Heeft iemand hier ervaring met vervanging van delen in een E39 (hand)schakelmechanisme om overmatige speling op te heffen ?
Het mechanisme aanschouwend op http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?mo... schat ik in dat volgende onderdelen vervangen dienen te worden:
Onderdeel - Nummer in Realoem-afbeelding
Lagerbussen - No. 2
Lagerpen L + R - No. 3 + 4
Lagerbus schakel-arm - No. 5
Schakelpook-lager - No. 7
Lagerbus* onder in schakelpook - tussen plastic vulringen No. 10
*) Staat niet in de afbeelding aangegeven. Wordt deze geleverd bij koppelstang No. 9 of alleen bij de pook No. 6 ?
Bestaat er een revisie-set voor dit doel ?
Als dat niet het geval is en er nog te vervangen delen ontbreken, hoor ik dat graag.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waar heeft hij de speling op ?
Normaal komt er niet veel aan dat mechanisme, de delen zijn afzonderlijk bij de dealer te koop als je weet wat je exact nodig hebt, en het is nog best prijzig ook, informeer maar eens erna..
De speling zit vermoedelijk (binnenkort ga ik kijken waar deze echt zit) op lagerbussen No. 2 (en miscchien bijbehorende pennen No. 3 + 4), op schakel-arm lagerbus No. 5 en misschien ook in schakelpook-lager No. 7.
Het gevolg is duidelijk voelbaar: Minder 'strak' schakelen bij alle versnellingen behalve de 1e en vooral moeten 'zoeken' naar de 3e versnelling.
Klopt het dat de bak verwijderd moet worden om delen aan de schakel-arm te kunnen vervangen ?
Mijn ervaring is dat de Realoem-Dollarprijzen maar al te dicht bij onze Euro-prijzen liggen ...
14 jaar
Mocht er al veel slijtage in zitten dat zit het in nummer 6 en nummer 7. de plastic vul ringen worden bijna altijd vergeten als de boel een keertje los is geweest maar zijn ook belangrijk voor een spellingsvrije schakeling. De rest lost je spelling niet op.
gr Martin
Het schakelpook-lager No. 7 lijkt me ook maatgevend voor de speling. Bedankt voor deze waarschuwing.
Daarbij hoop ik echter wel dat het kunststof schakelpook-lager eerder slijt dan de (staal, alu ?) pook(-kogel) No. 6.
Wat er al niet wordt gedaan (o.a. vervanging van selector stang No. 9) voor het bereiken van een zeer strak schakelgevoel, vond ik na even googlen op:
http://www.uucmotorwerks.com/dssr/ , met een doorverwijzing naar
http://store.nexternal.com/shared/StoreF...
14 jaar
Welke delen zijn benaderbaar via de midden-tunnel en welke alleen na het verwijderen van de bak ?
Dat laatste zal er waarschijnlijk toch van moeten komen want mijn bak schakelt al tijden lang een beetje stroef. Dat heeft de slijtage in het schakelmechanisme natuurlijk versneld doen optreden; het schijnt een kwaal te zijn van de E39 met handbak.
In een andere topic heb ik ooit gelezen dat er een revisie-set bestaat voor de arreteer-pallen in de bak, die hem na vervanging weer soepel doen schakelen.
Ik hoor graag van de ervaringen van een ieder die deze onderdelen reeds vervangen heeft.
14 jaar
Als het alleen om het stroef schakelen gaat zou ik eerst een kijken naar de olie. Niveau controleren en eventueel de olie vervangen. Wordt bijna nooit gedaan maar vaak gaan ze er een stuk beter van schakelen. Spelling zoals je op die websites hebt gezien is wel een beetje overdreven. Het kan beter als het standaard is maar over het algemeen schakeld een BMW niet verkeert ook niet als ie wat ouder wordt.
gr Martin
De olie verversen is inderdaad een goed idee. Dat hiermee het stroeve schakelen meteen verholpen is, lijkt me niet waarschijnlijk.
Het treedt bij mijn bak al een hele tijd op, ook bij versere olie dan er nu (nog) in zit. Het zal wellicht veroorzaakt worden door versleten/ ruw geworden arreteer-pallen.
In de afbeelding op http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?... zie ik (nu pas) dat deze van buitenaf gemonteerd kunnen worden, tenminste ....
als de bak verwijderd is.
14 jaar
Zou daar niet zomaar aan beginnen als je niet zeker weet wat er gebeurt als je die dingen eruit haalt. Bakken gaan bijna altijd een stuk beter schakelen als je er een goede ATF olie in doet. Syncromesh vallen dan beter op hun plek. Zoals op die website word gesproken over de spelling die op een schakelsysteem en dat dat niet goed zou zijn is niet helemaal juist omdat als je alles star maakt hij er misschien wel preciezer door gaat schakelen maar ook een stuk oncomfortabeler.
gr Martin
Je had helemaal gelijk: Nieuwe (en wat meer dan tot op het moment van de verversing) olie erin en weer schakelen als vanouds !
Naar schatting zat er nog 80% van de voorgeschreven hoeveelheid in. Als gevolg daarvan krijgt het schakelmechanisme dan te weinig spatsmering.
De speling in het schakelmechanisme is (uiteraard) nog gewoon aanwezig. Inmiddels vraag ik me af of het wel het schakelpook-lager is dat de speling veroorzaakt. Als ik aan de pook trek/ duw is namelijk nauwelijks speling in dit lager voelbaar. Door de periode van slechtere smering van het schakelmechanisme, zal in het aandrijfmechanisme van schakelvorken + schuifmoffen (of hoe heten die dingen ook officieel heten) speling zijn ontstaan.
Inwendige delen van versnellingsbakken zijn te vinden op: http://www.bmwpartscounter.com/showAssem...
14 jaar
Zijn hier in Nederland de inwendige delen van de versnellingsbak ook verkrijgbaar ?
Heb ergens gelezen dat BMW alleen voorstander is van uitruil van de complete bak en hun garages dus geen onderdelen daarvan laat leveren.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar