Hallo,
ik heb een probleem met een E34 M50 motor (bmw 520i).
Als je de auto koud start dan gaat het helemaal goed en reageert hij correct. Als je hem dan rustig warm laat lopen (een minuut of 2/3) dan slaat hij spontaan af waarna hij erg lastig aan de gang te krijgen is. Als hij dan eenmaal loopt dan is hij in het stationair gebied heel onregelmatig en als je het gas pendaal in trapt dan heeft hij de neiging om uit te slaan en geeft hij een backfire. Als je eenmaal over de 1000 toeren heen bent dan loopt de auto perfect en is er niets meer aan het handje.
Bij een warme start is het verhaal hetzelfde, dan is hij gewoon haast niet te starten. Als hij dan eenmaal loopt blijft hij redelijk constant stationair draaien maar als je het gaspendaal intrapt begint hij weer te sputteren en neigt af te slaan gepaart met een of meerdere backfire's. Zodra je gewoon rijd is er weer helemaal niets aan de hand en reageert hij zoals hij behoord te doen.
Dit is van het één op het andere moment gekomen. Ik heb alle vacuum slangen nagelopen en de twijfelaars direct vervangen. De temperatuur sensor (linker van de 2) het dichtst bij de Vanos heb ik ook al vervangen en de Stappenmotor heb ik ook los gehaald en schoongemaakt.
Ik ben even het spoor bijster en hoop dat iemand hier de logica weet op te pakken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Patrick,
Welke temp sensor heb je vervangen ? Welke kleur had deze ? Je moet in elk geval de blauwe hebben, meet hier eens de weestand van als de motor warm is..De zwarte is enkel voor de meter op je dashbord en moet je niet hebben.
Een backfire kan komen door een te arm mengsel, dus als bv de temp sensor een veel te lage weerstand geeft ( Ohm ) dan gaat hij te arm lopen en kun je dit verschijnsel krijgen.
Is de weerstand is orde, kun je de BDP ( krukaspositie ) sensor eens controleren, of anders even laten uitlezen om wellicht wat wijzer te worden.
Gr Stefan
Hey Stefan,
Ik heb inderdaad een zwarte sensor vervangen maar volgens mij zijn ze beide zwart. Het is in iedergeval de eerste gezien vanaf de voorkant van de motor (vanaf de Vanos). Nou kan het natuurlijk zijn dat ze ooit de sensoren hebben omgedraaid. Ik ga morgen gelijk even kijken.
Die BDP sensor, is dat de sensor op het vliegwiel of die op de krukas? Of zit er nou nog 1 bij de aansluiting van de versnellingsbak?
Groeten Patrick
14 jaar
ik bedoel natuurlijk, vliegwiel of nokkenas ;)
14 jaar
Patrick,
Voor te testen zou je even als de motor warm is de stekker ervan af kunnen trekken, valt nu de meter op het dashbord terug, dan moet je de andere hebben..
De BDP sensor is inderdaad diegene die onderaan bij het vliegwiel zit.
Gr Stefan
14 jaar
stefan,
nou ik heb net toch nog even de stekkers los getrokken maar het is wel de juiste. de andere is oranje en dat is de temp meter op het dashboord. dus dan ga ik morgen nog maar even BDP sensor nakijken ook al moet ik eerlijkheids halve zeggen dat ik niet helemaal weet hoe ik dat moet doen. heb wel een multimeter maar weet niet goed op welke stand ik hem moet zetten en wat de waarde moet zijn.
jij iedergeval voor zover bedankt...
gr pat
14 jaar
Patrick,
Het zal lastig zijn om erachter te komen of deze echt hapert, als je hem doormeet op het momen dat hij goed loopt, zal hij ook keurig zijn weerstand aangeven, maar op het moment dat hij afslaat is er dus iets aan de hand.
Indien je aan een goede andere sensor kan komen, kun je deze een monteren om te testen, anders zou ik hem toch even laten uitlezen.
Gr Stefan
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar