BMW 3-Serie: Schokkend wegrijden in 1; in 2 gaat normaal

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: M43B18

Hallo,

Gisteren moest ik filerijden, maar dat was eigenlijk niet te doen. Totdat ik erachter kwam dat in de 2 wegrijden wel ging.

Als ik vanuit stilstand wegrij in de 1, dus koppeling rustig laat opkomen, dan begint de motor, uitlaat, bak, alles, te schokken. Je hebt echt het idee dat alles staat te dansen in de ophanging. Meer gas geven heeft dan geen zin. In de twee wegrijden gaat wel normaal...

Ik verdacht eerst koppeling, maar auto heeft 170.000 gelopen en is vorig jaar vervangen incl. drukgroep.

Nu weet ik ook dat deze auto net iets teveel verbruikt. Ander voorbeeldje: als ik bijvoorbeeld 180 rij en ik zet de auto in z'n vrij, dan zakt het toerental niet naar stationair, maar naar 1500! Daarna zakt die dan langzaam naar stationair. Ook schommelt auto af en toe in toerental als ik stil sta.

Ik denk nu dat het aan de ontsteking ligt of LMM. Ik heb nog een Touring staan met zelfde motor. Kan ik zomaar de LMM overzetten of heb ik hier rest van de week dan last van? Ik gebruik deze auto voor woon-werk. Ik lees hier vanalles over adaptiewaarden, namelijk.

Groet,

Frank

IncaSDI

Geplaatst door IncaSDI (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Te hoog brandstof verbruik ligt vaker aan de lambdasonde dan aan de lucht massa meter.
Is de uitlaat volledig dicht en niet lek in de buurt van de lambdasonde?

LMM kun je overzetten mits het nummer gelijk is.
De adaptiewaarde kun je dan resetten door de accu los te halen.

Wat is je verbruik? Hoe hoog is je stationair (koud en warm)?

Toerenterugval naar 1500 zou ik me voorlopig niet druk over maken. Bij de terugval wordt de inspuiting uitgeschakeld.
Als de ecu wacht tot het stationair toerental met weer aanschakelen dan zakt het toerental te ver in.
Vandaar dat de ecu eerder de inspuiting weer aanzet en de motor 'opvangt'.

IncaSDI (0), 12 jaar geleden

Aahhh.. weer wat geleerd (laatste alinea)! Erg interessant en eigenlijk logisch.

Hij verbruikt 1 liter op 11,2 kilometer (M43), twee volle tanks, vooral snelwegkilometers. De Touring, die zwaarder is en zelfde motor heeft rijdt dik drie kilometer per liter meer.
Stationair net twee naaldjes onder de 1.000. Maar die wil nog weleens inzakken en schommelen bij stilstand, waardoor ook de hele motor/auto beweegt... Betekent dit iets?

Voor de APK is de gehele uitlaat van voor tot achter vervangen en ik hoor ook niets... Ik kan het natuurlijk laten controleren. Dus slecht/fout signaal lambasonde kan schokken ook veroorzaken?

Dank Oldford...

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat schommelen bij stilstand (stationair) kan wijzen op een te arm mengsel.
Dan kom je uit bij valse lucht (carterventilatie is bij BMW berucht) of een verouderde LMM.

Slecht/fout/geen signaal van de lambdasonde kan voor een hele hoop problemen zorgen.
Kun je die meten met een voltmeter? Krijg je iets van een indruk wat die doet.

IncaSDI (0), 12 jaar geleden

Het enige dat ik vandaag kan doen is de LMM vervangen... Ik kan eind van de maand pas naar garage die hem sinds 2004 in onderhoud heeft gehad... Als dat trillen niet ophoudt na vervangen LMM, dan moet ik volgens mij niet verder rijden. Heb het gevoel dat de auto hier dus echt kapot van gaat.

IncaSDI (0), 12 jaar geleden

Het was de koppeling/drukgroep...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.