close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 318I: stotteren / inhouden

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: D.2 390L, Motorinhoud (cc): 1995, Vermogen (kw): 105

Al bijna een jaar heb ik een probleem met het af en toe "stotteren"/inhouden (ongeveer 1 seconde) van mijn BMW.

Inmiddels is er vervangen:
(Bosch) bobines , de Nox sensor en RP Injectoren

Ik heb 2 flesjes Pm injectorcleaner bij de brandstof gedaan (bij halve tank, 2 keer) en tank nu 98

Helaas alles zonder positief resultaat..!

Geplaatst door

enpee (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bougies tijdig vervangen? Injectoren zijn ook “ingeleerd”?
Adaptiewaarde motor teruggezet?
NOX sensor als vervanging geregistreerd?
Is de auto recent geprogrammeerd?
Zo nee, misschien heb je een ongunstige DME applicatie dat wil zeggen dat er nieuwere software voor je DME is, wat sommige problemen oplost.
Tevens zijn de bobines tegenwoordig van het merk Delphi ( andere buitenmantel ivm doorslaan ).

Herman BMW 0
badge

6 jaar

dank alvast Herman,
Ik ga het terugkoppelen naar de garage

enpee 0

6 jaar

Onderstaand de reactie van de garage...

Bougies tijdig vervangen? Injectoren zijn ook “ingeleerd”? JA
Adaptiewaarde motor teruggezet? JA
NOX sensor als vervanging geregistreerd? JA
Is de auto recent geprogrammeerd? JA
Zo nee, misschien heb je een ongunstige DME applicatie dat wil zeggen dat er nieuwere software voor je DME is, wat sommige problemen oplost. SOFTWARE IS NIEUW
Tevens zijn de bobines tegenwoordig van het merk Delphi ( andere buitenmantel ivm doorslaan ). : Origineel BMW OEM onderdeel gemonteerd!

enpee 0

6 jaar

Er van uitgaande dat dit in orde is, kan je eventueel de distributieketting op verlenging controleren d.m.v een meetkettingspanner.

Kan zo zijn dat er verlenging is, maar net niet genoeg om het motorstoringslampje te laten branden.

Tevens gingen in het begin de nokkenassensoren weleens defect, hier ook storingsopslag voor aanwezig. Bij het demonteren van deze sensoren zag je in sommige gevallen veel sludge/vervuiling op de sensoren wat voor eventuele verstrooiing van het signaal kan zorgen.

Waarde lagedruksensor controleren en eventueel vergelijken met de waarde die je meet als je de brandstofdruk met een Manometer meet.

Let er wel op dat dit een “arm” mengsel motor is die gevoeliger is.

Herman BMW 0
badge

6 jaar

Sludge is niet goed maar heeft geen invloed op het meetsignaal. De sensor reageert uitsluitend op metaal....

MJ 0
badge

6 jaar

Dat klopt MJ.
Ik heb het niet juist uitgelegd.
Wij hebben vaker gehad dat door een opgerekte distributieketting er meer slijtage aan nokkenastandwielen en ketting ontstaat en die ontstane metaaldeeltjes op die sludge/vervuiling van de nokkenassensoren blijft zitten.
Dat beïnvloedt het signaal.

Herman BMW 0
badge

6 jaar

Dank voor jullie reacties!! Ik ga het weer terugkoppelen naar de garage!

enpee 0

6 jaar

Heren,

Helaas heeft de garage weer niks kunnen vinden...
Zie bijgaande foto's.
De nokkenas, sensoren, magneetkleppen en oliefilter zijn gecontroleerd op slijpsel, en schilvers!
Het vervangen van een ketting ga ik niet aan beginnen omdat dit dan weer een 1000 euro's kost (en ik inmiddels al op 2000,- kosten zit...)

Graag weer jullie reactie
Alvast bedankt!

enpee 0

6 jaar

betere garage zoeken. Of wegens wanprestatie aanklagen. Omdat dit een tech forum is houd ik het daarbij.

MJ 0
badge

6 jaar

Hoi Enpee,

Even om op nul te beginnen, de auto is al wel eerder uitgelezen en er zijn geen storingen opgeslagen?
Ik zie dat er een Bosch oliefilter wordt gebruikt, klopt het dat je naar een universele garage gaat?
Dit hoeft natuurlijk verder geen probleem te wezen, maar hoe weet je zeker dat de software stand van de auto actueel is en dat je injectoren daadwerkelijk ingeleerd zijn.

Ik werk bij een BMW dealer dus als je eventueel mij via de e-mail de laatste 7 van je chassisnummer doorgeeft kan ik de software stand opzoeken voor je. En eventueel meer.

Tevens zag ik ook dat je magneetkleppen van voor de modificatie zijn, want de gemodificeerde zijn voorzien van meer filters/gaasjes.

Ook dit zegt natuurlijk verder niets over het functioneren van de magneetkleppen die nu gemonteerd zijn.

Bij de dealer heb je ook net wat meer ABL’s ( testmodules ) om het 1 en ander uit te sluiten.

Wil je niet op kosten jagen en wil je graag helpen en dat begint met wat ik net zei met de laatste 7 van het chassisnummer.

Herman BMW 0
badge

6 jaar

Hallo Herman,

Ik ga inderdaad naar een (bevriende) universele garage. Veel verstand van deze zaken heb ik helaas niet... De laatste cijfers zijn: 420598
Alvast bedankt

enpee 0

6 jaar

Ik heb de laatste 7 nodig, dit zijn er 6.

Herman BMW 0
badge

6 jaar

Als het A420598 is dan is inderdaad de software recent. Eind April Terugroepactie uitgevoerd waarbij de auto geheel is geprogrammeerd.

Persoonlijk blijft het op afstand lastig om je verder te helpen.

Advies ga naar een BMW dealer of BMW specialist bij je in de buurt als het probleem je echt hoog zit om hopelijk een juiste diagnose te stellen.

Herman BMW 0
badge

6 jaar

Dank weer voor je reactie Herman,

Het is inderdaad deze reeks met een A er voor.
Terugroepactie had betrekking op veiligheid. Ook mijn garage heeft al de hulp van een bevriende BMW-specialist ingeroepen... Ben bang dat als ik naar een erkende BMW dealer ga, hier een hoge rekening voor gepresenteerd krijg of staat hier een vast bedrag voor? (wat ik dan alsnog kan overwegen)

enpee 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.