Wie kan me helpen???
Sinds afgelopen maand veel last van motoruitval met name als motor warm is, slaat deze niet meer aan als je hem stilzet, moet motor dan laten afkoelen dan doet hij het weer. Probleem word wel steeds erger valt nu ook al onder 't rijden uit.
Heb motor laten uitlezen (niet bij een BMW dealer) computer gaf geen fouten aan. Had wel een slechte nokkenas (tikkend geluid) en motor vloog in het rond, deze vandaag samen met stoters en tuimelaars en distributieriemset vervangen (nokkenas was goed ingelopen).
Heb me daardoor door de ANWB moeten laten afslepen dacht echt dmv vervangen nokkenas van het probleem af te zijn. Monteur van de ANWB vermoed dat het eventueel de temperatuursensor is die de computer aanstuurt volgen hem zou deze mogelijk niet meer goed werken waardoor computer fouten gegevens krijgt en motor onder .t rijden zomaar stilvalt en niet meer aan de gang te krijgen is. Verder heb ik een goede vonk, brandstofpomp werkt ook. toerentalsensor werkt ook als je auto aantrekt en laat koppeling in 2de versnelling opkomen reageert deze direct toerental valt onder 't rijden als motor uitvalt niet meteen weg (heb dit moeten controleren door monteur van de ANWB).
Nogmaals wie kan me helpen ik wordt er gek van een hoop kosten gemaakt en nog niks!!!!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er is wel eens vaker geschreven op dit forum dat alleen het uitlezen lang niet altijd zin heeft, alleen als er fysiek een onderdeel kapot is en er een voorziening in de computer zit (ala een foutcode die gezet kan worden) zal er een foutcode opgeslagen worden, hoe ouder de auto hoe minder vaak en hoe minder onderdelen een foutcode kunnen genereren, je moet de auto laten uitlezen en dan de data laten controleren, waar het hier op lijkt is een temperatuur sensor die hoe warmer de motor worden hoe meer dat ie gaat afwijken, als de afwijking maar groot genoeg is zal de motor uiteindelijk een keer uitvallen, de computer gaat er echter vanuit als er niet een onderbreking is of een kortsluiting in het circuit van de sensor dat de waarde die de sensor afgeeft correct is.
Er is een aantal maanden iemand (Romalex) geweest die een soortgelijk probleem had wat eerst af en toe voorkwam en over tijd steeds vaker voorkwam, hier bleek de sensor uiteindelijk kort te sluiten waardoor de computer van +90 graden ineens naar -49 graden aangaf en de motor niet meer normaal wilde lopen (Vooral veelste snel stationair en bijna niet willen starten)
Kortom controleer de waardes van de koelvloeistof temperatuur.
gr Martin
Martin bedankt voor je snelle antwoord op meerdere forums heb ik over dit probleem gelezen. Maar als ik inlog bij bv YYYY en op hun onderdelensite zit te kijken kom ik vele temperatuursensors tegen heb zojuist ook de BMW dealer gebeld deze zullen eerst een diagnose willen stellen a XXXX= p/u zit ik eigenlijk niet op te wachten. Hun magazijn vertelde mij dat deze sensor in mijn radiateur zou zitten maar daar zit geen sensor. Kun jij mij misschien vertellen waar ik deze temperatuur(koelvloeistof)sensor kan vinden.
Groet Toine
13 jaar
Bij de 6 cilinder zit hij in de kop, achter het oliefilterhuis, naast de 2 polige zwarte sensor ernaast..
Vreemd dat Bmw je een thermoschakelaar wilt aansmeren, terwijl je naar deze vroeg..
Gr Stefan
13 jaar
Stefan heb helaas geen 6 cilinder maar een gewone 4 cilinder waar denk je dat ik deze kan vinden. Weet jij eventueel een site waar deze gegevens kan bekijken.
Groet Toine
13 jaar
Hallo Toine,
Je kunt eens een kijkje nemen op : www.raloem.com en voer je gegevens in.
Gr Stefan
13 jaar
he stefan,hoe is het in limburg? al natte voeten?
Ben je in de buurt Maarten ?
Haha..Nee, zit er gelukkig een beetje midden in, delen onder en boven mij zijn deels ondergelopen met de nodige problemen, dus de laarzen kan ik hier nog in de kast laten staan..
13 jaar
mooi,hopen dat het een beetje meevalt in limburg met het water. maar verder met de bmw. (ik ga ervan uit dat dit toch wel uitgegumd wordt door de mod's)
Goedemorgen Stefan ben op de site geweest maar waar moet ik gegevens ingeven??
Gr. Toine
13 jaar
Hallo Toine,
Sorry, had een tik foutje gemaakt wat betreft de site, deze moet je hebben :
http://www.realoem.com/bmw/select.do
Gr Stefan
13 jaar
Stefan bedankt voor de site was erg nuttig.
Heb ondertussen de koelvloeistofsensoren gevonden zitten links onder het inlaatspruitstuk een groene en een zwarte (kv-temp.meter). Heb stekker van de groene losgekoppeld, motor heeft een tijdje 15 tot 20 km zonder problemen gelopen echter viel hij toen weer uit. Kreeg motor uiteindelijk na 20min stil te hebben gestaan weer aan de praat. Ben naar huis kunnen rijden zo'n 7 km waarop motor weer stil viel.
Nu vraag ik me af kan ik zonder problemen rijden als ik kvtemperatuursensor zoals ik nu heb gedaan loskoppel of registreet computer dit ook als een fout waardoor motor uiteindelijk toch stilvalt. Nadat ik deze sensor los had gekoppeld veranderde er niks aan het stationair draaien van de motor weet niet of dit normaal is,
Wie kan me helpen.
Gr Toine
13 jaar
Hallo Toine,
Nee kwaad kn het opzich niet als je er even mee rijd, bij los getrokken stekker neemt de ECU een vaste waarde aan, het kan zijn dat hij met los getrokken stekker iets rijker loopt dan hij nu doet.
Meet eens bij warme motor de weerstand van die sensor, je moet tussen de 275 en 375 Ohm meten, meet je een weerstand die veel hoger ligt, dan is het mengsel te arm, meet je echter een lagere weestand, dan loopt hij te rijk.
Gr Stefan
13 jaar
Heren en misschien dames,
Heb koelvloeistofsensor vervangen heb een testrit gedaan van 40 - 50 km motor onder 't rijden niet uitgevallen, echter tijdens afremmen voor een verkeerslicht waarbij snelheid bijna 0 is wil hij wel eens afslaan hem dan weer opnieuw start loopt hij weer.
IKKE HARTSTIKKE BLIJ DACHT EINDELIJK VAN HET PROBLEEM AF TE ZIJN.
Gebeurde gisterenmiddag het volgende remde af voor 't nemen van een bocht waardoor motor stil viel (had na testrit oude stappenmotor terug geplaatst) had toen ongeveer 10 km gereden, kreeg hem pas na een klein 1/2u aan de praat na eerst teruggeplaatste oude stappenmotor te hebben verwijderd en "nieuwe" sloop stappenmotor te hebben teruggeplaatst voor de zekerheid ook accukabels losgegooid heb begrepen dat dit moet zodat stappenmotor zich kan inlezen in computer.
Gisteravond vond het volgende plaats reed op een verkeerslicht af en viel motor uit kon hem direct starten een paar honderd meter verder toen ik auto wilde parkeren begon motor stevig te "pruttelen", normaal is het dan zaak hem aan de praat te houden dit lukte niet en had weer hetzelfde probleem als eerder kreeg hem niet meer aan de gang moest zo'n 20 tot 30 min wachten voor hij het weer deed.
WAT KAN DIT ZIJN WIE KAN ME HELPEN!!!
Groetjes Toine
13 jaar
Nou heren wie kan me helpen op laatste berichtje geen antwoord ontvangen weet een van jullie wat het probleem kan zijn. Heb hem afgelopen week bij de BMW dealer neergezet deze hebben de bobine kabel vervangen. Monteur gevraagd of hij auto nadien goed had warm gereden volgens hem wel, dus ik met auto op pad na 2 km rijden hetzelfde gezeik wederom stilgevallen heb hem door dealer terug laten slepen. Nu wil men onderdeel voor onderdeel gaan vervangen wat ik eigenlijk niet meer zie zitten, onderdelen zijn niet voorradig zij kunnen deze dan enkel terugsturen als ik 15% handelingskosten betaal.
Als iemand een antwoord weet laat het me dan aub weten ........
Groetjes Toine
13 jaar
Begint wel erg veel op een defecte toerental sensor te lijken. Howel het ook de ecu kan zijn die te warm wordt.
Testen kun je door bij warme motor het bewuste onderdeel af te koelen met perslucht of spuitbus koudspray.
Andersom kun je de bewuste onderdelen met een fohn verwarmen.
Toine,
Kan wel eens een aardingskwestie van auto zijn.
In verleden (35 jaar geleden!)ook zo'n probleem gehad met een Simca 1100.
Koude start prima, maar wanneer motor warm was moest ik deze eerst laten afkoelen alvorens hem weer te kunnen starten. Bleek volgens dealer aarding te zijn????
13 jaar
Oldford en Frans ik heb beide voorstellen uitgeprobeerd geen van beide heeft geholpen, heb ondertussen wel de computer vervangen en was er achter gekomen dat mijn brandstofleiding op de br.st.pomp geknikt zat waardoor motor niet reageerde bij gas geven. Wederom ben ik terug bij af motor stopt ermee als hij op temperatuur komt. Ik stop er mee ga hem de deur uit doen ben het zat zijn er liefhebbers die van probleemauto's houden laat het me dan weten. Wat het is weet ik niet maar er is al van alles aan vervangen ga er nog steeds vanuit dat het een lullig dingetje is waardoor hij er mee stopt als motor warm word.
Alvast iedereen bedankt voor alle tips
Groetjes Toine
13 jaar
Heren na veel geklooi uiteindelijk toch probleem opgelost, mijn rotor was kapot let wel op een plaats waar ik het niet had verwacht en zeker niet nu al rotor zat er pas sinds augustus vorig jaar in, rotor was aan binnenzijde gebroken waardoor als motor warm werd vonk rechtstreeks op bout van nokkenas sloeg.
Ben bij bmw dealer geweest 3 dagen gestaan, om probleem te laten onderzoeken en op te lossen echter konden ze niets vinden, ze wilden onderdeel voor onderdeel gaan lopen vervangen om zo probleem te localiseren.
Nogmaals bedankt voor alle aangeboden tips en suggesties.
Groetjes Toine
13 jaar
mooi dat het opgelost is!
(even off topic: waar is stefan84 eigenlijk? Al lang niks meer van hem gehoord...)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar