niet perfect schakelde.

Wat hij binnen een week nog is wil proberen, is het EGC software vande bak upgraden met een nieuwere versie.

Weet het niet meer hoor.

BTW is het vervangen van een gloeibougie zelf te doen? Moet daarvoor de inlaatspruitstuk eraf?

Mvg.

swodniw (0) PRO, 14 jaar geleden

Hai

wat betreft het geratel wat je hoort, ik heb het ook gehad, bij een koude motor
bleek een van mijn verstuivers te zijn

lees m anders uit en bekijk de waarden van de verstuivers, totale waarde moet 0 zijn, wanneer ie teveel moet corrigeren met een negatief getal (wat bij mij dus was) is het waarschijnlijk (een van ) je verstuiver(s)

succes

BEEMER320D (0), 14 jaar geleden

@rpi688

Als je een beetje handig bent en wat plaats en sleutels hebt dan gaat dat helemaal goed komen.
Het inlaatspruitstuk moet er wel voor gedemonteerd worden maar dat is alleen maar sleutelen.
Pas wel op dat je het demonteren van de gloeibougies met beleid doet want ze kunnen behoorlijk gemakkelijk afbreken en daar word je niet blij van.
Als je ze gaat vervangen ... vervang ze dan ook allemaal en niet 1!

Als je wil kan ik je wel een pdf-je mailen met de wekplaats handleiding uit BMW-TIS.

Succes met het "automaat" probleem.

PS* er zijn inderdaad wel gevallen bekend van software patches voor automaten dus het kan best eens zo zijn dat het probleem daar mee verholpen is.
Ik lees eigenlijk ook niet dat de olie+filter van de automaat vernieuwd is of had je het daar wel over in thread#4?

rpi688 (0), 14 jaar geleden

Beste,

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

De auto is ondertussen uitgelezen geweest bij BMW.

Geen foutmeldingen gevonden in de motor en versnellingsbak, buiten de ene melding van gloeibougie cilinder 1.

Kan ik er dan vanuit gaan dat er effectief geen fouten zijn in de versnellingsbak en/of motor, buiten de gloeibougie? Of is de uitlezing bij BMW niet voor 100% te nemen en dat er toch nog oorzaken kunnen gezocht worden in de versnellingsbak/motor?


Hoop dat het opgelost geraakt met de software-update, anders weet ik het niet meer. Heb al verschillende onderwerpen gevonden op het net over softwareoplossingen voor het harde terugschakelen bij het vertragen, maar niets over dit geval van duwgevoel bij opschakelen.

Kan je me de pdf mailen i.v.m. het vervangen vande gloeibougies aub? Kan ik eender welk geschikte gloeibougies gebruiken? Aanrader? Originele van bij BMWdealer bestellen?


Kan de oorzaak liggen aan iets mechanisch tussen de motor en versnellingsbak?
Krijg altijd een duwgevoel bij het opschakelen.

Mvg.

rpi688 (0), 14 jaar geleden

Even vergeten,

BMW wil zeker en vast niet beginnen aan olie en filterwissel, omdat dit bij hun nooit gedaan wordt.
Ze beweren dat dit zelfs slechter kan uitkomen.

Kan ik dit bij een automaatspecialist ofzo laten doen, auto heeft ondertussen 104000kms? Wil dit overwegen moest de software geen oplossing bieden.


Mvg.

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Bij de BMW dealer zijn ze gek, ze zetten er een filter in en verwachten dan dat ie altijd schoon blijft? Dan is er geen filter nodig. Wat ik al zei filter en olie word vaker gedaan alleen niet bij deze kilometerstand, wat niet hoeft te betekenen dat het niet zou helpen, niet alle auto zijn gelijk.

btw BMW verwisselde ook nooit de carteronluchting bij diesels, die hebben ze nu op voorraad en zijn ook nog een keer gemodifiseerd omdat de olie bij tijden zo de motor uit liep. Was niet nodig om te vervangen zei de dealer......

gr Martin

rpi688 (0), 14 jaar geleden

Ok bedankt,

Dus Wél olie en filter laten wisselen!!?? Ook al beweert dat dit niet hoeft?

Kan iemand mij dan AUB een garage/specialist hier in BELGIE aanbevelen om dit te laten doen, want bij de dealer zetten ze geen stap terug.

En rond welk km's is het dan normaal dat dit wel wordt gedaan? Heb ik te weinig kms om dit te laten doen?

Misschien een domme vraag, kan het zijn dat het duwerig gedrag tijdens het schakelen, kan veroorzaakt worden door één of andere rubbers/as die niet meer goed hun job doen? Versnellingsbaksteunen/ophangingsrubbers/differentieel/aandrijflijn/hardyschijf.... ik vraag dit maar, omdat als ik de pook van D of R naar N beweeg, ik iets hoor vibreren,trillen en zie dan ook de toerental van de motor zo'n 100tr/mn op en neer schommelen.


Mvg.

swodniw (0) PRO, 14 jaar geleden

beste

ik heb precies hetzelfde, die duw die je voetl, van de 3 naar zn 4, heb me echt laten vertellen dat het in de automaatbak zit,
mijn auto doet dit sinds dat de bak is gereviseerd 2 jaar geleden

ben er onderhand aan gewend
denk helaas neit dat het aan rubebrs ligt e.d.

olie en filter kun je bij volgens mij bij elke goede garage laten doen
wel een met keurmerk van bovag ('belgische' bovag dan)

succes

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Dit kun je niet bij elke garage laten doen, en dat heeft niets met BOVAG of de belgische variant daarvan te maken,ga er mee naar een specialist die het vaker heeft gedaan, er gaat speciale olie in die alleen via de dealer is te krijgen, als je er de verkeerde olie in doet heb je kans dat je bak kapot gaat, het is ook geen garantie dat het probleem dan over is, automaten met meer kilometers hebben ook vaak het probleem dat je goed voelt als er geschakeld word en dat gaat vaak over als je de olie en het filter vervangt. Als er echt iets mis is met de bak los je dat natuurlijk niet op met nieuwe olie. Zoek contact met een automaat revisie bedrijf en leg daar je probleem voor.

gr Martin

boccaccio (0), 14 jaar geleden

Een 3-serie uit 2004 heeft toch gewoon een ZF bak? ZF in duitsland kan dit voor je doen, ik zou het zelf niet aan een willekeurige garage overlaten.

rpi688 (0), 14 jaar geleden

Beste forumleden,

Even een update,

De auto gaat komende dinsdag terug naar BMW voor die softwareupdate van de bak, waar ik mijn twijfels over heb, maar ja.

Ondertussen had ik de auto binnengedaan bij een lokale garage om de gloeibougies te laten vervangen, omdat ik het niet zag zitten om zelf de inlaatcollector te demonteren. De gloeibougies zijn vervangen, motor start nu rustiger. ook daar hebben ze de auto voor een tweede keer uitgelezen, weer geen meldingen, maar...

Had die garagist verteld over het probleem van het hard, duwerig schakelen en hij raadde me aan om de auto is naar een automaatspecialist te brengen.

Nu hij bezig was met de gloeibougies, heeft hij geconstateerd dat de motor hevig trilt! Ik had een maand geleden nog de motorsteunen laten vervangen vanwege enorme trillingen, voelbaar in het interieur, sindsdien een hele verbetering, maar had niet meer de motorkap geopend en gekeken.
Ik heb even met garagist meegekeken en inderdaad motor trilt hevig, meer als normaal.

Hij wist even niet meer hoe dit kon, geen foutmeldingen, motorsteunen vervangen...
Dit ging een zoektocht worden. Hij raadde me aan om ergens een soort lektest te laten uitvoeren op de verstuivers.
De carosserie trilt ook, tot en met de achterste wielen als je erop let of als je de deuren openhoud trillen deze ook. Ik had dit eerder opgemerkt, maar had nooit gedacht aan een trillende motor; wat misschien de oorzaak is van het trillen van de carosserie.

Dus ik weet het even niet meer.

1: Waardoor kan de motor/carosserie zo trillen? Motorsteunen zijn recent vervangen.


2: Kunnen de verstuivers defect/minder werkend zijn ondanks geen foutmeldingen?

3: Een andere garage zei direct (zonder dat ik over het schakelgebeuren begon) dat het aan de koppelomvormer kan liggen (deze heeft ongeveer dezelfde symptonen als een massavliegwiel bij manuele versnellingsbakken), dat de motor en carosserie trillen. deze staan in directe verbinding.

4: Of kan dit allemaal te maken hebben met een defecte/in de war geraakte printplaat van motor of bak?

Mvg.

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb het bij benzines wel eens meegemaakt dat de hele auto begon te trillen van een lek carteronluchtings membraan. Heb je intern valse lucht als het waren. Bij diesel zou ik het niet weten maar die hebben vaak minder last als er een beetje valse lucht is. Je kunt dit vrij makkelijk controleren door de olievuldop los te halen als de motor loopt. Als de dop flink aangezogen wordt heb je waarschijnlijk een defect membraam.

gr Martin

rpi688 (0), 14 jaar geleden

Beste,

Die garagist die het trillen van de blok had gezien had iets gelijkaardigs gedaan met is de vuldop los te draaien en daarna ook is de peilstok uit te trekken, maar zei dat er niets aan de hand was. Wel ha dik ergens gelezen van een crankcase/engine breather of zoiets( weet niet hoe het juist noemt), dat deze ook wel is moet vervangen worden, door een gemodificieerde exemplaar van Vortex. Kan dit er iets mee te maken hebben?

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Das gewoon de de carterventilatie die oude types houden een los filtertje erin zitten die verstopt raakte daar is later een modificatie van BMW zelf op gekomen en nu zit er geen filtertje meer in maar wordt de olie centrifugaal gescheiden van de lucht. Heb je niet een speciaal gemodificeerd ding van een ander merk voor nodig.

gr Martin

rpi688 (0), 14 jaar geleden

Ok bedankt,

Niemand die enige vermoeden heeft waarom de motorblok en/of de deuren open en zelfs de wielen achter aanzienlijk trillen? Een mankement tussen de blok en versnellingsbak?



Mvg.

rpi688 (0), 14 jaar geleden

OK,

Alweer een update.

Eergisteren had iemand mij een garage ( specialist in automaatbakken en motoren) aangeraden.

Heb hun site gevonden en doorgenomen en zag er veelbelovend uit, dus bellen zou ik doen.

Volgende dag heb ik een telefoontje gedaan en ze hadden me gevraagd later terug te bellen omdat de juiste persoon er niet was. Later teruggebeld en ik had direct de juiste persoon aan de lijn.

Vriendelijk, luisterend en vragend naar van alles met de auto, op het einde van het gesprek vraagt hij om de auto binnnen te doen. DEZELFDE dag!! Kom je niet veel tegen! Meestal is het altijd iemand van de receptie die je een afspraak geeft voor binnen ten vroegste 10 dagen!!

Binnen de 5 minuten zat ik in mijn auto richting deze garage. daar aaangekomen maakte hij eerst een proefrit met warme motor! Eerste paar keer schakelen van de automaat ondervinden we gewoon niets!! Ik dacht "dit kan toch niet waar zijn hé!" Maar dan kwam het moment dat het schakelen hard en duwerig gebeurde!

De man zei direct: OK, dit is fout!
Hij vroeg me de auto daar achter te laten opdat hij ook is in koude toestand kon diagnose stellen. Plus nog eens de bak dieper uitlezen en diverse testjes.
Hij zou mij vandaag terugbellen, maar zei wel dat hij niet direct wist of het iets met de bak, motor, aandrijving of ophanging te maken had, kon van alles zijn.

Vandaag gebeld: Ze hebben NIETS ongewoons geconstateerd in de versnellingsbak zelf, oliepeil, kleur, werking/sturing ( vraag me niet hoe ze dit wisten!). Ook niets mis met koppelomvormer.

Wel zou het aan de 'kanaalkiezer' of kleppenhuiselectronica of zo liggen, wat het ook mag zijn.

De bak zelf hoeft niet open. Voor de revisie en wisselstukken en arbeidskosten+ garantie zou het me zo'n 600€ kosten en zou het probleem zeker opgelost zijn.
Maandagvroeg gaan ze er aan beginnen en dinsdagmiddag mag ik de auto gaan afhalen. Volgens hun mocht ik de afspraak van dinsdag bij BMW ook annuleren i.v.m. de softwareupdate, omdat dit geen correcte oplossing is voor dit probleem.

Wat betreft het trillen van de motor en de carosserie, dit blijft nog een raadsel!

Als laatste, wat is een krukaspoulie? Kan dit de motor meer als normaal doen trillen en misschien ook de geopende deuren en mijn achterste velgen?

Mvg.

rpi688 (0), 14 jaar geleden

Beste,

Helaas is het probleem nog altijd niet opgelost.

Ben zonder resultaat teruggekeerd van de automaatspecialist.
Wat is er nu gebeurd: ze hebben vastgesteld dat er niets mis is in de bak zelf, daarop hebben ze de kleppenhuis onderzocht, maar ook niets beschadigd, daarop hebben ze de software vernieuwd, ook geen resultaat.

Ik ben ondertussen terug met de auto.

De problemen worden ondertussen erger, in de zin van ik ondervind meerdere symptomen:

1 : Auto wil vooral van 2 naar 3 soms te hard, duwerig schakelen.

2: Tussen de 50 en 70 km/h en rond de 100km/h gaat de auto soms heel hevig trillen en/of brommend geluid waar te nemen, (precies de wielen zijn in onbalans, stuur trilt niet mee). Voel de trillingen zelfs schokken onder de gaspedaal.

3: Motor trilt meer als normaal stationair ( ook de carosserie lichtjes)

4: Als ik de keuzehendel van D of R naar N duw, hoor ik telkens iets trillen/resoneren.

Morgen gaat de auto terug binnen, gaan ze verder kijken naar koppelomvormer, aandrijfas, krukas...

Kunnen bovengenoemde symptomen veroorzaakt worden door een koppelomvormer die in onbalans of versleten is?

Een garage had mij ooit weten te vertellen dt de koppelomvormer ( zoals een vliegwiel bij handgeschkeld) resonantie/trillingen kan veroorzaken.


Mvg.

henniee24 (0), 14 jaar geleden

Is al eerder genoemd is je aandrijfas tussenlager niet kapot ,hardyschijf enz.
Staat je dieselpomp wel op tijd, meen dat die na verloop der jaren ook een keer opnieuw moet worden afgesteld.

rpi688 (0), 13 jaar geleden

hoi allemaal,

even een update:

auto heet ondertussen de software update gehad, versie van 2010 voor DME en EGS.

reultaat is verbluffend moet ik zeggen, rij al een week terug met de auto, zonder dat de automaat 1 keer heeft gesnokt, geen diepe gebrom en getril in stoelen en gaspedaal meer rond de 70 en 120.
hoop dat het zo blijft.

motor draait veel gezonder, voller, weet niet hoe ik het moet verwoorden.

geen rare bijgeluiden meer aan de motor, toeren vallen niet zo snel meer weg.
stationair toerental stond hiervoor op 600, met dde nieuwe software op zo'n750.

ook heeft men kunnen vinden dat er een trillingsdemper mankeerde aan de uitlaat, deze heeft men er op gemonteerd, de resonanties/trillingen in stationair zijn vééél minder aanwezig.

het inhouden van de motor bij het snel gas loslaten op hoge snelheden is ook weg(is dit nu opgelost door software of het beter afvoeren van uitlaat weet ik niet).

ik dank iedereen die heeft willen meehelpen.

had toch nog een laatste opmerking/probleem, die ik er uit wil krijgen, moest er nog iemand er zin in hebben natuurlijk :)

er zit een hele lichte maar vervelende resonantie over heel de auto aanwezig, vooral op te merken langs buiten aan de carrosserie. als ik mijn deuren of kofferklep openhou zie je dit het beste, deze trillen echt goed zichtbaar en meer als men bij een diesel gewend is.

waar kan dit aan liggen aub?

ophangingsrubbers?
draagarmrubbers?
flexibelgedeelte van uitlaat?
uitlaatspruitstuk?

misschien niet onbelangrijk, als men zijn voet zet op de achterste wielen, voel je dit resoneren ook heel goed, dus de trillingen zitten ook op de wielen.
trillingen zijn meer aanwezig aan achterkant van de auto, stuur trilt zeeer licht(masserend), zetels ook zeer licht, voorste deuren trillen aanzienlijk, achterste deuren meer, kofferklep nog meer, uitlaat zie je ook lichtjes trillen.

mvg.

rpi688 (0), 12 jaar geleden

beste leden,

auto is verkocht. zonder duidelijke oplossing voor dit probleem.

Toch bedankt iedereen.

Topic mag dicht.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.