Voor de proffesionals onder ons.
Ik heb hier een E39 523i uit 03-2000 staan met het volgende probleem:
ASC lampje gaat branden en de motor komt nagenoeg niet meer boven de 2000 toeren.
-ABS/ASC regelapparaat (op ABS-pomp) is vervangen en opnieuw gecodeerd, hierna is er proef gereden en de storing kwam terug. De auto deed nog steeds hetzelfde.
-Opnieuw uitgelezen en de volgende storing kwam aan het licht:
76 CAN-storing (onderbreking naar DME/DDE)
De storing is sinds 1-maal "ontsteking aan"niet meer voorgekomen.
de storing werd onder de volgende voorwaarden in het geheugen opgeslagen:
-rem niet ingetrapt
-ASC-systeem passief
-ABS-regeling niet actief
-ASC-regeling niet actief
-Snelheid: 9 KM/h
Tevens is er geconstateerd dat zodra de auto op contact word gezet alle lampjes op het instrumentenpaneel gewoon functioneren. (ze gaan branden bij het op contact zetten, en gaan na verloop van tijd netjes uit) zodra de contactsleutel wordt door gedraaid om de auto te starten gaan tijdens het starten het ABS lampje af en toe branden (de ene keer wel andere keer niet).
zodra de motor loopt kan er met de auto op stationair toerental gewoon worden gereden (automaat) maar zodra er gas word gegeven schiet de storing er weer terug in. dit zelfde gebeurt ook wanneer de auto in de P (park automaat) staat. stationair draait de motor goed, maar zodra er dan gas word gegeven en de motor komt boven de 2000 toeren dan schiet de storing er weer in.
Tijdens dit hele probleem komt er op het Check-Control display te staan "motornotprogram"
Nu heeft de dealer aangegeven dat het Combi (instrumentenpaneel) het verzamelpunt van het can bus is.
-inmiddels is op de blauwe stekker achter het combi 2 extra draden aan het can bus gesoldeerd die buiten de auto om zijn gelegd naar de abs pomp om eventuele draadbreuk te3 ondervangen.. dit maakt echter geen verschil.
-hetzelfde is gedaan met het motorstuur apparaat... dit maakt echter ook geen verschil.
- relais in e-box (tbv aansturing abs) zijn opengehaald om te controleren of deze bleven plakken en de contactpunten zijn gereinigd... dit heeft echte ook niets geholpen
Wie heeft er nog ideeën en of tips.
Ik ben zelf helaas ten einde raad.
mvg Johnny H
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zijn de storingen (symptomen) gelijk als voor de verv van ABS controller?
Of is er iets veranderd.
DME heeft geen fouten opgeslagen?
Oiram
de storingen zijn gelijk gebleven, het vervangen van het ABS/ASC regelapparaat heeft dud niets uit gemaakt.
DME heeft een sporadische storing opgeslagen, onderbreking can netwerk ASC regelapparaat.
Je zou eens de eindweerstanden van de computers kunnen meten. (meten over CAN H en L)
120 ohm denk ik.
Verder zei je draden "eroverheen gezet"?
Als je de oude laat zitten kunnen die toch nog voor problemen zorgen.
Oiram
net boven je luchtfilter zit er een motortje met stalen kabel naar smoorklep dacht ik ,ik heb al voorgehad dat deze kabel doorgeschuurd is waardoor de smoorklep niet meer kon bediend worden ,en hierdoor ging het abs lampje ook aan en uit ,misschien dat het je helpt.
Inmiddels heb ik weer wat tips gekregen en ben ik weer aan de slag geweest...
-er is mij verteld dat het electronisch gedeelte achter het contactslot ook vaak de boosdoener van dit soort problemen kan zijn. dit elektronisch gedeelte zou dan een te hoge weerstand hebben waardoor er te weinig voltage bij de ABS-pomp komt en deze foutcodes geeft. Dit elektronisch gedeelte is inmiddels vervangen, echter dit heeft zoals alle andere vervangen onderdelen ook niets opgeleverd. de storing is er nog steeds, en reageert nog steeds op dezelfde manier.
-ook heb ik bij ontkoppelde accu de weerstand over mijn CAN netwerk gemeten (ohm meter op CAN H en L) deze staat strak op 60 ohm, wat normaal is. Deze is dus niet onderbroken of ligt dus niet kortgesloten aan massa. (tijdens deze meting waren alle stuurapparaten aangesloten en was alleen de accu ontkoppelt)
Voor IZZI: Er zit helaas geen motortje met een kabel aan mijn gasklep. op mijn gasklephuis zit maar 1 kabel bevestigd, die rechtstreeks naar het pedaal gaat. (neem aan dat de ASC elektronisch ingrijpt)
johnny
Hallo Johnny, Hoe is het probleem uiteindelijk opgelost, Ik heb een E39 528 van 1999. Dit probleem heeft zich tot nu toe 2x voorgedaan. ASC , lampje gaat branden en motornotprogram melding verschijnt. De eerste keer duurde het 5 minuten , de 2e keer 20 sec. Ik verwacht dat het probleem zich weer gaat voordoen.
Groetjes Goos
14 jaar
Goos, eigen topic openen is handiger. Laat de dealer eerst eens de foutcodes uit lezen en plaats die dan.
Beste Goos,
Een nieuw topic openen is niet nodig, heb kan ook makkelijk in deze.
Het probleem is uiteindelijk opgelost doos de gasklep te reinigen.
Deze was namelijk aangetst door kool aanslag en bleef af en toe hangen. hierdoor registreede mijn asc computer een anti-slip regeling terwijl er geen wiel doorslipte. dit had tot gevolg dat er een can storing op het netwerk kwam die aangaf dat er geen verbinding was tussen mijn asc/abs regelunit en het motorstuurapparaat.
Conclusie: veel geld verloren voor een kleinigheidje. haha
Oplossing: gasklep demonteren, reinigen, en de schanier punten van het asje van de vlinderklep( gasklep ) inspuiten met teflon olie of iets wat goed smeert bij hoge temperaturen en niet geheel oplost met benzinedampen.
Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
groetjes johnny
Waar zit die gasklep dan al sik vragen mag johnny
Merci
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar