BMW 5-Serie: start slecht blijft niet lopen .steeds langer eer hij start

Bouwjaar: 1974, Brandstof: Benzine, Motorcode: m10,- 2.0 4,cilinder

hoi . ik heb een bmw 520 uit 1974
oldtimer LPg .

hij start steeds moeilijker , tot dat hij zelfs niet meer op gas start !

ik ben nu bezig aan andermans auto en rij al maanden kleine stukjes ,
toe val of niet maar sins die tijd begon het .

nooit problemen gehad heb hem eind 2012 gekocht ,
dus ook de winter maanden , auto komt van een goede kennis ,
heb ee zelf een ander motor in gehangen . LPg zat er al in.
hoefde aleen maar een spruit stuk op bijde carbarateur S toe re voegen ,en hij liep op gas .

1 keer starte hij slecht en viel na 100 meter uit . toen was het middelste deel wat in de rotor kap zit weg .
rotor vevangen en rotor kap en starte heel goed.
tot hij weer begon .

echter nu keek ik en alles is nog schoon heel .enz.

moet nog puntjes vernieuwen en de condensator .
maar wat me op val is .

benzine start hij wel ,
Buuren zeggen dat hij geel erg naar LPg stink ook al tij ik door de straat ,hun ruiken het op 15 meter
zelf niks ,!

alleen op benzine dan ruik ik dat wel .

in de winter had ik geen probleem met starten ,ik starte altijd op LPg .
nog nooit nodig geweest om op benzine te starten .


wat zou dit zijn .

ik dacht contackt puntjes maar hij start op benzine wel .
ik weet van LPg niets af .
behalve dat het hoed koop rijden is .

de slang van de gasklok ,splits op naar 2 .slangen . daar zit een kraantje op , ?!

oja het verbruik ia sins laatste week hoog .
ik kan 100 km minder rijden dan eerst ?!!
nu 1/5 en eerder rond de 1/8

morgen hoop ik te kunen kijken

richard72

Geplaatst door richard72 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Hallo, Richard. daar ben ik weer... Ik zal proberen puntsgewijs mijn visie te geven...
A: Je hebt het over moeilijk starten, maar waarschijnlijk bedoel je moeilijk aanslaan?
B: Kleine stukjes, wil zeggen de motor is meestal niet op bedrijfs temperatuur.
C: Ik zou graag weten waarom er een andere motor in is gezet...
D: Bedoel je met spruitstuk het zg gasstuk? (extra venturie om het gas te doceren, samen met de doceur en de membraam in de verdamper..)
E: is het koolstiftje van de verdeelkap (Zal in de verdeler gevallen zijn, met het veertje wat er achter zit)ff opvissen, vooral het veertje..
F: Contactpunten afstellen hoort ook het ontstekings tijdstip controleren en zo nodig stellen bij.
G: Tegenwoordig starten alle gasauto's op benzine..En niet voor niks......
H: Jij rijdt en laat de stank achter...voor de buurt......
I: Jij vindt gas goedkoop? klopt maar Het is eigenlijk om op te koken...
J: Op de splitsing zit geen kraan maar een (Afstelbare) Doseur....
K: Sorry Richard, ik ben wat melig.. Ik kom net van een Megaklus....

G: LPG is een mengsel van Butaan en Propaan (gas). De verhoudingen kunnen varieren van 20-80% tot 80-20%
Butaan bevriest bij ongeveer 0 graden en propaan niet zo snel.De verbrandingswaarde van Butaan is veel beter dan propaan..
Beide gas soorten zijn producten welke meer of minder vrijkomen tijdens het raffineren van Aardolie(producten)
Beter gezegd, ze blijven over. Opslag ervan is relatief lastig (duur)
Fabrikanten zullen er voor zorgen dat in de winter meer propaan in het gas zit en in de zomer meer butaan...
De soortelijke massa van beide gassen is verschillend, dus na verloop van tijd zal de ene soort onder en de andere bovenin de tank zitten.
Je begrijpt dat het verbruik op Propaan veel hoger is dan op butaan...
Al met al, veel rijden, veel schudden, veel tanken, en je merkt bijna niks,....

Einstein Brain (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik zou beginnen met de klepspeling te controleren. Normaal is het de bedoeling van op benzine te starten en dan over te schakelen op gas.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

richard, ook dit wil ik volgen.. Hoe is het met de klepspeling??? staan de kleppen veel te strak???

richard72 (0), 10 jaar geleden

hoi cor .
ik denk dat ik weet hoe u inelkaar steek .vermoed ik .
ook humor heeft u . maar voor al ,u behulpzaamheid ,naar iedereen herken ik .
ik zou u nog bellen .1x stond u telefoon niet aan .(vriendin denk ik verstopt ,en terecht haha)
2x morgen ga ik weer proberen .

goed ik zal u geven zo als u vraagd . en al deze tekst ,zult u kenende af schrijven als
BALST !?haha

hier de antwoorden in de alfabetisch volgorden .

- A , Ja correct. !-- moeilijk aan slaan .

B , correct - zeker niet op bedrijfs temp..

C . de reden is heel verhaal (ballast )

D . correct . gas stuk. 2x

E. dat stifje was verpulvert en veer niet gezien ( lijkt me niet dat het er nog in zit heb rotor vernieuwd en verdeler kap , puntjes na gekeken .waren niet in gebrand ,)

F . ja had ik gedaanhij blok in bouwen dit met behulp. van maat ,/. u laatste woorden zijn verwisseld ?.
geeft aan (dat u van grote klus kom of , u sneller typt dan u dacht )
maar door middel van ze om te draaien begrijp ik het .

G , nee ik weet het !!! benzine kost ook geld - ( haha das goeie he van mij)

h . ja ik rij maar de auto laat stank achter een gas lucht (geen bio gas maar LPg )

I . ik vind gas goed koop ,vergelijk oer liter met benzine -
En (om OP te koken ?? dat heb ik nog niet gedaan ?wel er MEE koken .maar dat is meer onder dan OP .(maar ben leergierig dus ?)

J . de kraan of doseur is wat ik bedoel .


K. u hoeft geen sorry te zeggen . En u zegd kom net gerug van een mega klus !
mag ik raden !

- u heeft proberen u vriendin uit te leggen , dat al die moeite." voor bv een breuk in een kabeltje ."
nu een maal de weg is naar oplossing van een storing !? ?


G . ik rij veel ik de k 300 km in 2 weken . en altijd gaat er 40 liter in . en waar ik rij (naar vlieg veld daar is het hobbelig .dus schuden gebuurt genoeg .

de kleine korte ritjes is steeds dagelijks meerdere keren (op dracht gever van een ander project was erg gul .
)


o dat was het .

richard72 (0), 10 jaar geleden

[quote=Einstein Brain]Ik zou beginnen met de klepspeling te controleren. Normaal is het de bedoeling van op benzine te starten en dan over te schakelen op gas.[/quote]
hoi. u bedoeld dat ik voor taan ,start op benzine en dan om schakel ,naar LPg .

oke . klep speling controleren ik hoor ze wel iets meer dan eerst .
Maar dat ga ik op me gemak doen
ik had me voor genomen ,om eens nieuwe klep gelijders er in te laten zetten. harder klep zittingen ?
om dat bij gas hoger temp . voor komen .
is dit goed gedacht of overbodig . zo lang het loopt ?

En kan het daarom zijn dat hij op benzine wel gelijk start .?
Ps ,ik heb dat sins gister maar gedaan .
maar hij loopt oo benzine niet stationeer .


ik heb een Paar A4 mappen orgineel ,bmw werkhandplaatsboeken .
Heb ook nooit laten afstellen de gas klok ,?
bedankt voor u mee denken

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

tja, richard... ik dacht dat je niet kon relativeren, maar wel....

Echter, de strekking van mijn antwoord heb je gemist....

GAS IS , IETS HEEL ANDERS DAN BENZINE...

Gas is bij eenzelfde toepassing veel heter dan benzine.. Daarnaast uit gas is maximaal ongeveer 90% van de Energie te halen....

Gevolg is veel hetere verbranding...En daar komt nog iets heel anders bij....

Vroeger zat er lood in de benzine... Dat werd door de benzine fabrikanten aan de benzine toegevoegd.....
Men deed dat om de benzine aan de minimale eisen te laten voldoen....
Die eis was toen en nu het minimum octaangetal... MAW Klopvastheid...
Hoe hoger het octaangetAL, H

richard72 (0), 10 jaar geleden

hoi ,cor ,

Ik begrijp dat verhaal ,wat u nu type beter ja .


ik heb ook speciaal klep smering systeem ingebouwd .
ik tank ook euro 98! ( naar mijn idee. is het getal. octaan gehalte ?
)

Maar ik had al in gedachten ,als me goed herringer ,
een auto op gas ,krijgt harder klep zitting ? en andere kleppen harder ,
?
die beter tegen de hitte kunen ?


maar goed ,
al dat ,komt op neer dat het aan kleo speling lig ?

kan dat dan per tank 100 km schelen nu .
waarom ruik me nu heel erg gas lucht ,? dit is pas van af een paar weken zeg buur man .
echt heel erg .!

ps , nu slapen .
dadelijk weer op . bedankt ,Cor
problemcar .

richard72 (0), 10 jaar geleden

[quote=cor van jaarsveld]tja, richard... ik dacht dat je niet kon relativeren, maar wel....

Echter, de strekking van mijn antwoord heb je gemist....

GAS IS , IETS HEEL ANDERS DAN BENZINE...

Gas is bij eenzelfde toepassing veel heter dan benzine.. Daarnaast uit gas is maximaal ongeveer 90% van de Energie te halen....

Gevolg is veel hetere verbranding...En daar komt nog iets heel anders bij....

Vroeger zat er lood in de benzine... Dat werd door de benzine fabrikanten aan de benzine toegevoegd.....
Men deed dat om de benzine aan de minimale eisen te laten voldoen....
Die eis was toen en nu het minimum octaangetal... MAW Klopvastheid...
Hoe hoger het octaangetAL, H[/quote]
Relativeren betekent afzwakken. Andere synoniemen van het woord zijn afvlakken en nuchterder bekijken.
"Robin kon de winst al snel relativeren, er waren namelijk maar zes deelnemers." Hier betekent relativeren afzwakken, omdat Robin de bijzonderheid van zijn prestatie afzwakt doordat er weinig deelnemers waren. Wanneer iemand iets relativeert, is diegene realistisch en nuchter. Het kan soms een negatief, soms een positief effect hebben. Als iemand bijvoorbeeld erg blij is en deze gevoelens worden gerelativeerd door een ander, dan kan dit als negatief worden ervaring. Wanneer iemand erg boos of verdrietig is, kan het echter positief zijn als er gerelativeerd wordt: "Jouw portemonnee mag dan wel gestolen zijn, maar binnen twee weken heb je alle belangrijke passen weer en het bankpasje is sowieso al geblokkeerd." Dit is een voorbeeld van het relativeren van een negatieve gebeurtenis. Het synoniem afvlakken komt tot uitdrukking in de volgende zin: "Het euforisch gevoel werd wat afgevlakt toen Merel vertelde dat er nog tien anderen naar de selectie gingen."




cor . ik snap het woord niet eens na deze uit leg ?

maar zo lang u mij begrijp. , komt het ook in orde .weet ik uit ervaring .

Einstein Brain (0) PRO, 10 jaar geleden

Zorg eerst dat je zeker bent dat de klepspeling en ontsteking juist afgesteld zijn !

Petje57 (0) PRO, 10 jaar geleden

Wellicht kan ik bij dit probleem ook van dienst zijn.
Heb vanaf '72 tot '82 dagelijks bij een dealer in deze auto's gewerkt en lpg ingebouwd. Ken ze dus als de spreekwoordelijke broekzak.
Allereerst zou het al handig zijn wel merk lpg-installatie er inzit. Dit vergemakkelijkt het probleem oplossen aanmerkelijk. Het merk staat bijna altijd vermeld op de lpg-regelaar cq. verdamper.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

blijf er bij. we zijn er nog niet. uit..

richard72 (0), 10 jaar geleden

hoi ,ik heb puntjes gekocht en condensator ( om dat die nog steeds niet vervangen zijn )
ontsteking wil ik dan gelijk afstellen met de nieuwe!

maar dit gaat niet deze week ,voor ander kan alles maar voor me zelf ,pffff maar goed .
cor tip van bougies ga ik ook even na lopen .


ps. denken jullie dan dat stank ?! ruik nu zelf. ook , door slechte verbranding kont , en door ontsteking ?

lijkt ook wel uit te maken of hij warm is , maarals hij bv niet gelijk aan sla op gas , dan duurt het lang ..
maar goed ik ga eerst klep speling na meten
en dan kom ik hier terug. Thx

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Geef eerst ff merk door van de gasverdamper..bv. Koltec, Vialle, Landi Hartog of Necam...
Ook weet ik graag hoe de schakelaar eruit ziet.. (apart knopje voor extra gas)?????
komt er automatisch extra gas vrij na het inschakelen van het contact???(tijdschakelaar)

Petje57 (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=richard72]lijkt ook wel uit te maken of hij warm is , maarals hij bv niet gelijk aan sla op gas , dan duurt het lang ..[/quote]
De 2 opmerkingen van stinken naar lpg en moeilijk aanslaan wijst eerder in de richting van een doorstromende verdamper dan naar een onstekings- of klepspelingsprobleem.

Maar om bij de basis te beginnen moet je zeker weten dat de speling correct is. Deze moet voor zowel de inlaat als de uitlaat 0,20 mm zijn.
Ik kan de manier van stellen per mail sturen.

richard72 (0), 10 jaar geleden

hoi .ik heb paar A4 mappen van werkplaats, handboek orgineel van bmw. Duits en nl.

Maar als het zo op een dienblad aan geboden wordt . zeg ik
dank u wel
dus als u dat wilt . mag dat natuurlijk altijd .

(hoef ik niet na te denken. haha )

heb van mijn fiat tipo. 2.0 16v (lancia delta blok)
ook de kleppen zelf gesteld .Dat was stuk mogelijker ,
werken met vul plaatjes ,dus eerst op meten .dan tussen uit vogelen (speciaal sleutel gekocht )
en dan meten en uit rekenen hoe dik ze moeten zijn .
wat een gepiel . was dat haha en die veeren zijn sterk pfff .
maar was gelukt en hoorde de kleppen niet tikken . wat bij de meeste van die type blokken wel zo is .

maar goed nu heb ik een makkelijke motor haha .
[url=http://postimg.org/image/x8538zvsf/][img]http://s11.postimg.org/x8538zvsf/image.j...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/ftbo98jvz/][img]http://s11.postimg.org/ftbo98jvz/image.j...[/img][/url]


automaat is het trouwens .

lijkt wel of hij verzuipt , net ook 3keer ergens heen start op LPg ,geen probleem.
even winkelen . start niet en slaat dan ook pas laat aan .

Petje57 (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=richard72]de slang van de gasklok ,splits op naar 2 .slangen . daar zit een kraantje op , ?![/quote]
Klopt. Dat is het hoofdafstelregister.
Hiermee wordt de hoeveelheid brandstof afgesteld bij hogere toerentallen.
Op de verdamper ( "gasklok" zoals je het zelf noemt ) zit er ook nog 1 voor het stationair toerental. Daarom zou ik graag het merk hiervan willen weten.
Of eventueel een foto daarvan plaatsen.

richard72 (0), 10 jaar geleden

[quote=cor van jaarsveld]Geef eerst ff merk door van de gasverdamper..bv. Koltec, Vialle, Landi Hartog of Necam...
Ook weet ik graag hoe de schakelaar eruit ziet.. (apart knopje voor extra gas)?????
komt er automatisch extra gas vrij na het inschakelen van het contact???(tijdschakelaar)[/quote]
morgen of dadelijk zal ik even kijken of ik een naam Zie op de (verdamper )

1/schakelaar is een 3 standen . b- 0- g

2/ heb geen knopje exstra gas . ( wel in andere bmw ,gebouwd nitro maar dat was iets anders )

3/ geen tijd schakelaar .(relais )

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Met de tijdschakelaar bedoel ik eigenlijk een tijd relais....Dat was soms een aparte relais, maar kon ook een grote brede zijn. (2 in 1)

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Richard, je weet dat we je allemaal willen helpen..... Alleen, je maakt het ons allemaal ontzettend lastig....Heel veel van de door jou gegeven informatie is niet terzake doende om een gericht antwoord te krijgen op je vragen....

richard72 (0), 10 jaar geleden

[quote=cor van jaarsveld]Richard, je weet dat we je allemaal willen helpen..... Alleen, je maakt het ons allemaal ontzettend lastig....Heel veel van de door jou gegeven informatie is niet terzake doende om een gericht antwoord te krijgen op je vragen....[/quote]
maar ik moet nu eerst kleppen stellen ,dus ik wacht niet op een antwoord nu.
ik dacht geef info over auto .

maar zal zakelijk zijn en kort .voor taan.



als dat lukt .

Petje57 (0) PRO, 10 jaar geleden

Dat lijkt me een AG-verdamper. Die heeft wel een safetyrelais met tijd.
Controle werking: zet de auto op contact en luister of de gasafsluiter na 1 tot 2 seconden vanzelf weer afschakelt. Ook de spoel midden voor op de verdamper moet dat doen. Eventueel kun je dat ook controleren door er een 12V spanningzoeker op de zetten.
Blijft deze in werking, dan heb je vermoedelijk het startprobleem al te pakken.

richard72 (0), 10 jaar geleden

Oke ,u bedoeld dat als ik contakt aan zet ,moet hij na paar seconden ?tikken
begrijp niet waarom ? maar zal dadelijk eens luisteren , ook valt hij nu soms stil als ik bij stop licht moest wachten , als ik te veel gas geef .

Petje57 (0) PRO, 10 jaar geleden

Als je de auto op contact zet, moeten de afsluiter en verdamper lpg doorlaten. Dit om te kunnen starten. Wordt de auto niet gestart, dan moeten de afsluiter en de verdamper weer afschakelen. Heeft allemaal te maken met veiligheid. Op het moment dat de motor afslaat, bijv. door een aanrijding, moet de lpg-toevoer afgesloten worden.
Dit wordt aangestuurd door een zgn. "safetyrelais". Volg de draden vanaf de verdamper en de lpg afsluiter. Dan kom je bij een 5-polig relais uit.

richard72 (0), 10 jaar geleden

hoi , of de relais uit ga als me auto niet start ,?
hoor maar 1 tik .
als hij loop ,en wil weg rijden wil hij uitvallen .
als ik dan gas terug neem ,kan ik stap voets optrekken .

maar er is iemand overleden ,waar ik in de zomer alle dagen ,3 tot 4 uur mee op trok . dus ik heb even geen zin .

richard72 (0), 10 jaar geleden

hoi ,pfff
ik heb dit weekend pas bougies en puntjes vervangen ,en loopt als een trein .
.

ook de gas rn benzine lucht buiten de auto. ,denk ik gister indekt .!?

de rubbers tussen carb en cilinder daar kwam gister een vlam uit ?
motor kap open ,en starten hij viel uit met een knal. en zag langs rubber de vlam.

de carb zitten te los maar is met m6 boutjes vast gezet .
die zijn geroest .
heb ze nu w40 ingespoten en die dat ieder dag tot ik tijd en plek heb
om hopelijk vast te zetten maar ben bang dat afbreek .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.