BMW 528i: Remmen: remvloeistof en rembom(pressure accumulator) vervang

Bouwjaar: 1985

Klachten:
De Rem voelt hard aan en als het rempedaal snel wordt ingetrapt licht er een rood lampje op, op het dashboard. Als er snel en hard geremd moet worden, moet het er veel kracht gezet worden op de rem. Kortom de rembekrachtiging werkt niet meer(of iig niet goed). Uit verschillende bronnen kon ik opmaken dat dit wordt veroorzaakt door een kapot diafragma in de rembom(pressure accumulator.

Deze wil ik nu gaan vervangen en daarna ook gelijk de remvloeistof vervangen. Ik vroeg me af of iemand dit al eerder heeft gedaan belangrijke tips heeft.

Wat ik heb begrepen is dat het belangrijk is eerst de druk van de bom te halen door net zolang het rempedaal in te trappen totdat deze keihard aanvoelt. Daarna moet het redelijk eenvoudig zijn de rembom en de regelaar(waar deze aanvast zit) er uit te halen. Vervolgens kan de rembom uit de regelaar gedraaid worden.

Alle tips en ervaringen zijn van harte welkom.

Bij voorbaat dank,

Martin.

Martin_R

Geplaatst door Martin_R (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

arne650 (0) PRO, 20 jaar geleden

ik zou eerst de remmen eens goed ontluchten voor je de rembekrachtiger vernieuwt.Je kunt de rembekrachtiger testen door te pompen tot het rempedaal hard aanvoelt. Dan de motorstarten met je voet op de rem en je pedaal moet dan iets wegzakken. Als dit gebeurt is de bekrachtiger goed

Martin_R (0), 20 jaar geleden

Als ik de auto start kan ik de rem, met wel wat kracht langzaam tot de bodem drukken. Als ik het rempedaal voor dat ik hem start eerst meerdere malen heb ingetrapt totdat deze keihard is gebeurd er met starten weer precies hetzelfde: De rem wordt iets zachter en je kan hem met kracht langzaam tot de bodem trappen.
Is dit normaal ?
Verder remt ie heel goed, met een beetje kracht zetten heb je zo blokkerende wielen. Alleen licht dit teken "(0)" op in het dashboard als je de rem heel snel wilt intrappen.

arne650 (0) PRO, 20 jaar geleden

Dit is goed, zijn je remblokken niet versleten, en zit er genoeg remvloeistof in?

fred3353 (0), 20 jaar geleden

Martin, de info die je het eerste schreef is inderdaad goed.
In de rembom, zoals jij hem noemt, zit stikstof of zo en dat verdwijnt iedere keer als je remt een beetje. dus op een gegeven moment is de bol leeg en krijg je die kuren die jij omschrijft. Gewoon een nieuwe bol halen en erop schroeven. Niets engs aan hoor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.