Hallo,
Wie kan mij helpen met het volgende probleem. Mijn 318D touring uit 2004 gaat op de snelweg vaker in noodloop, d.w.z. dat het vermogen ineens weg valt. Binnendoor komt dit niet voor. Na uitlezen komt er een foutcode 4521 uit wat wijst naar de turbodruksensor. Ook worden er 4 defecte gloiebougies weergegeven.
De druksensor van de turbo is inmiddels vervangen maar het probleem blijft. Na wat zoekwerk is er een tweede druksensor gevonden die de EGR-klep aanstuurd. Ook deze vervangen zonder resultaat. Alle zichtbare vacuumslangen gecontroleerd die in orde bleken te zijn. Als de auto na een noodloop opnieuw gestart wordt is het probleem weer verholpen om later weer terug te keren. Heeft er iemand een idee wat ik nog verder kan doen om dit probleem op te lossen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mij verwijst code 4521 naar de turbodruk zelf (te hoog) en niet naar de sensor.
Een keertje rijdend uitlezen en gewenste en werkelijke turbodruk vergelijken en je weet het zeker.
Variabele turbo? Mogelijk zitten de schoepen vast.
Is inderdaad een turbo met variabele schoepen. Hoe weet ik wat de ingestelde turbodruk moet zijn of is?
13 jaar
Rijdend uitlezen. Ecu vertelt je dan wat de gewenste/ingestelde druk is.
Dat vergelijk je dan met de werkelijke druk die de turbo levert.
De gewenste druk hangt van een aantal factoren af. Hoeveel gas je geeft en motor-toerental om er maar een paar te noemen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik ga om te beginnen de turbo reinigen omdat je toch wel veel leest over vastzittende schoepen.
Laat mijn bevindingen weer weten.
13 jaar
Mijn turbo krijgt woensdag een reiniginsbeurt om zodoende evt vastzittende schoepen los te krijgen.
Na deze klus even flink gassen op de atubahn en roet verbranden. Hopenlijk gaat het dan beter.
13 jaar
Turbo geprobeerd te reinigen maar het blijkt dat het reinigingsspul niet tot helemaal boven in de turbo komt.
Geconstateerd dat het verstelmechanisme van de schoepen op een bepaakld punt stroef ging en na handmatig een zetje te geven doorschoot.
Dit verstelmechasnisme wordt dus via vacuum aangestuurd. Op het bepaalde punt is de vacuum dus te zwak om het mechanisme over het zware punt te krijgen m.a.g noodloop.
Volgende week zaterdag gaat dus de hele turbo uit elkaar om als laatste poging alles handmatig goed schoon te maken en te kijken waar het mechanisme stroef gaat. Dit als laatste redmiddel. Hopenlijk is het toch vervuiling en geen slijtage.
Iemand een idee waar ik een mooie beschrijving met foto's vind die ik kan gebruiken bij de demontage????
Laat weer wat van me horen als het gebeurd is.
13 jaar
Turbo geprobeerd te reinigen maar het blijkt dat het reinigingsspul niet tot helemaal boven in de turbo komt.
Geconstateerd dat het verstelmechanisme van de schoepen op een bepaakld punt stroef ging en na handmatig een zetje te geven doorschoot.
Dit verstelmechasnisme wordt dus via vacuum aangestuurd. Op het bepaalde punt is de vacuum dus te zwak om het mechanisme over het zware punt te krijgen m.a.g noodloop.
Volgende week zaterdag gaat dus de hele turbo uit elkaar om als laatste poging alles handmatig goed schoon te maken en te kijken waar het mechanisme stroef gaat. Dit als laatste redmiddel. Hopenlijk is het toch vervuiling en geen slijtage.
Iemand een idee waar ik een mooie beschrijving met foto's vind die ik kan gebruiken bij de demontage????
Laat weer wat van me horen als het gebeurd is.
13 jaar
Zo het is gebeurd. Variabele schoepen van turbo zaten iets klem op de metalen plaat van de turbo.
Er zat een grootte hoeveelheid roet en koolaanslag waardoor de schoepjes niet meer volledig konden bewegen. Alles schoon gemaakt en weer ingebouwd. Direct proberen natuurlijk en het probleem was verholpen. Loopt weer als een nieuwe.
Was geen moeilijke klus alleen veel poetswerk. Ben er toch al met al zo'n 7 uurtjes aan bezig geweest.
Opgelost !!!!
13 jaar
bedankt voor de feedback!!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar