BMW 5-Serie: Schokkende automaat na vervanging koppelomvormer

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 535d

Mijn koppelomvormer had kuren. Bij lage toerental en gas los deed hij slippen. De lock up in de koppelomvormer moest dus vervangen worden, echter dit moet dus dan een geheel nieuwe koppelomvormer zijn.

Nu heb ik afgelopen donderdag dit laten doen. Echter als de auto koud is, bonkt die in de versnellingen. Ook als ik half gas geef schakelt de auto (zowel koud als warm) niet lekker. Hij schakelt over en valt even alles weg en pakt dan weer met op en neer gaande toerenteller. Eenmaal in de versnelling schommelt de toerenteller niet meer.

Ik heb ergens gelezen dat dit kan komen door de stekker verbinding van de mecatronic?
Ook begin ik te twijfelen of alles wel goed is gegaan bij de vervanging van de koppelomvormer. Het schokken kan zijn dat ik dat minder voelde voorheen maar schakelen deed die goed. Ook hebben ze de laatste nieuwe software erop gezet en de bak gereset. Volgens de BMW specialist kan het zijn dat de auto zich gaat aanpassen na een +- 1000km.

Wat de auto wel al had en nu nog steeds is een licht schommelende toerenteller bij stationair draaien (in P of N of zelfs D) Zou dit alles kunnen komen door een verstopte carter ontluchting?

Iemand misschien raad mee?

auto heeft ondertussen 150.000km gelopen.

daved1975

Geplaatst door daved1975 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

daved1975 (0), 12 jaar geleden

Problemen sinds vervanging koppelomvormer:

Bij koude motor:

Schokkend schakelen, alsof iemand achter tegen je op rijdt.
Bij gas los ook bij terugschakelen hetzelfde gevoel.
Sneller optrekken durf ik nog niet eens nu, bang dat hij iets kapot maakt.
Ook bij handmatig schakelen, hetzelfde gevoel.

Bij normale bedrijfstemperatuur:
Het lijkt alsof de koppeling slipt bij acceleren.
Bij overschakelen gaan de toeren eerst omhoog, en slipt dan met op en neergaand toerental naar de volgende versnelling.
Bij iets vlotter rijden (+- 20% gaspendaal ingedrukt) gaat hij eerst in de bestaande versnelling optrekken en dan plots schakelt deze een versnelling omlaag ipv van omhoog waardoor om de bij 4000 toeren uitkomt!
Bij constante snelheid gas los laten geeft weer een op en neer slaande toerenteller voor ongeveer 4 seconden.
Bij het oprijden van bv een rotonde schakelt die plots terug waardoor het lijkt alsof je plots op de rem drukt.


In de S stand verergert alles nog!

Voorheen schakelde de auto wel goed, enkel bij rustig optrekken onder de 2000 toeren en gas los laten onder de 2000 toeren ging de toerenteller omhoog en omlaag. Echter bij doorrijden was er geen probleem, ook niet als je boven de 120km/h reed.

De bak is gereset en er is nieuwe software opgekomen bij de vervanging van de koppelomvormer. Volgens garagist heeft deze een 1000km nodig om zich aan te passen...

Iemand een idee?

daved1975 (0), 12 jaar geleden

Nog misschien iets wat me opviel.

Bij stationair draaien gaat de toerenteller lichtelijk iets omhoog en omlaag (+- 1mm). Wat me opvalt is als ik wat sportiever heb gereden dit vaker niet meer is en de automaat ook iets beter schakeld. Met sportiever rijden bedoel ik iets minder als half gas dus niet echt doortrekken tot het maximale...

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

Denk dat de bak niet voldoende gevult is, bij het vervangen van de koppel omvormer moet je zoeen 9 liter olie kunnen bijvullen, als die niet gebeurt en er zit te weinig in kun je dit soort problemen krijgen. Het op en neer gaan van de toeren teller hoeft hier niet meer te maken hebben maar de beschrijving van het schakelen komt daar wel meer overeen, als je de auto met gas los laat uitrollen en je geeft na een 5 tal seconden gas duurt het dan ook even voordat ie in een versnelling schakelt?

gr Martin

daved1975 (0), 12 jaar geleden

Het duurt inderdaad even voordat hij herpakt, je voelt hem dan ook echt in de versnelling vallen...

Ik heb de wagen gehaald en ben 's anderdaags meteen terug gereden naar de garage en daar ik hier op deze site al eens had zitten te zoeken ging ik er als totaal geen kenner van automaatbakken (wel al 3 automaat auto's gehad) er inderdaad vanuit dat er te weining olie in zou zitten. Echter de garagist beweert dat dit 2 x gecontroleerd is en dat hij dan ook tussen het schakelen van D naar R en andersom veel vertraging zou hebben. Dit is niet het geval.

Zelf ben ik eigenlijk ook een beetje bang dat de software niet helemaal de juiste is wat erop zit daar ook veel mensen met bonkend schakelen hiermee geholpen zijn geweest.

Echter Martin, ik denk inderdaad dat je eens heel goed gelijk kunt hebben! Al weer eens bedankt voor je hulp ;)

Ik ga maandag nog maar eens bij de garage langs.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Kijk eens goed in de voorschriften van deze BMW op welke wijze de bak gevuld moet worden en op welke manier het niveau gecontroleerd moet worden.. Alles wijst op oliegebrek.

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

Het vullen en controleren van het niveau van de bakolie moet onder bepaalde condities gebeuren, echter het grootste probleem is het vullen van de koppelomvormer is altijd lastig en meestal is het nivo op dat moment wel even goed. Als de bak en de koppelomvormer leeg zijn (geweest) moet er minimaal 9 liter olie in willen, je zou eens moeten vragen hoeveel liter er is ingegaan.

gr Martin

daved1975 (0), 12 jaar geleden

Dat ga ik zeker navragen, maar is het niet ook te controleren indien men het niet meer weet? Heb begrepen dat er een vulopening is en een controle peil opening. Kun je ook teveel olie erin doen?

Heb ook iets gehoord van toevoeging voor de automaatbak olie van forte, zou dit inderdaad ook beter zijn?

Fijn weekend allemaal !

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Doe er maar te veel in en dan diagnose stellen. ( geen 100 km aan 1 stuk gaan rijden)als alles ok is peil laten zaken tot normaal.

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

Er teveel indoen kan bijna niet omdat de vul aan de zijkant van de bak zit en die vanzelf overstroomt, is zou er niets bij gooien er gaat speciale olie in en als je niet zeker bent van de olie moet je die gewoon bij de dealer halen.

Als men niet weet hoeveel erin is gegaan dan ben ik er bijna zeker van dat er niet genoeg is zit (buiten de symptomen die je beschrijft wat al duidt op te weinig olie), Alleen al aan onderdelen en olie ben je zoeen beetje €400,- kwijt (Oliefilter/versnellingsbak carter (is 1 deel) 10 liter BMW olie), als je minder kwijt bent zit er verkeerde of te weinig olie in.

gr Martin

daved1975 (0), 12 jaar geleden

Morgenvroeg ben ik bij de garagist die de koppelomvormer vervangen heeft. Ik ga ervan uit dat we het wel opgelost krijgen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Bedankt !

daved1975 (0), 12 jaar geleden

Even een update:

Garagist heeft de olie gecontroleerd en opnieuw vervangen, opnieuw adaptie waarden gereset... Resultaat nog steeds een bonkende automaat vooral van de 1 naar de 2 en terug van de 3 naar de 2.

Hij meent dat er een vuiltje tijdens de werkzaamheden in de bak is gekomen. Ze willen nu de brein gaan vervangen of schoonmaken.

Iemand al eens meegemaakt? Garage erkend dat het tijdens de reparatie gebeurd is. Maar zou het voor hun ook vervelend vinden als ze zoveel werk hebben en dat het dadelijk misschien wel iets kleins is.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Is alleen de koppelomvormer vervangen? of heeft men meer aan de bak gedaan?

daved1975 (0), 12 jaar geleden

Enkel koppelomvormer, filter/carter, olie... Nu gaat er nog een ander brein in komen. Waarschijnlijk dat er daarin wat vuil is gekomen (vuiltje).

Gr Dave

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

Is het nu al duidelijk hoeveel olie er in is gekomen en hoeveel er nu is uitgehaald en weer ingegaan?

gr Martin

daved1975 (0), 12 jaar geleden

Ik heb hem tussen neus lippen door verteld dat er een 9 liter moet ingaan. Hij heeft me ook verteld dat hij wel vaker een koppelomvormer vervangen heeft bij 530d en 535d omwille van het veel voorkomend probleem. Ook gaf die aan dat de temp van de bak tussen de 30 en 50 graden moet zijn bij de olie wissel, wat dus idd ook klopt.

Ik kan er alleen vanuit gaan dat hij het wel zou moeten weten. Ook heb ik hem de link gegeven op problemcar in een mail van mijn problemen, dus neem aan dat hij de bevindingen van jullie ook allemaal gelezen heeft. De auto staat er al sinds maandag, ze hebben eerst de olie stand gecontroleerd en weer opnieuw gevuld (eruit en nieuwe erin), het schakelen ging beter alleen nog steeds het bonken tussen de 1,2 en 3. Hij heeft contact opgenomen met een automaat specialist en deze kwam tot de conclusie dat er waarschijnlijk iets mis is in het brein (klep die niet goed functioneert).

Het zou niet de koppelomvormer zelf kunnen zijn daar de lock-up niet werkt in de 1ste en 2de versnelling??
Heb dit idd ook al eens eeder gehoord, iets van vanaf 85km/h maar wat ik dan niet begrijp is dat ze altijd zeggen dat de lock-up de problemen veroorzaakt en derhalve de koppelomvormer vervangen moet worden. Dan zou je hier toch niks van moeten merken bij lage snelheden?

Gr Dave

daved1975 (0), 12 jaar geleden

Nog iets.

De oude olie was niet vuil, zwart of verbrand en is vorig jaar nog bij ZF vervangen geweest met de hoop dat we dan gaan nieuwe koppelomvormer hoefden. Helaas was het niet de oplossing, het was wel verbeterd in de zin dat je het minder voelde. Ze hebben me daar toen ook gezegd dat ik nog een 25dkm ermee kon rijden en dan vervangen moest worden.

daved1975 (0), 12 jaar geleden

Even een update:

Wagen staat nog steeds bij garagist. Hebben gisteren het kleppenhuis (brein) vervangen van de wagen echter geen resultaat, niets veranderd. Ze hebben opnieuw alle olie vervangen en heb nogmaals gevraagd of er 9 liter de eerste keer is ingegaan wat dus inderdaad zo is, gisteren opnieuw een 7 liter (koppelomvormer nog erin).

Ik begin steeds meer de koppelomvormer zelf te verdenken...

Wel heb ik reacties gelezen van mensen met hetzelfde probleem, of toch zo goed als, die geholpen zijn met nieuwe software, echter garagist heeft de laatste nieuwe software erop gezet. Weet iemand soms welke software de beste voor mijn bak is?

Alvast bedankt

Gr Dave

daved1975 (0), 12 jaar geleden

Even weer een update:

Wagen staat nog steeds bij garagist... Ze hebben de automaat opgestuurd naar een automaat specialist daar ze de lamellen koppeling verdachten echter na het bekijken van de automaatbak hebben ze niets vreemds kunnen ontdekken.

Ze hebben alsnog een nieuwe koppelomvormer erin gestoken en auto staat momenteel op de brug om weer in elkaar gezet te worden. Indien het probleem zich nog zou voordoen gaan ze de mechatronic van een 530d erin zetten, deze zou dezelfde zijn als die van een 535d. ??

Ben benieuwd wat het wordt.... Hoop in ieder geval de wagen deze week weer te kunnen rijden want wordt het wel een beetje moe zo.

daved1975 (0), 12 jaar geleden

De oplossing:

Vandaag telefoon gekregen van de garagist, de wagen kon afgehaald worden en loopt weer zoals het moet.
Ik heb er nog maar een 100km mee gereden maar het ziet er positief uit.
Na alle verangingen bleek dat het toch de mechatronic was!

Ik moet wel zeggen alles respect voor deze man, ze hebben er echt heel veel moeite voor gedaan. Als ik de uren had moeten betalen denk ik dat ik beter een andere auto had gekocht, respect voor W Brouns uit Kinrooi!

Ik weet ondertussen uit ervaring dat het niet makkelijk is een oorzaak te vinden bij dit soort problemen. Bij de stealer weet ik zeker dat ze het nooit gevonden hadden.

De oorzaak is eigenlijk onbekend en als laatste uit de bus gekomen daar de wagen voordien dit probleem niet had echter wel weer wat bijgeleerd! Ik denk wel dat de volgende klant met een koppelomvormer probleem wat meer moet betalen (sorry) :)

Bedankt allemaal voor het meedenken !!

Groetjes Dave

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

Mooi dat het opgelost is, maar je bent niet de enige met dit probleem. Diverse bronnen melden de oplossing deze bijv in NL maar ook in DE, US en UK is het welbekend.

NL bron cut/paste



Ik heb hetzelfde met mijn 530D E60 gehad.

De Mechatronic module in de versnellingsbak heeft vele kleine klepjes etc. Omdat BMW geen versnellingsbakolie vervangt komt er troep tussen die klepjes en draai je het apparaat stuk. Omdat hij de druk in de bak niet meer omhoog kan houden slipt het 1 en ander en verbrand het. Hierdoor komt nog meer troep in de olie die het probleem alleen maar erger en erger maakt.

Hoe op te lossen?
Revisatie versnellingsbak en vervangen mechatronic. Al met al ben je een ruime 4000euro lichter.
BallisticNeutraal Berichten: 3Geregistreerd: 02 feb 2010 16:16Type Auto: BMW 530d 2004

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

2keer please delete

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.