Wie kan mijn probleem oplossen met de smg bak van mijn Z4 3.0 lit.
Het probleem is dat ik de motor niet kan starten, na diverse keren proberen start de motor.
Ik hoor dan dat de versnellingsbak schakelen terwijl de versnelling in z'n vrij staat.
Er blijft een rond getande lampje van de versnellingsbak branden en gaat niet uit, ook tijdens rijden niet.
Tijdens het rijden kan ik alleen tot de derde versnelling schakelen, de snelheid kan niet harder dan 70 km.
Of ik nou schakeld met de flippers of pook, het blijft in de derde versnelling hangen.
Het maakt niks uit of de motor koud is of warm.
De BMW garage heeft doorgemeten en de testkast gaf na 3 keer opnieuw testen de Versnellingsbakpositie/versnellingsindicatie aan.
Deze bak positie zit boven op de versnellingsbak, er zijn er 2 van.
Werkwijze van het eraf of terug plaatsen wordt in de technische beschrijving bij BMW niet beschreven, alleen dat de versn.bak eraf moest.
Omdat dit niet vaak voorkomt en zij dit ook niet eerder heeft meegemaakt en wordt beschreven, zei de monteur gewoon eraf halen en de nieuwe erop plaatsen,
fout kan niet omdat de 2 boutjes z'n positie bepaald.
Een nieuwe is erop geplaats en de versn.bak olie is vervangen 3lit.
Maar de storing blijft hetzelfde, lampje blijft branden en schakelen tot de derde versnelling niet harder dan 70 km, zal zeker noodloop zijn.
BMW garage weet het ook niet.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In de BMW soft is een apart hoofdstuk over de SMG bak.
Zelfs ik als amateur kan daar met INPA veel meer info uithalen.
Blijkbaar hebben ze er geen zin in bij die garage.
Welke foutcodes geeft diagnosecomputer?? Bij welke BMW dealer ben je geweest?? Laatste 7 karakters chassisnummer?? Km stand??
MJ, waar kan ik INPA vinden?
11 jaar
[quote=Einstein Brain]Welke foutcodes geeft diagnosecomputer?? Bij welke BMW dealer ben je geweest?? Laatste 7 karakters chassisnummer?? Km stand??[/quote]
De diagnosecomputer geeft aan: Mogelijke storingsoorzaak - Keuzehoeksensor defect. onderdeel nummer B6573.
Dit heb ik vervangen, ben teruggeweest naar de dealer diagnose gaf weer aan -keuzehoeksensor defect B6573.
Nou zegt de bmw monteur dat de keuzehoeksensor de andere sensor is??? (er zitten er twee op de versn.bak).
Eén met B6573-keuzehoeksensor en de andere B6572- schakelslagsensor.
De diagnose is bij BMW dealer xxx gedaan.
Op mijn vraag waar ik op moet letten bij het plaatsen van de sensor konden zij geen antwoord geven, zij hebben dit nog nooit eerder gedaan.
De werkvoorbereiding in de computer gaf alleen aan dat de versn.bak verwijderd moet worden, maar in welke positie de nieuwe sensor geplaats moet, worden niet beschreven.
De laatste 7 karakters chassisnummer zijn: LR90671 Kmst. 73890
11 jaar
Zat op een cd'tje bij een bestelling in de far east voor een bmw diagnosekabel.
Volgens het stroomschema is de keuzehoeksensor B 6573 de achterste van de twee. De reparatiehandleiding voor de sensors te vervangen heeft het nr:23 42 541, hierin staat juist beschreven waar je moet op letten als je de sensors vervangt. Na vervanging van de sensor zou ook de servicefunctie: Versnellingsbak inleren uitgevoerd moeten worden!! Vraag als je bij de dealer bent voor reparatiehandleiding of ze ook de Puma maatregel:4761709-01 en 4515511-02 willen afdrukken, zijn mischien ook van toepassing voor uw wagen !!
Bij de BMW garage hebben zij geen werkbeschrijving voor vervanging van de versn.bak schakel-censoren, enige werkbeschrijving wat erop stond was dat bij vervanging van de schakel-censoren de versn.bak eraf moest.
Volgens de dealer was de schakelhoek-censor stuk, dat heb ik vervangen maar storing blijft hetzelfde.
Volgens de nieuwe uitlezing is nou ook de keuze-censor stuk dit vervangen maar storing blijft, Dealer test verder maar zij kunnen het niet vinden en zeiden, het kan aan van alles liggen. De beide censoren waren dus niet stuk.
De beide censoren zijn eruit gehaald en zo ook weer ingeschoven en vast gedraaid, zonder de bak onderuit te halen.
Ik heb de Z4 naar een BMW service garage gebracht, zij hebben de beide censoren doorgemeten maar alles is goed, maar storing blijft.
Morgen gaan zij verder met meten, maar ik zal een copie maken van dat wat jij gestuurd hebt misschien hebben zij hier wat aan.
Brain alvast bedankt.
11 jaar
Einstein Brain, ik heb jouw reparatiehandleiding bij de BMW garage afgeleverd en zij zijn gelijk in de computer gedoken, bedankt hiervoor want in Overijssel heeft geen één BMW garage de SMG versn.bak onder handen gehad.
Na het plaatsen van nieuwe sensoren bleef de storing, gaf steeds sensor defect.
Andere metingen zijn in orde, maar storing verwijst steeds naar de bak.
Zij hebben de wagen aan de kant gezet om het later als er tijd is weer door te meten.
Maar de sensoren zijn geplaats zonder de versn.bak onderuit te halen.
Als ik de montage richtlijn leest staat dat de bak eruit gebouwd moet worden om de sensoren in een zogenaamde spie baan te plaatsen, of kan dat ook zonder bak demontage?
Zij zijn misschien van plan om toch de bak onderweg te halen en de sensoren beter?? te plaatsen.
11 jaar
Welke BMW foutcodes geeft hij dan?? Is de servicefunctie versnellingsbak inleren uitgevoerd na het vervangen van de sensoren?? Of je de sensoren kan vervangen zonder de versnellingsbak te demonteren weet ik zelf ook niet, maar ik denk als je hem achteraan laat zakken dat het wel zou moeten lukken. Met de BMW diagnosecomputer kan je normaal de status van de sensoren controleren. Bedrading tussen SMG computer en stekkers Versnellingsbak in orde ??
[quote=Einstein Brain]Welke BMW foutcodes geeft hij dan?? Is de servicefunctie versnellingsbak inleren uitgevoerd na het vervangen van de sensoren?? Of je de sensoren kan vervangen zonder de versnellingsbak te demonteren weet ik zelf ook niet, maar ik denk als je hem achteraan laat zakken dat het wel zou moeten lukken. Met de BMW diagnosecomputer kan je normaal de status van de sensoren controleren. Bedrading tussen SMG computer en stekkers Versnellingsbak in orde ??[/quote]
Hallo Einstein Brain,
De BMW monteur zei dat de aangegeven foutcode 4EF5 is, maar hij verwachte een code met een G erin.
De service funcie's versnellingsbak inleren lukt niet.
Zij gaan de bak uitbouwen en controleren of de sensoren wel in de spie gleuf zitten, anders weten zij het ook niet.
gr. Albert
11 jaar
Gelukkig, probleem opgelost.
Wat de BMW Dealer niet heeft gevonden, heeft een BMW service garage wel gevonden.
Oorzaak is dat de schakelhoek sensor uit z'n groef bevestiging van de schakelstang lag.
Wel zuur is dat de BMW Daeler met het uitlezen zei dat beide sensoren stuk waren, hierdoor heb ik voor niks sensoren besteld, en terug brengen kan niet ivm een electroniche onderdeel. Bij de BMW service garage hebben zij het extra doorgemeten, en gebleken is dat de sensoren niet stuk waren, extra controle kan nooit kwaad.
Ook op advies van deze Daeler moest ik in de versn.bak 8,9lit. versn.bak olie indoen, bleek bij het vullen niet meer dan ongeveer 3 lit. olie in te gaan. Zit ik dan met 7 lit. over en zij willen het niet overnemen, 8,9lit is voor een automaat maar ik heb een gewone bak met 6 versnellingen, maar toch zeggen van 8,9lit.
Hierbij iedereen bedankt voor meedenken.
Vgr. Albert
11 jaar
ligt het aan mij of is de houding van de dealer minimaal laks te noemen? Als ze er zelf niet uitkomen, kunnen ze altijd de importeur of de fabriek contacten. Ik zou voorstellen dat je de dealer formeel vraagt om een compensatie, temeer omdat zij je eigenlijk niet verder 'wilden' helpen. Kans is klein maar wellicht willen ze je toch iets tegemoet komen.
Alex, ik ben naar de Dealer gegaan omdat ik nog een rekening moest betalen voor het uitlezen.
Toen ik de monteur vertelde dat de sensoren niet stuk waren en ik bijna voor 375,00 aan nieuwe hebt betaald plus de olie, en dat de BMW garage monteur het door heeft gemeten. Vertelde de monteur dat ik aan hem had moeten zeggen om het door te meten, ik antwoorde maar wie is hier de BMW specialist, maar hij zij als bij het uitlezen aangegeven wordt dat het stuk is dan neem ik het aan.
Omdat hij zijn fout niet wilt toegeven heb ik gezegt dat ik de rekening niet wilt betalen omdat ik van een BMW dealer en vooral van de éérste monteur meer had verwacht.
Daarbij heb ik buiten de kosten van de sensoren ook kosten gemaakt van de 7 lit.versn.bak olie dat niet terug wordt genomen.
De rekening heb ik niet hoeven te betalen.
Vgr. Albert
11 jaar
ok, evt via de importeur/klantenservice een poging wagen? Je hebt de dealer in ieder geval een kans gegeven een oplossing te bieden.. Jammer dat ze zich zo opstellen!
Beste mensen ik heb precies dezelfde problemen, nu zou ik heeeeel graag willen weten wie het probleem heeft opgelost. Mijn z4 staat al een half jaar bij een versnellingsbak specialist in Drenthe en niemand kan het vinden.
Groeten rick
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW Z4 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar