BMW 3-Serie: slecht draaien en starten bmw e46 316i valvetronic

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

heeft iemand dit al voorgehad?

ik heb hier een e46 316i staan met valvetronic, de motor start moeilijk en wanneer hij aanslaat draait hij de eerste minuut heel slecht, na die eerste minuut valt er niks meer van te merken maar wanneer je hem dan stillegt en terug wil starten demareerd hij precies zonder compressie. ik heb deze wagen uitgelezen maar de ecu bevatte geen enkele fout. wanneer je de stekker losmaakt van de stappenmotor die de variabele kleplichting regeld is alles normaal(natuurlijk draait de motor dan wel in noodloop) hierna heb ik die stappenmotor vervangen maar het probleem is niet opgelosd. de compressie van die wagen is goed.

weet iemand een oplossing voor dit probleem?
mvg ward

lward

Geplaatst door lward (0) PRO , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

garageburgwal (0) PRO, 12 jaar geleden

Lees een boel over vervuiling.. Mischien eens flushen en schone olie

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

Waar heb je hem mee uitgelezen, ben het wel tegen gekomen dat alles wat met de valvetronic te maken heeft niet goed uitgelezen word, had laatst eenzelfde motor met soort gelijke problemen, wilde deze op een gegeven moment helemaal niet meer goed lopen, bleek bij het uitlezen een fout op de inlaat vanos te geven, na opzoeken van de foutcode zelf bleek die bij de foutcode bij de valvetronic positie sensor te horen, sensor vervangen en het probleem was verdwenen. Met die motor kan eigenlijk niet heel erg veel mis gaan, de sensor gaat daarin tegen doordat er olie in komt veel vaker kapot.

gr Martin

lward (0) PRO, 12 jaar geleden

ik heb hem eerst met een texa uitgelezen en daarna laten uitlezen bij bmw ook daar werden geen fouten gevonden. ik heb nu eenzelfde wagen gevonden bij een andere handelaar en kan hem gebruiken om onderdelen te wisselen, ik zal eens beginnen met die sensor.
bedankt voor jullie reactie.

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

Je krijgt de oude sensor er bijna niet zonder beschadiging uit, BMW heeft het dan over demonteren met kleine beschadigingen, ik heb er nog niet 1 uit kunnen krijgen zonder hem kapot te maken (er breekt altijd wel iets vanaf) het nieuwe type sensor is ook anders van vorm en die kan wel normaal in en uitgebouwd worden.

gr Martin

vegito (0), 12 jaar geleden

ik heb hetzelfde probleem betreft starten dat ie zo onrustig klinkt en soms lijkt het alsof de stotter raakt meestal doe ik de motor snel uit en start ik opnieuw wat daarna helemaal niks te horen is. Altijd bij koude start als de auto lang heeft gestaan een uur of 2 ongeveer.

Oldtimer15 (0), 11 jaar geleden

Ik ben bezig geweest met de auto van een vriend met vrijwel hetzelfde probleem, tevens ratelde de distributie na het aanslaan. Storingcodes gaven onlogische standen van beide nokkenassen aan. (22BB 2231 )
Na zoeken op internet is de hydraulische spanner vervangen( modificatie). Het ratelen en de storingcodes waren hierna wel verdwenen. Tevens kwam ik beschrijvingen tegen waarbij alles reeds vervangen was, zonder resultaat. ( nokkenas sensoren, bdp gever, kettinggeleider carterventilatieklep ) Ook werd in sommige gevallen de motor geflushed. Alles zonder resultaat. Ook de motor van mijn vriend is geflushed met Forte en is de carter ventilatie vervangen, zonder resultaat.De motor bleek wel zeer sterk te zijn vervuild.
Ik heb nu een oorzaak gevonden. Als de motor sterk vervuild is kan flushen vaak resultaat geven. Echter in sommige gevallen, zoals bij mijn vriend, is ook de overdrukklep van de oliepomp vervuild. Op het moment van moeilijk aanslaan( alsof er geen compressie was ) bleek de oliedruk even op te lopen naar 20 bar!! Hierdoor werden de hydraulische stoters opgepompt en bleven de kleppen open staan. Als de oliedruk zakt raken de stoters zeer langzaam hun druk kwijt en begint de motor weer op enkele cilinders te lopen. Bijkomend probleem kan zijn de vervuiling van de klepstelen. De kleppen komen dan wat traag terug, waardoor de hydraulische stoters de ruimte krijgen om razendsnel te worden vol gepompt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.