BMW 3-Serie: Stationair schommelen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318 Ci

Hallo allemaal.

Zou er iemand mij kunnen helpen met een probleem?

Ik heb al een tijd last van slecht stationair motor, hij schommelt elke keer van boven naar beneden, soms komt hij zelfs onder de 500 toeren en dan trilt de auto ook.

ik heb zoveel dingen aan mijn auto vervangen, hiervoor had ik het motormanegement lampje altijd branden, en daarna was het toch de LMM die heb ik dan ook gelijk vervangen en het probleem was opgelost.

Maar nu schommelt mijn stationair, en is me ook paar keer opgevallen dat het lijkt alsof hij bij koude motor gewoon goed loopt. en als ik een paar dagen benzine heb gereden en schakel hem over naar gas, trilt en schommelt hij nog meer.

Het gebeurt ook wel eens dat de motor dan ineens afslaat.

Wie o wie heeft er ervaring mee??


Graag reacties A.u.b

Groetjes

Duro2010

Geplaatst door Duro2010 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Gas-systeem staat te arm. Trillen is het uitbvallen van een cylinder (misfire) en dat is niet goed voor je dure katalysator.
Elke auto tegenwoordig heeft wettelijk verplicht een zelf-lerend systeem dat "kleine" fouten in hte brandstofmengsel moet wegregelen.
Als je een paar dagen op benzine hebt gereden zal dit wel weer ongeveer op het uitgangspunt staan.
Schakel je dan over op gas, dan is het mengsel te arm en duurt het weer even voor het zelf-lerend systeem voldoende ingeleerd is.
Dat heeft dan weer het nadeel dat de volgende morgen het benzine-systeem te veel verrijkt wordt bij de koude start.

Gas-systeem bij een lpg-specialist laten controleren en tot die tijd op benzine rijden.

CIVICCOUPE66 (0) PRO, 13 jaar geleden

heb je de auto laten uitlezen met een bmw kast?
welke type motor zit er in gebouwd in je auto n42?of m43tu
het kan van alles zijn even eerst uitlezen op storingen met bmw kast.

Duro2010 (0), 13 jaar geleden

Hallo Oldford en Civic coupe,

Ik had eerst zoveel dingen aan mijn auto gedaan, kreeg altijd mm lampje op dashboard, die is dan eindelijk opgelost in oktober, Ik had een imitatie LMM die heb ik daarna eruit gehaald en een originele erop gezet, en het lampje kwam niet meer terug, In oktober was het daarna dus perfect, toen had de garage even mijn bobine, Stappenmotor, bougies eraf gehaald en op andere auto getest om te kijken of dat het probleem was. Daarna begon die stationair weer onregelmatig te draaien.

Hij gaat heen en weer en als hij even tegen de 500 toeren komt dan trilt de motor ook. als ik wat gas bij geef tot 3000 toeren dan valt hij naar beden en bij 1000 toeren laat hij zih zelf langzaam zakken tot 500 en terug en terug enz.

bij het uitlezen geeft hij geen storingen aan, alleen de achterste Lambda sonde dus na de kat, geeft storing, De garage zei dat het door dat kon komen? maar na de kat is toch niet zo belangrijk?

ik heb zelfs mijn cilinderkop laten vervangen toen omdat hij een veel te hoge c02 uitstoot had, Aantal kleppen waren ingedeukt en dat kwam dan door LPG werd er gezegd.

Als hij helemaal koud en ik start hem, dan geef ik ook wel eens gas dan corrigeert hij zichzelf snel, en blijft hij mooi op 900 toeren, Ik heb aantal dagen geleden gehad dat ik thuis was, en na een uur ofzo weer wegreed, en de toerental maar bleef op bijna 2000 toeren, alles deed gek, toerental meter en de kleine metertje eronder ging heen en weer heen en weer constant, ook al gaf ik geen gas, wel vaag, toen stopte ik en starte hem opnieuw en weg was ie,

echt Bmw is een hoofdpijn auto lijkt wel. pfff

Blijf Maar Werke. soms denk ik bijmezelf, hebben ze dat bij de fabriek zo gedaan dat ze lekker geld eraan kunnen verdienen, dat je elektronische storing moelijk kan vinden.

CIVICCOUPE66 (0) PRO, 13 jaar geleden

rare verhaal en kosten wat je gehad hebt.
neem anders even contact met mij op ik wil je auto wel eens zien.

Duro2010 (0), 13 jaar geleden

ja sinds ik de auto heb vanaf mei 2010 heb ik geen een dag gereden zonder problemen. kan een lambda sonde na de katalysator zorgen voor een onregelmatige Stationair? naar mijn weten niet. omdat de voorste de mengsel en uitstoot regelt toch?

ik heb geen storingslampje of geen fouten bij uitlezen, dat had ik eerder wel maar dat lag aan de Luchtmassameter. nou is het alleen maar stationair onregelmatig draaien, en niet constant tijdens het rijden, soms is het zo dat hij gewoon netjes corrigeert en niet heen en weer gaat.

ik denk dat het mechanisch is dan eerder elektronisch?

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Een foutcode op de lambda sondes betekent meestal een fout in het mengsel zoals oldford al zei, en dat kan wel heel goed het schommelen veroorzaken, doet ie het op zowel gas en benzine of alleen op gas? Als het alleen op gas gebeurt moet je het daar in zoeken, als het op beide voorkomt zou je toch eens moeten kijken naar valse lucht als je m43 motor hebt, als je een n42 motor hebt wordt het wat lastiger, denk dat je het beste naar iemand toe kan gaan die een diagnose kan stellen ipv iemand die onderdelen vervangt omdat er een foutcode over in de computer staat.

gr Martin

golfprobleem (0), 13 jaar geleden

Zijn alle vaccuumluchtslangen wel luchtdicht?

Duro2010 (0), 13 jaar geleden

jah hij geeft alleen de lambda sonde na de kat aan als foutcode, ik weet wel dat de voorste lambda sonde effect heeft op stationair, maar de achterste?? we hebben hem zelfs via de bmw uitlees apparaat stationair laten eiken. om het afstellen van de stationair goed te laten lopen via de uitlees apparaat moeten er geen foutcodes zijn hoorde ik. anders kan hij niet afgesteld worden ofzo.

Het is een m43 motor, de slangen zijn goed, althans dat hadden we 2 maanden geleden nagekeken. met sprayen. Remmenreiniger.

Mijn Disa-klep oftewel afstelunit hadden we 3-4 maanden geleden buiten werking gesteld, die is er uit dus. het is de deeel die aan de inlaatspruitstuk vastzit. daarbinnen heb je zo'n klepje die open en dicht gaat voor de lucht. die klep maakte steeds ratelend geluid bij gas geven, dus hebben we die eruit gehaald.

de auto loopt soms ook gewoon goed stationair, en soms constant onregelmatig. als de MM lampje niet brand dan moet het toch mechanisch zijn?

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Het is nog steeds niet duidelijk of hij dit alleen op LPG doet of op LPG EN benzine.

Dat het lampje niet gaat branden betekend alleen maar dat de computer denkt dat alles binnen de marge valt, alleen bij een echt kapot onderdeel of een onderdeel dat ver buiten de marge meet gaat het lampje branden.

gr Martin

Duro2010 (0), 13 jaar geleden

Hallo GJBautos Hij doet het zowel bij benzine als bij gas rijden, mijn vraag is, kan een Lambda na de kat zorgen voor onregelmatig stationair??

ik vind het gewoon irritant rijden, als ik gas geef dan laat de toerenteller zich langzaam naar beneden vallen en dan weer boven enz.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

De lambda na de kat is er eigenlijk alleen om te controleren of de kat zijn werkt goed doet, als je een storing in de achterste lambda hebt dan is of de kat kapot of is er een mengsel probleem, het veroorzaakt niet zomaar schommelingen bij stationair toerental.

Ik zou de carterventilatie eens goed controleren. Er hoeft geen slang lek te zijn om valse lucht aan te zuigen, je carterventilatie membraam kan kapot zijn en intern voor valse lucht zorgen, las je daar lang mee doorrijdt kan je kat gaan verstoppen en vervolgens een lambda fout geven. het kan ook zijn dat de slang vanaf je klepdeksel naar het carterventilatie membraam niet goed meer is, deze slang word door de oliedampen als ie ouder wordt week en kan dichtgezogen worden en een mengsel probleem veroorzaken.

gr Martin

Duro2010 (0), 13 jaar geleden

Hallo GJB

jah de lambda achter de kat geeft fout aan en ik weet ook dat hij niet werkt. ik had een universele achter laten zetten en die werkt niet dus. dus al ik begrijp kan dat niet het schommelen veroorzaken?

we hadden samen met de garage gekeken of er een lek was bij de slangen, we hebben remmenreiniger gespoten en gecontroleerd maar geen lek.

ik had een aantal maanden ook de carterventilatie klep vervangen, waar zit die membraan dan? de voorste lambda sonde is ook nieuw origineel van de dealer.

waar bevind die slang naar de klepdeksel eigenlijk, heb je een voorbeeld foto ergens voor mij?

Gr Niko

golfprobleem (0), 13 jaar geleden

is de voorpijp lek, zit ie goed vast?

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Die slang loopt vanachterop het klepdeksel naar de carterventilatie, het membraam zit in de carterventilatie. Maar die zal wel niet lek zijn als je er een nieuwe op gezet hebt.

Een Universele Lambda werkt bijna nooit goed, je kunt er beter of een orginele of 1 op kenteken compleet met stekker erop zetten. (Universele moet je vaak met kabel verbinders monteren en die dingen werken bijna nooit goed (Vaak te langzaam))

gr Martin

Duro2010 (0), 13 jaar geleden

jah die carterventilatie klep had ik in juni vervangen samen met de bougies, ik heb de slang niet vernieuwd alleen de klep, is zo'n kleine onderdeel.

de universele geeft storing dat is al bekend, alleen kan dat toch geen kwaad of wel? kan dat onderdeel dus de Lambda sonde na de kat zorgen voor het stationair schommele?

trouwens hij shommelt niet constant maar soms en soms helemaal niet. dan kan het toch geen lek in de slangen zijn? dan moet hij toch continu onregelmatig stationair hebben?

als ik ook gas geef valt de toerental langzaam naar beneden en dan gaat hij eventjes zelf omhoog dan weer naar de 900 toeren.

gr Niko

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Zoals ik al eerder zei wordt die slang week en loop vol met rommel waardoor je problemen krijgen met de lucht voorziening in de motor. Dan hoef je geen lekkkage van buitenaf te hebben. De lambda na de kat zit er in principe alleen voor de kontrole van het het emissie systeem en als ie een foutcode geeft dan is ie of kapot of er klopt iets niet in de brandstof voorziening. Kan ik van hieraf niet zien en je zult toch moeten controleren met uitlees appartuur of de data van de diverse onderdelen kloppen. Zo kan je er ook achter komen wat er eventueel niet goed is. Het schommelen kan heel goed van een verkeert mengsel komen maar daar hoeft een lambda niet de oorzaak van zijn (waarschijnlijk niet)

gr Martin

CIVICCOUPE66 (0) PRO, 13 jaar geleden

ga maar eens naar een bmw erkend garage of dealer jou probleem is waarschijnlijk geen 1,2,3 probleem.
laat het daar even door een diagnose techniker uitzoeken .
zo kunnen we doorgaan praten met wel of niet veroorzaken van schommelen.

Duro2010 (0), 13 jaar geleden

ik ben al zovaak langs de dealer geweest en bmw specialisten, die weg heb ik al bewandelt. als je het uitlees bij de dealer komt niks eruit alleen de achterste lambda sonde, maar dat wist ik al.

ik heb zelfs de stationair laten eijken laats via de bmw uitleesapparaat, maar omdat er een storing bevindt in het geheugen wat wordt veroorzaakt door achterste lambda houdt hij niet stand begreep ik.

Duro2010 (0), 13 jaar geleden

auto stottert nog steeds een beetje, het MM lampje brandt gelukkig niet meer.

dankjwel voor jullie hulp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.