BMW 5-Serie: Schudden bij lage snelheid 5 serie E39

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000cc

Beste Problemcar leden,

Ik heb inmiddels al veel gelezen over het bekende schudden van de 5 serie E39 modellen, echter ben ik het volgende probleem nog niet tegengekomen (of ik heb niet goed gekeken/gelezen:

Wanneer ik langzaam rijdt met de auto (filerijden en bij langzaam stadsverkeer) merk ik dat de hele auto schudt/waggelt. Bij snelheden boven de 120 km/h rijdt auto nagenoeg perfect. Echter kan ik er niet achterkomen of het schudden uit de voor- of achtertrein komt. Ik heb de volgende dingen al geprobeerd:

- Uitbalanceren ivm de bekende trillingen in het stuur bij 80/90 km/h, dit is hierna vrijwel volledig opgelost.
- Wielen van voor naar achter gewisseld om te kijken of het schudden in de wielen zit (niet opnieuw gebalanceerd!)
- Draagarmrubbers gecontroleerd waarbij alleen rechts achter het rubber dat het meeste in zicht is een klein scheurtje vertoonde maar niet schrikbarend.

Echter na het wisselen van de wielen is het trillen in het stuurwiel weer teruggekomen (wel minder), nu kan ik dit begrijpen omdat de slijtage van de aangedreven wielen anders is dan die van de wielen die sturen en omdat ik niet opnieuw de wielen heb laten uitbalanceren. Maar uiteindelijk heb ik het idee dat het schudden van de auto erger is geworden na het wisselen van de wielen.

Mijn vraag is nu of ik het probleem moet zoeken in de wielen/banden (slag in de velgen, schuin afgesleten wielen) of dat ik ergenst anders moet gaan zoeken (aandrijfassen, stuurinrichting oid.)?

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Vriendelijke groet,
Maik van der Winden

Maik BMW E39

Geplaatst door Maik BMW E39 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

39 Reacties

KawaBmw7 (0), 16 jaar geleden

Heb je originele wielen? Zitten er runflat banden op?

Als de wielen zelf krom zijn moeten ze dat toch wel met balanceren gezien hebben.

Maik BMW E39 (0), 16 jaar geleden

[quote=KawaBmw7]Heb je originele wielen? Zitten er runflat banden op?

Als de wielen zelf krom zijn moeten ze dat toch wel met balanceren gezien hebben.[/quote]
Vanochtend de wielen weer laten wisselen en nu is het schudden bij 80/100 km/h opgelost. Het schudden bij lage snelheid zit volgens de monteur in de ophanging/aandrijving en is dus flink zoeken en de kosten hiervoor lopen flink op en dan is het nog maar de kans of het probleem is opgelost.

Ik laat het hierbij en neem het schudden wel voor lief aangezien de auto al bijna 12 jaar oud is. Voor de rest een uitstekende auto waar ik nog lang in ga rijden en de volgende auto wordt gewoon weer BMW!

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Groet,
Maik

dekker_armetak (0), 16 jaar geleden

Maik,

Dat de auto al bijna 12 jaar oud is zou natuurlijk niet uit moeten maken.

Jammer dat je niet aangeeft welk merk banden en welk formaat je eronder hebt liggen.

Ik heb dit probleem ook gehad (e39 528i van '99) en ben hier heel wat uurtjes mee zoet geweest.

Mijn wagen stond op originele 16inch lichtmetalen velgen met banden 225 / 55 - 16 van Continental.

Wat ik ook deed (balanceren met plaklood of slaglood aan buitenzijde van de velgrand - opnieuw monteren van banden - wisselen van voor naar achter van links naar rechts)het maakte allemaal niet uit. De trillingen bleven......

Nu heb ik in het verleden vele jaren als monteur bij een banden speciaal zaak gewerkt
en wist van die tijd dat BMW's (Jaguars trouwens ook) heel gevoelig kunnen zijn voor trillingen zelfs als de wielen/banden heel mooi rond draaien en er bijv veel lood (meer als 50gram per wiel) aan een wiel combinatie gemonteerd zit en dit was bij mijn continental banden ook het geval.....tevens willen er ivm de prijs nog wel
eens banden gemonteerd worden met een verkeerde (te lage) snelheidscodering dan voorgeschreven wat ook trillingen kan veroorzaken.

Ik heb toen besloten om een set originele 15inch lichtmetalen velgen te gaan zoeken waar mogelijk met winterbanden (want die wilde ik toch nog aanschaffen voor de wintersport) van het merk Michelin type Alpine in het formaat 205/65-15. Ik vond (nagenoeg in nieuwstaat) ze bij een boertje in Wieringerwerf welke
zijn 5-serie had verkocht. Na het grondig reinigen van de velg centreerringen en het tevens opnieuw grondig (waarbij ik een
paar banden opnieuw heb moeten monteren) balanceren waarbij zeer weinig lood per wiel (< 25 gram per wiel) noodzakelijk was
de wielen onder de wagen gemonteerd en toen reed de wagen van 0 tot 200 km/h (harder kon ik nog niet in NL) zonder ook maar 1 spoor van een trilling........

Mijn conclusie tot op heden is dat er dus een link moet liggen tussen het type banden (merk en maatvoering) in combinatie
met de hoeveelheid lood per wiel wat het wel of niet trillen van de auto moet veroorzaken. Ik rijd nu een maand of 4 op de 15inch velgen
met winterbanden (nu ongeveer in totaal 6000km gereden) en nog steeds geen trillingen waargenomen.

Ik ben nu bezig met het grondig reinigen van de 16inch velgen (ook de binnenzijde en inclusief de hielen van de banden (dus alles wederom gedemonteerd!)
om alles daarna nog 1 maal opnieuw grondig te monteren en te balanceren om te zien of ik deze set nog stil krijg. Wanneer dit niet
het geval is zal ik overgaan tot aanschaf van 4 nieuwe zomerbanden van het merk Michelin. Het slijt wel wat harder maar je hebt
dan wel kwaliteit wat het rijgenot geeft wat bij een e39 hoort.

Maik BMW E39 (0), 16 jaar geleden

Hallo,

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik heb de originele 7 spaaks 15" velgen eronder met Pirelli P6000 225/55 15 banden en naar mijn weten met de goede snelheidscodering. Er zit op twee velgen nu best heel wat lood, en op twee wat minder, dus dat alles niet meer helemaal in balans was moge duidelijk wezen.

Eind van het jaar moet ik hoogstwaarschijnlijk aan 4 nieuwe banden dus het lijkt me dan een uitstekend moment om de velgen eens gronding te reinigen (uiteraard ook de binnenzijde) en dan goed laten balanceren om te zien of het is opgelost.

Mocht het probleem bij jou zijn opgelost na het reinigen van de velgen + centreerringen dan hoor ik dat graag zodat ik dat dan ook kan gaan doen :-)

Nogmaals bedankt en succes!

Groet,
Maik

dekker_armetak (0), 16 jaar geleden

Maik,

Ok ik zal je een update geven met het resultaat wanneer ik de zomerbanden weer onder de wagen heb liggen.

Ik verwacht ze er begin mei weer onder te hebben.

To be continued,

dekker_armetak (0), 16 jaar geleden

Maik,

Ik ben inmiddels zover dat de velgen geheel gereinigd zijn tot nieuwstaat.
Ik ga aankomende Zaterdag de banden weer monteren en uitbalanceren.
Daarna laat ik jouw weten of het geholpen heeft.

Maik BMW E39 (0), 16 jaar geleden

Hoi,

Bedankt voor je reactie.

Ik wacht in spanning af of het probleem bij jouw minder is geworden / verholpen is.

Groet,
Maik

Hans4040 (320) PRO, 16 jaar geleden

Maik,

Helaas is het probleem nog niet geheel weg. Het is wel minder geworden maar nog niet goed.
Ik ga er morgen weer mee verder daar ik nu nog maar 1 wiel verdenk. Dit wiel haal ik er morgen
af en dan plaats ik 1 van mijn winterwielen om te zien of het probleem dan 100% weg is.

To be continued,




dit bericht is verplaatst door de moderator, stond bij rapporten.

Maik BMW E39 (0), 16 jaar geleden

Hallo,

OK ik ben benieuwd of je het schudden geheel weg krijgt. Zo ja dan hoor ik graag van je wat je precies hebt gedaan (stappen, gereedschappen etc.) zodat ik op exact dezelfde wijze aan het werk kan gaan :-)

Heb je trouwens ook dat het stuur bij snelheden tussen 80 en 120 km/h trilde (lees: van links naar rechts beweegt)? Behalve het schudden (soms minder en soms meer) bij vrijwel alle snelheden heb ik namelijk ook dat mijn stuur schudderig is tussen bovengenoemde snelheden.

Ik wacht je reactie af.

Gr,
Maik

dekker_armetak (0), 16 jaar geleden

Maik,

Vanmorgen eerst wielen van voor naar achter gewisseld en dan verplaatst het probleem zich naar achteren in de auto waarbij
ik duidelijk voelde dat het vanuit achteren naar de vooras wordt doorgegeven en het is dan erger dan wanneer het probleem wiel
op de vooras gemonteerd zat. Komt waarschijnlijk door het gewicht van de motor wat op de vooras drukt. Probleem wiel op vooras
begint het trillen / schudden vanaf 110. Bij probleem wiel op achteras begint het trillen schudden bij 80 en dan doel ik met name op het
schudderige gedrag (dit ervaar ik ook exact zo) wat jij omschrijft.

Daarne heb ik het verdacht wiel van de auto af gehaald en 1 winterwiel gemonteerd en jawel probleem was direct weg. Ik weet dus nu bij mij
in welk wiel het probleem zit en ga deze dan nu voor de laatste poging proberen perfect rond te laten draaien met zo minimaal aan lood erop.
Wanneer dit niet lukt zal ik toch echt aan andere banden moeten................ PS het is dus zeker zo dat hoe breder de banden hoe gevoeliger alles
wordt.

Ik laat je nog wel weten wanneer ik de laatste poging gedaan heb.

Maik BMW E39 (0), 16 jaar geleden

Waar ik nieuwsgierig naar ben is of je ook nog last hebt van schudden / trillen bij lagere snelheden (vooral 20 t/m 60 km/h) want dat is eigenlijk mijn voornaamste probleem.

Het trillen van het stuur tussen 80 - 100/110 km/h was eigenlijk geheel weg nadat ik de eerste keer de wielen heb laten uitalanceren maar doordat ik de banden heb laten wisselen van voor naar achter kwam het schudden weer terug en na opnieuwe de wielen te hebben gewisseld was het schudden van het stuur weer heviger geworden.

Met name het schudden van de gehele auto bij lage snelheden is hinderlijk omdat ik het gevoel heb door elkaar geschud te worden. Wanneer ik bijvoorbeeld tegen het linker portier leun tijdens rijden met lage snelheden schud ik zelf helemaal heen en weer.

Ik hoop dat je hier antwoord op kunt geven.

Groet,
Maik

Maik BMW E39 (0), 16 jaar geleden

Aanstaande vrijdag ga ik naar Offenga in Franeker waar ze gaan kijken wat het schudden/trillen veroorzaakt. Na mijn problemen omschreven te hebben was het voor de monteur direct duidelijk dat het aan de reactiearm rubbers moet liggen aangezien dat 9 van de 10 keer de voornaamste oorzaak is.

Vrijdag avond laat ik weten of dit het probleem heeft opgelost/heeft verminderd.

Maik

Maik BMW E39 (0), 16 jaar geleden

Zoals beloofd even een update:

Vandaag bij Offenga de reactiearmrubbers laten vervangen (waren helemaal gaar) en het schudden in het stuur is tot +/- 100 km/h (vrijwel) opgelost. Boven de 100 km/h is het stuur wat onrustig maar dit komt doordat de hele wagen onrustig is (lees schudt/trilt) maar volgens de monteur bij Offenga heeft dit te maken met onbalans in de wielen en niet correcte uitlijning (scheef afslijten van de banden). Dit schudden is al aanwezig bij wegrijden vanaf stilstand en blijft constant aanwezig.

Het vervangen van de reactiearmrubbers heeft de volgende positieve effecten:

- geen trillen tot +/- 100 km/h
- stuurwiel rustiger tot +/- 100 km/h
- rustiger gevoel in gehele voortrein ondanks schudden van de wagen boven +/- 100 km/h


Over twee weken heb ik zaterdag ochtend een afspraak bij een echte bandenspecialist (geen Kwik-Fit oid) en hij gaat het volgende doen:

- wielen van voor naar achter
- velgen controleren
- uitlijnen
- uitbalanceren

Zodra dat gebeurt is zal ik mijn bevinden in dit topic plaatsen en ik hoop natuurlijk dat de ergste problemen dan zijn opgelost en dat het allemaal acceptabel is.

Maik

P.S. Ben zeer te spreken over Offenga, kundige jongens en een uitstekende service!

Freude_am_Fahren (0), 16 jaar geleden

Als schudden/ trillen bij zeer lage snelheden/ motortoerental blijft optreden, ook na alle balanceer-acties, is het misschien raadzaam ook eens naar de motorsteunen te (laten) kijken. Als een vacuumslang naar de steunen verstopt zit, kan de dempende werking daarvan verminderen. Meestal gaan klachten in deze richting samen met een slechte motorloop. Dat treedt hier kennelijk niet op ?

Maik BMW E39 (0), 16 jaar geleden

Heb inderdaad absoluut geen last van een slechte motorloop, in tegendeel de motor loopt als een zonnetje dus ik sluit die optie eigenlijk vrijwel geheel uit daar het toerental niks uit maakt, het schudden is snelheidsafhankelijk.

Ik wacht het balanceren, uitlijnen en wielen wisselen over twee weken af en plaats daarna mijn (hopelijk positieve) bevindingen.

Freude_am_Fahren (0), 15 jaar geleden

Controleer ook eens of de flexibele koppelschijf (hardy-schijf) tussen bak en cardan-as geen overmatige speling heeft. De centrering van de cardan-as kan verlopen met een onbalans tot gevolg, als de bout/ gat verbindingen teveel speling krijgen (test d.m.v. bak in versnelling + cardan-as verdraaien met tang of door wielen verdraaien).

Maik BMW E39 (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor je reactie, ik zal dit zeker eens controleren mocht het na het balanceren niet over zijn. Gaat dit verhaal ook op voor een auto met automaat want dat is die van mij namelijk?

Rob67 (0), 15 jaar geleden

Een automaat heeft ook 2 hardyschijven op de cardanas, eentje direct achter de bak en eentje voor het differentieel. Ook het tussenlager kan problemen geven met trillingen, dus die moet je ook checken.

Freude_am_Fahren (0), 15 jaar geleden

Zit op de ingaande as van het differentieel geen homokineet ? Dat is een veel rotatie-stijvere verbinding dan een flexibele schijf, behalve als deze teveel speling op kogels/ kogelbanen krijgt.

Maik BMW E39 (0), 15 jaar geleden

Zoals beloofd weer even een update na het balanceren, uitlijnen en wielen wisselen.

Het probleem is helaas nog steeds aanwezig...

Volgens de monteur waren van twee wielen de velgen krom, dit was te zien toen de correct uitgebalanceerde wielen ronddraaiden op de balanceermachine. De wielen lijken met name in de hoogte niet netjes rond te draaien.

Mijn vraag is:

a) kan het bovenstaande kloppen en trillingen verzoorzaken bij juist lagere (20 - 50 km/h) en hogere snelheden (+120 km/h)? Bij tussensnelheden zoals 50 t/m 90 km/h is het trillen van de auto ook merkbaar maar acceptabel. Boven de 130 k/m is het absoluut hinderlijk.

b) wat is een goed, kwalitatief en vooral betrouwbaar adres om dit te laten controleren in de omgeving van Amsterdam?

Hoor graag jullie adviezen en eventuele ervaringen.

Bedankt!

KawaBmw7 (0), 15 jaar geleden

Een hoogteslag in een velg kan zeker een trilling veroorzaken.

Maik BMW E39 (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor je reactie!

Vandaag tijdens het rijden nog eens goed opgelet en op het moment dat ik de rem loslaat en de auto gaat "kruipen" voel je al dat de auto onrustig wordt.

Exacte omschrijving:

0 - 20 km/h = licht schudden/waggelen van de auto
20 - 50/60 km/h = erger schudden/waggelen van de auto
60 - 110 km/h = trillen van gehele auto (schudderige gevoel is minimaal)
110 - 200 km/h = redelijk extreem trillen van gehele auto

Het stuur schudt niet bij snelheden tot +/- 110 km/h, daarna wordt het stuur ook onrustig maar dit komt vermoedelijk doordat de gehele auto merkbaar onrustig wordt.

Reeds vervangen/uit laten voeren:

- voorste reactiearm rubbers vervangen waardoor schudden van het stuur tot +/- 100 km/t tot het verleden behoort (dat was één van de klachten)
- draagarmen + rubbers gehele voortrein laten controleren en geen speling/problemen gevonden
- wielen uitbalanceren (geen merkbaar resultaat)
- auto uitlijnen (sporing wat beter geworden maar daar blijft het bij)
- wielen van voor naar achter (schudden/waggelen/trillen lijkt wat erger te zijn geworden)
- banden laten controleren en zijn nog goed
- verschillende waardes gebruikt voor bandenspanning, maar geen merkbaar verschil


Eigenlijk denk ik dat het probleem hem in de velgen zit maar is het evengoed verstandig de volgende zaken ook te laten controleren?

- fuseekogels
- stuurhuis
- aandrijfassen
- volledige ophanging achterzijde
- schokbrekers
- remschijven
- hardyschijven op speling controleren

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen voordat ik de dealer ga bezoeken voor diagnose. Wellicht is het verstandig om het reservewiel te monteren om zo te zien welk wiel de problemen geeft (als het daarin zit)?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Groet,
Maik

Hans4040 (320) PRO, 15 jaar geleden

Ik mis nog wat in dat rijtje:

de wielnaven, zijn die niet krom? (stoeprandje geraakt)
en de banden zijn gecontroleerd: zijn ze op hoogteslag bekenen?

Maik BMW E39 (0), 15 jaar geleden

Vanochtend wederom naar een bandenspecialist geweest voor dignose en de diagnose luidt als volgt:

- banden LV, LA, RA allemaal last van duidelijk zichtbare karcas vervorming waarvan 2 banden ongeveer 5mm en dit zijn de banden LV, RA en dit veroorzaakt hoogstwaarschijnlijk het waggelende gevoel.
- band RV nog acceptabel maar ook vervorming te zien.
- velgen optisch bekeken en geen vervormingen waar te nemen.

Hun advies is om nieuwe banden te nemen aangezien naarmate de banden verder slijten dit probleem alleen maar erger gaat worden (merk ik zelf ook duidelijk).

Ik denk dat het schudden/waggelen/trillen dus door de banden komt gezien het feit dat het bij alle snelheden waarneembaar is.

Mij is geadviseerd te kiezen voor de Michelin Energy Saver 205/65 R15 met snelheidscodering V. Mijn vraag is of er mensen zijn die dit beamen of eventueel advies kunnen geven.

320 (0), 15 jaar geleden

wat voor banden heb je er nu op zitten..

op mijn huidige bmw ben ik van uniroyal naar michelin gegaan, veel strakker gevoel.

Maik BMW E39 (0), 15 jaar geleden

Heb nu Pirelli P6000 205/65 R15 H en mij werd geadviseerd te gaan voor Michelin Energy Saver 205/65 R15 V.

Les Charles (0), 15 jaar geleden

Hallo,
Interessant onderwerp.
Zoals dekker_armetak reeds meldde op 1 maart: ook Jaguar heeft veel last van het genoemde probleem.
Bij mijn XK8 was het opgelost nadat ik de schuldige voorband had laten "trimmen".
Er zat slechts een hoogteslag van 0,7 mm in, maar na dat trimmen was alles prima bij ALLE snelheden!

Succes,
Les Charles

dekker_armetak (0), 15 jaar geleden

Maik,

Over de afgelopen weken ben ik weer een tijdje bezig geweest met het trillen van de auto.
Ik heb nu de 2 slechtste (hoogteslag) Continentals eraf gehaald en via een kennis even tijdelijk
2 Bridgestones ER300 in de code W gemonteerd. Probleem was daarna een stuk minder maar nog steeds aanwezig.
Heb daarna nog weer gewisseld van voor naar achter en van links naar rechts is weer een stuk beter
maar niet 100%

Ik ben er nu heel dicht bij om 4 nieuwe Michelins in snelheidscode V te gaan monteren.

Zoals ik al gemeld heb rijdt mijn auto op de winterbanden Michelin Alpin
in het formaat 205/65-15 snelheidscode H snaar strak zonder ook maar een enkele trilling.
Dus het advies om voor Michelins te gaan in het formaat 205/65-15 code V lijkt mij inderdaad
een goed advies. Oja je hoort mensen ook vaak zeggen dat Pirelli banden
niet goed samen gaan met een BMW maar of dit nu een feit is of een fabeltje
weet ik niet.

Conclusie het moet bij mij ook aan de banden liggen.

Succes

Groet Marco

Maik BMW E39 (0), 15 jaar geleden

Marco,

Heb vandaag besloten om a.s. zaterdag de Michelin banden te laten monteren aangezien ik na mijn bezoek aan een bandenspecialist zaterdag wel overtuigd was dat het in de banden moet zitten. Heb nog getwijfeld of ik deze banden eerst op wou rijden maar het schudden/trillen is voor mij nu onacceptabel geworden.

Ik zal a.s. zaterdag wederom mijn bevindingen hier plaatsen.

Zijn er nog mensen met tips mbt de juiste bandenspanning? Bandenspanning doe ik vrijwel elke week controleren dus dat zit wel goed, echter heb ik min twijfels over de juist bandenspanning. Op de binnenkant van het portier staat 1.9 bar voor en 2.1 bar achter bij licht beladen toestand maar volgens verschillende bandenspecialisten is dit weinig voor zo'n grote en zware auto. Ik weet dat bij warm controleren er altijd 0,3 bar bij moet worden opgeteld.

Tot zover,

Maik

Maik BMW E39 (0), 15 jaar geleden

Zoals beloofd hierbij weer een update mbt het schudden/trillen:

Vandaag de nieuwe banden laten monteren, Michelin Energy Saver 205/65 R15 V en het schudden/trillen is volledig over. Wel was er 1 velg niet helemaal recht meer maar dit is opgelost door alles goed te balanceren.

Ik ben blij dat ik eindelijk van het probleem af ben en hoop op een hoop trillings- en schuddingvrije kilometers.

Mijn advies:

- bij trillingen in het stuur rond 80 - 100 km/h: vervangen van voorste reactiearm rubbers
- bij schudden van gehele auto: banden laten controleren op hoogteslag, cupping en karkasvervorming en velgen laten controleren
- indien hoogteslag is het mogelijk de banden te laten trimmen
- indien cupping is uitlijnen vaak de oplossing
- indien karkasvervorming is het meestal noodzakelijk om nieuwe banden te nemen

Uiteraard zijn dit mijn bevindingen maar wellicht ook nuttig voor anderen.

Ik hoop dat de mensen die dit probleem ook hebben wat kunnen met deze oplossingen!

Bedankt voor jullie support!

Groet,
Maik

530diesel (0), 15 jaar geleden

Hey top dat je nu eindelijk een trillingsvrije auto hebt!
Heb zelf ook last van trillerij en zal binnenkort t onderzoek starten.Heb al wel gezien dat er een band zoiezo hoogteslag heeft en 2 cuppende banden!
Ook de Pirelli P6000.
Hopen dat dit de oorzaak is maar jij bent er tenminste vanaf!
Suc6 en veel trillingsvrije kilometers toegewenst!

Alex218 (0) PRO, 15 jaar geleden

met belangstelling alles gelezen. Misschien wel handig om de velg(en) die niet mooi rond zijn te laten repareren (staal) of te vervangen( lichtmetaal). Van Essen D Parts is een adres voor veel BMW delen. Tegelijkertijd vraag ik me af of de trillingen niet gewoon door je aandrijfas worden veroorzaakt.

Dat je dat bij lagere snelheden merkt(e) is niet raar, daarboven vangt de dempende werking van de bandwang en het onderstel van de auto alles op (schokdempers, veren, onderstelrubbers).

Hoe dan ook; goed te zien dat je weer helemaal tevreden bent!

Maik BMW E39 (0), 15 jaar geleden

[quote=Alex218]met belangstelling alles gelezen. Misschien wel handig om de velg(en) die niet mooi rond zijn te laten repareren (staal) of te vervangen( lichtmetaal). Van Essen D Parts is een adres voor veel BMW delen. Tegelijkertijd vraag ik me af of de trillingen niet gewoon door je aandrijfas worden veroorzaakt.

Dat je dat bij lagere snelheden merkt(e) is niet raar, daarboven vangt de dempende werking van de bandwang en het onderstel van de auto alles op (schokdempers, veren, onderstelrubbers).

Hoe dan ook; goed te zien dat je weer helemaal tevreden bent![/quote]
Zit er inderdaad nog over te denken om de velgen te laten repareren maar weet niet of ik staal of lichtmetaal heb. Weet iemand dit?

Het betreft de volgende velgen:

[url=http://imageshack.us][img]http://img263.imageshack.us/img263/4893/...[/img][/url]
[url=http://g.imageshack.us/g.php?h=263&i=bmw...][img]http://img263.imageshack.us/img263/4893/...[/img][/url]

Hans4040 (320) PRO, 15 jaar geleden

Dit is lichtmetaal, oftewel aluminium.

Alex218 (0) PRO, 15 jaar geleden

is een origineel LM BMW wiel. Veel gebruikt onder E39's dus zal niet moeilijk te vinden zijn. Er zij nwel bedrijven die lichtmetaal repareren, maar eerlijk gezegd loop ik daar niet erg warm voor. De voorbeelden die ik heb gezien lijken nergens op (optisch) maar wellicht zijn er anderen die positievere ervaringen mee hebben.

Good luck

PS; dit wiel kan dan evt wel een mooi reservewiel worden als je daar een stalen hebt liggen!

Maik BMW E39 (0), 15 jaar geleden

[b]Edit 10-06-08 / 19:48: Helaas, zijn 16 inch velgen en moet 15 inch hebben.[/b]


Oke bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels op Marktplaats een setje (ander type) E39 velgen gevonden. Kan deze voor weinig kopen dus is wellicht het proberen waard aangezien richten incl alles al snel op € 75 per velg gaat uitkomen.

Volgens de verkoper, en moet zeggen het verhaal klonk logisch, ooit gekocht voor de winterbanden maar uiteindelijk besloten de winterbanden op zijn huidige velgen te laten monteren.

Het betreft het onderstaande type velgen. Iemand nog advies waarop te letten bij het bekijken van de velgen, heb namelijk geen zin om geld uit te geven aan iets wat niet goed is.

martschoenmakers (0), 15 jaar geleden

Tjonge wat een verhaal!
Heb zelf een trillend stuur gehad bij mijn e46. Nadat ik alles vervangen had aan de suspensie en velgen had ik hetzelfde probleem nog steeds. Toen maar de dempers gedemonteerd en natuurlijk waren deze defect!! Tip dus: check je dempers eens op een drempel om te kijken of je auto deinst. Dit doet ie normaak nl niet. Voorheen moest ik drempels stapvoets nemen, nu kan ik er met 30-40 overheen zonder de auto te beschadigen (comfortabel is natuurlijk anders).

Succes!

Hans4040 (320) PRO, 15 jaar geleden

Topic is van Juni 2008, reageren heeft geen zin meer.

mvg,
Hans

dekker_armetak (0), 15 jaar geleden

Hans,

Ik moet toch nog even een update geven was ik nog verschuldigd aan Maik,

Na al mijn inspanningen heb ik mijn auto nu 100% trillings vrij.
Wat was de oplossing?
Waar ik vanaf het begin al bang voor was is echt uitgekomen.
Gewoon 4 Michelin banden eronder, heel goed monteren en balanceren en weg probleem.
Ik rijdt er nu 4 maanden op inclusief een verre vakantie naar Frankrijk en
heb nimmer meer een trilling waargenomen. Ben ik blij dat ik niet begonnen ben
om van alles aan het onderstel te vernieuwen.

Groet,

Marco

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.