BMW 5-Serie: Slecht lopen na vervangen luchtmassameter E39 M5

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: S62 M5

Hallo allemaal,

Sinds afgelopen zaterdag heb ik 'n probleempje met mijn E39 M5.

Afgelopen vrijdag is bij de dealer (BMW de Maassche) de linker luchtmassameter vervangen (deze heeft betrekking op cilinderbank 2, cilinders 5 t/m 8). Na het vervangen, een wereld van verschil qua gas respons en acceleratie. Echter, de dag erna, bij koud starten hield de wagen de eerste paar kilometer een beetje in (licht schokken tijdens optrekken e.d.), liep gewoon niet lekker. Daarna geparkeerd, boodschappen gedaan, weer gestart en hij liep weer als vanouds (lees:goed). Vanmorgen weer hetzelfde verhaal, koud starten, schokte de wagen weer tijdens het rijden. Na 2 km, de wagen weer geparkeerd, uurtje weggeweest, daarna weer starten en niks meer aan het handje. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Neem aan dat het met het vervangen v/d luchtmassameter te maken heeft.

Alle feedback is welkom!!

Alvast bedankt!

Kevin_1987

Geplaatst door Kevin_1987 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

speedy25 (0), 13 jaar geleden

hallo kevin,

waarom is alleen de linker vervangen? bij mijn m5 zijn ze beide tegelijk vervangen voor zover ik weet word dat vaker gedaan door m5 eigenaren.
wat je eens zou kunnen proberen is om de accu even een half uurtje af te koppelen en dan even kijken of het daarna beter is? zijn de adaptie waarden op gereset? geloof dat dat ook wel belangrijk is bij het inleren van je nieuwe mafs.

hou ons even op de hoogte en mocht je de oplossing hebben gevonden laat het dan even weten.

Kevin_1987 (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Ik heb ook aangegeven, dat mits nodig, beide MAF's te vervangen. Er zat echter geen verschil in de waardes tussen beide, dus is alleen de linker vervangen.

Welke adaptiewaarden bedoel je? Dan kan ik dit even telefonisch navragen bij de dealer.

Even ter verduidelijking, het probleem doet zich alleen voor als de wagen de hele avond en ochtend heeft stil gestaan en ik er in de middag of avond mee ga rijden (dus als het blok echt koud is). Als ik ermee gereden heb en heb 'm bijv. een uurtje of 4 uur laten staan, loopt ie gewoon prima.

Bedankt voor je reactie en hoor graag van je!

speedy25 (0), 13 jaar geleden

oke als hun zeggen dat er geen verschil zit tussen beide zal dat vast wel goed zijn.je dme/ecu slaat allerlei gegevens op over bv de lucht verhouding/brandstof inspuiting en al die dingen meer weet even zo snel niet hoe ik dit een beetje handig moet uitleggen,maar als jij de dealer belt die weten vast wel wat je daarmee bedoeld.hun kunnen dat zo even voor je doen is voor hun een koud kunstje.

Kevin_1987 (0), 13 jaar geleden

Oke, prima. Dan zal ik morgen even bellen met de dealer. Zal tevens morgen de accu even een half uurtje/uurtje loskoppelen.
Ik hou je op de hoogte!

Bedankt!

Kevin_1987 (0), 12 jaar geleden

Hallo,

Na het loskoppelen van de accu is de duur van het slechte lopen aanzienlijk verminderd. Eerst was het echt 2 a 3 km, nu nog maar iets van 500m. Maar nog steeds loopt ie dan gewoon slecht.

Bij de dealer dachten ze misschien dat de temperatuursensor verkeerde waardes doorgeeft. Komende week breng ik 'm 's avonds en kunnen ze in de morgen echt koud met 'm rijden. Kunnen ze het probleem zelf ervaren. Ben benieuwd wat eruit komt.

Enig idee of het aan de temperatuursensor zou kunnen liggen?

Bedankt!

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

Kan je zo meten, in de Bentley manual staat hoeveel Ohm die moet zijn bij welke temperatuur.
Bij koude motor en een omgevingstemperatuur van 20 graden zit ie tussen de 2 en 3 kilo-ohm.
Maar of dat het aan de sensor ligt valt de betwijfelen. Immers, na 500 mtr rijden is alles OK.

speedy25 (0), 12 jaar geleden

en kevin ben je ondertussen al wat wijzer of is het probleem al opgelost?

ben zelf een beetje van mening dat dit wel een beetje het karakter is van de M motoren mijn s62 is ook wel een beetje nukkig als ze echt koud is na een nachtje staan.zodra de temp meter boven het blauwe is is het weg tevens heb ik meerdere m3 s gehad s50b30 s50b32 en die hadden dat ook allemaal bij koude motor.

Kevin_1987 (0), 12 jaar geleden

Ik ben niet echt veel wijzer meer geworden, het is eigenlijk hetzelfde gebleven. De eerste +/- 500m is ie een beetje nukkig, maar hoor al van meerdere (ook 'n vriend van me, die ook M5 eigenaar is) dat dat eigenlijk normaal is. Na die paar 100m is alles helemaal in orde. Voorlopig laat ik 't zo. Als ie gaat voor een Inspectie II volgende maand, laat ik er nog eens naar kijken. Hoef me in elk geval geen zorgen meer te maken :-)

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

Normaal is het niet, een nieuwe auto loopt ook de eerste 500 m vlekkeloos. Maar het kan gewoon veroudering zijn. Versleten olieschraapveren rond de zuigers ed, die wel goed gaan afdichten bijv. als het warm wordt. Dat is het voordeel van metaal, dat het gaat uitzetten als het warm wordt!

Kevin_1987 (0), 12 jaar geleden

Helemaal vergeten terug te posten! Sorry daarvoor!

Het probleem is opgelost. Ben op m'n gevoel afgegaan en toch weer 2 compleet nieuwe LMM's gekocht, gemonteerd en voila..., loopt weer als 'n zonnetje:D! Lijkt me toch dat er een verschil in waardes heeft gezeten tussen de ene en de andere luchmassameter...

Hans4040 (330) PRO, 12 jaar geleden

beter laat dan nooit....bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.