BMW 3-Serie: E36 - 318IS Coupe: Dilemma -> motorblok +- 300.000

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: M44

Heren,

Ik zit met het volgende dilemma:

Ik ben er helaas na veel controleren en testen achter gekomen dat mijn auto toch is terug gedraaid. De kilometerstand op de teller is 232000, in de chip is het ------. Via de Bovag heb ik ondervonden dat er tussen 2006 en 2007 opeens 70.000 minder op de teller stond. Dit kan zijn omdat er een andere motor in de wagen is geplaatst maar daar gok ik niet op.

Nou is de situatie als volgt:
Sinds enkele weken wil mijn auto slecht starten met koud weer, hij loopt dan voor ongeveer een halve minuut op 3 cilinders in plaats van 4. Ik heb de bougies vervangen waarna het probleem iets minder lijkt te zijn. Dit is trouwens alleen zo als het ongeveer 0 graden of minder is. Bij normale temperaturen had ik hier geen problemen mee.

- Geen blauwe rook
- Olieverbruik is normaal
- Na een halve minuut loopt hij op 4 cilinders (verder niets meer te merken)

Aangezien ik na lang zoeken mijn droomauto heb gevonden wil ik er niet zomaar afstand van doen. Ik heb namelijk nog enkele plannen met deze wagen die ik graag wil laten uitvoeren.

Echter ben ik bang dat er mogelijk een koppakking defect is of eventueel de bobine. De reparatie van dit probleem zou dan zo'n 600 euro gaan kosten verwacht ik. Is het eventueel verstandig om een cilinderkoprevisie te laten uitvoeren? Hier verwacht ik de kosten rond de 1000 euro van, toch? Dan is het blok weer als nieuw en ben ik volledig geholpen denk ik.

Is het een goed idee of kan het nog iets anders zijn? Hoe kan ik dit eventueel controleren? Kop eraf halen, controleren of het vochtig/vies is? Daarna uiteraard een nieuwe kleppendekselpakking erop?

Alvast bedankt voor de hulp!

e36-jv

Geplaatst door e36-jv (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik zou de injectors eens demonteren en dan het sproei-patroon (laten) controleren.
Mogelijk vernevelt 1 injector niet meer goed. Een keer ultra-soon reinigen zal ook wel geen kwaad kunnen.

Gebruikt de auto koelvloeistof? Omdat je de mogelijkheid van een koppakking oppert.
Na 3 ton zal het onderblok ook wel iets geleden hebben. Ik zou eerst compressie (laten) meten, voordat je beslist wat je gaat doen.
Enne, als de kop eraf gaat heb je een nieuwe koppakking nodig, die is wat duurder als een klepdeksel pakking.

e36-jv (0), 13 jaar geleden

Ik ga er een fles Wynns injector cleaner erin stoppen, tevens olie en filter vervangen.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dat wynns zal ook niks helpen..

Na 3 ton zul je wel een flinke stootrand in de cilinders hebben, dan helpt een koprevisie ook niks..Kost je alleen maar onnodig veel geld.

Ik zou ook niet 'ff de kop eraf trekken' nu je nog niet eens weet wat en waar het probleem ligt.

Ook de nationale autopas of wat dan ook is nooit waterdicht en is gewoon mee te klooien, al eens gedacht dat de teller ook defect geweest kan zijn, dan ff een andere plaatsen en hop, de km-stand klopt ineens niet meer.

Indien je ook koelvloeistof verliest kan er ook wat water in de cilinder zitten bij koude motor, dan krijg je vaak hetzelfde dan je nu hebt, kan idd ook een injector zijn, of een ontstekings probleem.

Laat hem anders eens uitlezen, kun je gelijk even met een CO snuffelaar laten testen of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten.

e36-jv (0), 13 jaar geleden

Ik verlies tot nu toe geen koelvloeistof en olieverbruik is nog zover normaal. Vandaag was het 10.5 graden en de auto start perfect op 4 cilinders.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.