Beste forumbezoekers,
ik hoop dat jullie mij willen/kunnen helpen met een oplossing voor het volgende:
[b]Situatie[/b]
Ik heb hier een Amerikaanse auto staan waarvan de verlichting moet worden aangepast.
[b]Probleem[/b]
In Amerika is het gewoonlijk dat de knipperlichten op een laag voltage meebranden zodra het stads- en dimlicht wordt ingeschakeld. In Europa is dit niet toegestaan. De knipperlichten worden voorzien van stroom via 1 draad, die door de lichtmodule wordt gevoed met een laag voltage (ergens binnen de marge 3,6 - 4,79 V) voor het stadslicht, en een knipperend hoger voltage (12 V) zodra richting wordt aangegeven. Ik wil het dus voor elkaar krijgen dat het hogere voltage (12 V) WEL wordt doorgelaten (knipperlicht) maar het lagere voltage (3,6 - 4,79 V) in zijn geheel NIET (stadslicht).
[b]Niet bruikbare oplossingen[/b]
- de dealer wil meteen de volledige lichtunits en licht control module vervangen, wat neerkomt op enkele duizenden euro's kosten
- hercoderen van de Licht control module is zeer specialistische kennis, iets waar zelfs de dealer alleen zonder garantie dat het lukt aan wil beginnen
[b]Mogelijke oplossingen[/b]
- een zenerdiode voor het lampje plaatsen, maar het wattage (21 W) is te hoog voor de gewenste doorslagspanning van ong. 5 V [b]#EDIT: Doorslagspanning mag dus ong. 10V zijn, niet 5V, maar dergelijke zenerdiodes zijn blijkbaar niet zo makkelijk meer te krijgen, weet iemand waar?[/b]
- een andere schakeling m.b.v. een thyristor o.i.d, maar mijn technische kennis gaat niet ver genoeg om dit 'even' in elkaar te zetten
- andere ideeën zijn zéér welkom!
[b]Voorwaarden[/b]
- het moet behoorlijk duurzaam zijn en dus niet na een paar maanden doorbranden o.i.d.
- de oplossing moet wel enigszins weerstand geven aan het lagere voltage, anders denkt de Licht control module dat het lampje kapot is en geeft een waarschuwing
Alle input is welkom, alvast hartelijk bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je zegt de oplossing zelf
een zenerdiode
en je kunt hier met gemakt 100watt door heen laten gaan
echter je moet dan niet 1 zenerdiode nemen maar meer.
als je bijvoorbeeld 10 pakt naast elkaar (parrallel) dan kun je dus al 10A schakelen (meestal zenerdiode geen probleem met 1A)
10A is al goed voor 120watt aan verlichting
maar je zegt dat de knipperlicht op 6volt werkt
en hier volg ik het niet. de verlichting is in europa gewoon 12volt.
dus als een lamp kapot is moet je het vervangen met 6volt lamp terwijl je 12volt overal vindt
als je 12 volt hebt in de auto kun je ook een mosfet pakken. hier kun je direct aansluiten op de lichtunit
(moet wel met 5 volt maximaal gevoedt worden dacht ik) het mooie is dat de mosfet geen stroom verbruikt. het verbruik dat je ermee kan schakelen is 10A er zijn ook andere modellen. voor de knipperlicht kun je hem dus mooi gbruiken, dit omdat hij ook snel aan en uit gezet kan en mag worden. voor je de snelheid op dan lijkt het of hij constant brandt, alleen dan zwakker.
ik weet niet hoeveel weerstand hij moet meten. echter als de lamp kapot is geeft hij dit niet aan, component kapot en geeft het wel aan. ik denk dat hij alle weerstand ok vindt, geeft alleen storing bij oneindige weerstand, lamp kapot, denk ik.
ik kan pas vanavond een schema maken hoe je het beste kan doen.
zoals gezegt snap ik niet dat de lamp een spanning van 6 volt gebruikt inplaats van 12volt.
edit
heb gekeken snel naar een paar zenerdiodes.
kosten maar 0.35 cent ps
echter je moet wel iets meer hebben. het was 1.3 watt ps in plaats van 1A wat ik dacht.
dus dan zul je voor elke lamp meer dan 20 parrallel moeten zetten.
het nadeel is dat je een zenerdiode pakt van 5volt maar de systeem op een lagere spanning werkt.
het slimste is dus eigenlijk een mosfet
een mosfet kan zonder probleem al 34A leveren kost dan wel 6 euro ps
verder zul je dan maar 1 zenerdiode nodig hebben zodat het systeem allee aan gaat wanneer je 6volt hebt. dit omdat de amperage wat er dan verbruikt wordt nihil is. een andere mosft was 0.74 euro ps en kon al 9A aan.
[quote]zoals gezegt snap ik niet dat de lamp een spanning van 6 volt gebruikt inplaats van 12volt.[/quote]
truckerOwerner, ik heb me vergist natuurlijk moet het [b]12V[/b] zijn, ik was er niet helemaal bij.
Hartstikke bedankt voor je antwoord, het klinkt wel alsof hier een oplossing aan zit te komen. Ik zal hier 's overleggen of het idee van een mosfet bruikbaar zou zijn, kom er nog op terug.
Bedankt!
[quote=Frogglz][quote]zoals gezegt snap ik niet dat de lamp een spanning van 6 volt gebruikt inplaats van 12volt.[/quote]
truckerOwerner, ik heb me vergist natuurlijk moet het [b]12V[/b] zijn, ik was er niet helemaal bij.
Hartstikke bedankt voor je antwoord, het klinkt wel alsof hier een oplossing aan zit te komen. Ik zal hier 's overleggen of het idee van een mosfet bruikbaar zou zijn, kom er nog op terug.
Bedankt![/quote]
Ik denk dat LCM can gecodert worden op europeeishe manier
zonder iets bijwerken
weet je zeker dat het een lagere spanning is. Stuurt hij niet een blokspanning uit. ( PWM signaal) dan heb je aan het hele zener/mosfet verhaal niets. Ook die 20 zeners naast elkaar is een oplossing waar niet over nagedacht is. De eerste die schakelt ( door fabricagetoleranties mogen ze een bepaalde afwijking hebben) blaas je gelijk op, de volgende die schakelt wordt dan zwart, enzovoort.
Indien hij echt op spanning schakelt ( dus niet pwm) zijn er een aantal mogelijkheden. Indien pwm wordt het eigenlijk al een heel moeilijk verhaal. Het gegeven dat hij ongeveer 4 volt krijgt voor stadslichtzet mij aan het denken, omdat dan een gewone gloeilamp nauwelijks reageert.
Groeten Marcel
zoals ik al heb gezegt is zenerdiode afgevallen als optie. je moet er ongewoon teveel voor hebben.
pwm signaal zou het ook nog kunnen zijn. echter dit lijkt mij sterk. dit omdat de knipperlicht via een relais gaan (tenminste een bron dat het knipper geluid creeert) deze zal dan ook een toon moeten afgeven.
en als de lcm her gecodeert kon worden dan zullen ze dat op de garage ook moeten kunnen vertellen.
Knippergeluid komt bij een lcm gewoon uit een luidsprekertje. Wordt gewoon opgewekt in een chip, komt geen relais meer aan te pas.
In principe klonk jouw oplossing met de 20 zeners naast elkaar wel leuk, maar het ZAL NOOIT WERKEN. of je er nu 2 of 20 nodig hebt. de eerste die schakelt geeft de geest.
Ik denk dat het een pwm signaal is. Indien dit zo is, is inderdaad de beste oplossing europesche software in dat ding laden, en de lampen overeenkomstig op de pennen aansluiten.
Ik heb zelf ook al eens met dit bijltje gehakt, op een amerikaanse volvo. Deze had eenzelfde systeem aan boord, daarbij kwam nog dat het 12 volt was, terwijl europese trucks op 24 volt draaien. Dus ALLES moest aangepast worden, wat mij een paar slapeloze nachten heeft gekost.
Uiteindelijk heb ik het signaal voor de aanhanger, wat wel overeenkwam qua schakeling ( dus losse knipperlichten etc) via een relais/zekeringenkast gevoerd, die werd gevoed door een extra opgebouwde 24 volts dynamo met bijbehorende accuset.
Wellicht ook een mogelijkheid voor TS, controleer eens of de wagen een aanhangeraansluiting heeft die wel normaal schakelt. Tak deze dan af op de achterlichten. eventueel via een aantal relais.
Groeten Marcel
[quote=WASHA]Ik denk dat LCM can gecodert worden op europeeishe manier
zonder iets bijwerken[/quote]
[quote=truckerOwerner]...en als de lcm her gecodeert kon worden dan zullen ze dat op de garage ook moeten kunnen vertellen.[/quote]
Inderdaad, dit hebben ze al een keer geprobeerd bij de dealer, schopte het hele lichtcircuit in de war. Blijkbaar zit e.e.a. toch ook nog gewoon anders geschakeld. Zoals gezegd kan ik de lichtunits/kabelboom/LCM vervangen, maar dit is een (te) kostbaar verhaal...
[quote=hellbat]weet je zeker dat het een lagere spanning is. Stuurt hij niet een blokspanning uit. ( PWM signaal)[/quote]
Een bevriende geluidstechnicus heeft het gecheckt met een oude scoop en zei dat het een continu signaal was. Ik ga ervan uit dat hij dit goed heeft bekeken... Overigens krijg ik binnenkort wel een andere wagen binnen waarvan ik het al heb gecheckt, en die gebruikt dus wel degelijk PWM (4ms-12V / 8ms-0V). Daar zal ik dus weer een andere oplossing voor moeten hebben, heeft iemand daar ideeën voor?
[quote=hellbat]controleer eens of de wagen een aanhangeraansluiting heeft die wel normaal schakelt. Tak deze dan af op de achterlichten. eventueel via een aantal relais.[/quote]
Dit vind ik een hele slimme van je, deze wagen heeft inderdaad een aanhangeraansluiting. Ik ga dat 's proberen... De volgende wagen heeft dat echter niet, dus voor de toekomst zal ik toch een andere oplossing moeten zoeken.
Alvast bedankt allemaal!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW X3 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar