auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Slecht starten met warme motor tussen 2 en 8 uur stilstaan

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: N43, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 122

Soms gaat de motor lang rond voor hij start.
Dit is meestal al je gereden hebt en de auto weer start na 2 tot 10 uur stilgestaan te hebben.
Reeds vervangen onderdelen:

-Lagedruk sensor (brandstof)
-Distributie ketting en geleiders
-Nox sensor (Noxem van Bimmerprofs)
-Alle Injectoren
-Walnutblasting (inlaattraject)
-Vanos magneetventielen
-oliedruk ventiel
-oliedruk sensor

Screenshots gemaakt van Inpa beelden en doorgemaild naar Bimmerprofs.
Hun zeggen dat het aan de lagedruk brandstofpomp ligt deze zou geen constante druk leveren en dient vervangen te worden.
Ook de carterventilatie moet nageken worden op lekkege of kapot membraam.

De motor schijnt hierdoor in een noodloop te draaien.

Geplaatst door

Baggerlip (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

En heb je al gedaan wat ze bij Bimmerprofs voorstellen..?

Hans4040 1435
badge vip badge

6 jaar

Nee nog niet ben ff druk met een schutting plaatsen.
Maar heb een nieuwe lagedruk sensor besteld bij bmw ik vertrouw die niet.
Had ik al een x vervangen maar die kwam uit duitsland.
Ga die plaatsen overmorgen en dan even naar de waardes kijken.
Want toen ik hem vorige x vervangen had was het probleem 3 weken weg.
Als de waardes nog steeds op en neer gaan bestel ik een nieuwe lage druk brandstofpomp van pierburg bij carpartsdirect voor 200.
Ik laat het wel weten ok.

Baggerlip 0

6 jaar

Nox sensor (Noxem van Bimmerprofs)

Waar VW voor veroordeeld is (dieselgate) in het klein voor particulieren met benzine motoren.

Heb je het negatieve effect op de vegitatie en de mens ook betrokken in je beslissing om zo'n ding te installeren?
Want die effecten vertelt bimmerprofs je wijselijk niet.

oldford 0
badge

6 jaar

Nou nou schandalig he.
Ik zou me bijna schuldig voelen.
Auto loopt er een stuk beter door.
Wat den je wat voor dampen er van die geitenwollen sokken afkomen van je.
Als je niets boeiends te melden heb ga dan iemand anders lastig vallen met je gezek.

Baggerlip 0

6 jaar

Als longpatient bedank ik je hier heel vriendelijk voor.
Voor mij en veel andere slachtoffers is dit helaas geen gezeik, maar bittere ernst en een kwestie van overleven.
Ik ben benieuwd hoe je gaat reageren als een van je kinderen een longziekte oploopt of een ouder voortijdig hierdsoor overlijdt.

Het is te hopen dat het voorbeeld van Stuttgart door nog veel meer steden (ook in Nederland) wordt gevolgd en deze giftige stoffen uitbrakende auto's niet meer de stad in mogen.

oldford 0
badge

6 jaar

De motor past de verbranding aan door de nox sensor vandaar vaak een schrale motorloop.
Het is een a status motor dus veel erger dan menig ander auto is het niet die uitstoot.
Met de noxem loopt hij gewoon veel beter en je hoeft de sensor nooit meer te vervangen a 450 euro.
De lambdasondes blijven gewoon hun werk doen en als er 1 kapot is krijg je gewoon een storing dus verders veranderd er weinig.
Kortom plaats binnenkort de nieuwe lagedruk sensor en laat wel weten of het helpt.

Baggerlip 0

6 jaar

Ik ben nog vriendelijk haha 😁

Baggerlip 0

6 jaar

Goed, laten we hier dan maar bij houden.

Okidoki 👍

Baggerlip 0

6 jaar

Het blijkt wel dat je geen enkel verstand hebt hoe en waarom een nox-sensor aanwezig is en wat een arm-mengsel motor aan uitstoot produceert.

"De motor past de verbranding aan door de nox sensor vandaar vaak een schrale motorloop."
Helaas volledig onjuist. De mox-sensor is nodig omdat er gelaagde verbranding (arm-mengsel) wordt toegepast, warbij grote hoeveelheden Nox vrijkomen die niet meer door de normale drieweg katalysator omgezet kunnen worden..

Het is een a status motor dus veel erger dan menig ander auto is het niet die uitstoot.
Ook (helaas) injuist. Deze motoren stoten fijnstof uit en dat is een bedreiging voor de volksgezondheid.
Daarom moeten dit soort motoren ook vanaf 2017 een roetfilter (Gasoline Particulate Filter) hebben.
Stuttgart vindt de uitstoot wel erger, want ouderwetse benzinemotoren met lage druk inspuiting mogen de stad gewoon in.
Bimmerprofs geeft gewoon toe dat een defecte Nox-kat (1-tje die niet meer werkt) niet vervangen hoeft te worden.
Ze stellen zelfs dat je de Nox-kat gewoon weg kunt halen. In beide gevallen is de Nox-uitstoot dus veel hoger dan normaal en voldoet het voertuig dus niet aan de eisen. De Noxem (Nox Emulator) reageert er niet op, die blijft braaf zijn "cheat" signaal zenden dat alles o.k. is.

De lambdasondes blijven gewoon hun werk doen
Ook onjuist. Tijdens arm-mengsel mode werken de lambdasondes in ieder geval bij VW totaal niet.
VW geeft gewoon toe dat het mengsel dan zo arm is, dat de breedband sondes (voor de kat) het niet kunnen meten.
De achterste sondes werken dan bij geen enkel merk, want dat zijn ouderwetse sprongsondes die het verschil tussen arm mengsel en gas los totaal niet kunnen zien.
Enne, de lambdasondes kunnen geen Nox meten dus als er te veel Nox is, dan zien die dat niet.

oldford 0
badge

6 jaar

En jou theorie klopt wel hahaha.
Op bimmerprofs toch een hele andere uitleg.
Als laatste heb ik nog een tip voor je verhuis naar Stuttgart en je probleem is opgelost.

Baggerlip 0

6 jaar

Heren,
niet op de man spelen, discussie voer je maar via de mail en niet op het forum.

Voorwaarden
regel 1.) De bekendste: NIET schelden, irriteren, uitlokken, ruziën of andere vervelende zaken online doen. Persoonlijke vetes vecht je maar uit per e-mail, buiten het forum om.

Lukt dat niet, sluiten we dit topic.

Mvg.
Moderator Problemcar

Dank u
De bedoeling was goed.
De n43 motoren hebben veel issues en ik wou andere mensen met soortgelijke problemen helpen of hun mij.
Maarja op deze manier is het kansloos.
Ik reageer niet meer op Oldfort.
Probeer verder te gaan met het delen van de info.

Mvg,

Baggelip

Baggerlip 0

6 jaar

Tja, dat Bimmerprofs een andere uitleg geeft is niet zo verwonderlijk. Die willen omzet door je een Noxem te verkopen.

En als je maar een klein beetje verdiept in de materie dan zul je zien dat ik gewoon gelijk heb.
Want hoe kan er geen foutcode komen als je gewoon de Nox-katalysator weg kunt halen zoals Bimmerprofs zelf stelt?

Hetzelfde geld voor het roetfilter op deze motoren. Waarom denk je dat die er is gekomen?
Zoek maar eens op Gasoline Particulate Filter.

oldford 0
badge

6 jaar

Test de APK keuring of de Nox sensor in een N43 motor nog werkt? Ik meen dat de keurmeester per motortype weet welke waarde's juist zijn. Lezen die het uit via EOBD of wordt het tijdens een viergasmeting gedaan?

MJ 0
badge

6 jaar

Je komt gewoon zo door de keuring dat is het mooie.
Ik heb overigens de lage druk brandstofsensor vervangen maar dat hielp niets.
Ik kwam nog een filmpje tegen up you tube.
Iemand met hetzelfde sporadische start probleem.
Die de brandstof module vedacht vind en vervangt.
Die stuurt je pomp weer aan.

Baggerlip 0

6 jaar

Kan ook de nokkenassensor zijn die een beetje slecht wordt. Is bijna niet te meten. Wat corrossie erop of een slechte verbinding. Luchttraject is het niet maar kan je wel checken met een rookmachine. Bij een ECHTE noodloop gaat je lamp op het dashboard branden. Motoren moeten wel goed worden onderhouden, ik heb in mijn N43B20N net nieuwe olie gedaan. En ik tank Competition 102 bij Firezone, octaan 102. Daar zitten oa. sterkere dopes in om motorvervuiling tegen te gaan. Heb nu 167.000km op de teller staan sinds 2009. Maakt het jaargetijde nog uit wanneer de storing optreed?

MJ 0
badge

6 jaar

Het jaargetijde maakt niets uit.
Ik heb weer lopen puzzelen met inpa en heb een lambdasonde test uitgevoerd.
Hier kwan naar voren dat lambda voor bank 1 niet plausibel is.
Nu is dit niet zo betrouwbaar volgens bimmerprofs want het kan net zo goed de andere zijn.
Geen zin om door te laten meten dus vervang ze gewoon allebei.
Samen 180 euro via Porza.nl.
Is goedkoper dan 1 laten vervangen bij de garage.
Verders accu gemeten en deze gaf 12.2 v aan dus ik dacht dat is ok.
Maar na verder uitpluizen blijkt een agm (startstop accu) dan bijna leeg te zijn bij 25% charge battery stond erbij.
13 v is hij 100% trouwens.
Nog op de druppellader gezet een dag maar helaas volgende dag weer 12.2.
Dus maar een nieuwe soortgelijke besteld van varta 180 euries.
Bij bmw € 430,-
Zelfde waardes dus hoef hem niet te coderen.
Alleen even aanmelden in Inpa.
Eerst eens kijken of het probleem nog terugkomt en anders wissel ik daarna de brandstofpomp regelaar.

Baggerlip 0

6 jaar

Heb je ook nog gekeken in Inpa of die accu al vervangen was. 2009-2018 kan best met zo'n AGM accu. De mijne is nog goed en is ook van 2009. Mijn accu meet hoger dan 13V stationair draaien. Zal morgen ff overdoen. De temp maakt ook veel uit.
ps. Ik ben benieuwd of jouw bmw storing dan verdwenen is!!

MJ 0
badge

6 jaar

Nou ik heb de accu vervangen hij was uit 2009.
Ingeleerd met inpa was onvoldoende want het st stopsysteem werkte nu helemaal niet meer.
Dus daarna gecodeerd met NCS expert
Dit viel niet mee voor een leek op dit gebied.
Maar het is gelukt en het st stop systeem werkt weer zoals het hoort.
Startprobleem is even afwachten of het nog voorkomt.
Krijg vandaag een 2e hands brandstofpomp regelaar (module) binnen deze ga ik ook wisselen en dan weer een tijdje rijden kijken of het weg blijft.

Baggerlip 0

6 jaar

Bij mij is de accuspanning 12.3V Dat is prima. Bij het opladen is de spanning, direct op de polen gemeten dik 14V ook dat is goed. De auto start goed ik zal nog wel even testen of de start/stop functie nog wel werkt.
Tijdens stationair draaien, zie foto

MJ 0
badge

6 jaar

Hallo allen,

Is het probleem inmiddels opgelost? Ben erg benieuwd naar de oplossing.

diedvdijk 0
badge

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.