Sinds een paar weken hoor ik een ratel bij koude motor. De ratel is hoorbaar vanaf ongeveer 1500rpm, stationair niet en is na ongeveer 5 tot 10 minuten weg. De ene keer duurt het langer en is het geluid luider dan de andere keer. Soms gaat ook het storingslampje branden en krijg ik de melding "motorvermogen verminderd, doorrijden kan etc.). Ik ben erachter gekomen dat wanneer ik de stekkers van de vanos regelventielen eraf haal de motor geen bijgeluiden maakt (koude motor). Hieruit concludeer ik dat het te maken heeft met het vanos systeem. Aangezien het geluid niet aanwezig is wanneer de stekkers verwijderd zijn lijkt het mij stug als er mechanisch iets defect is aan één en/of beide nokkenastandwielen. Ik heb de motor al geflushed en olie + filer vervangen (shell helix ECT3 5W30). Tevens heb ik eens de vanos regelventielen eruit gehaald en gereinigd met remmenreiniger (ik had geen perslucht, dus niet door kunnen blazen). Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Defecte Vanos of iets met de ketting, Kan bv een leeg lopende kettingspanner zijn.
gr Martin
Dag Martin,
Bedankt voor je reactie. De kettingspanner heb ik er uit gehaald en deze kon ik niet makkelijk indrukken. Het lijkt me ook niet aan de ketting te liggen, als ik namelijk bij koude motor de stekkers van de vanos eraf haal is het geluid niet aanwezig. Lijkt dus echt inderdaad op iets in de aansturen van de vanos. Maar moet ik dan denken aan de nokkenastandwielen? Wat ik raar vindt is dat het geluid weg is als de motor wat warmer is, alsof de olie dunner moet zijn om goed naar de tandwielen te kunnen gaan...
De nokkenas tandwielen zijn de vanos units.
Je kunt de auto beter laten uitlezen met BMW diagnose apparatuur.
Met het eraf halen van de stekker bereik je niets als je niet weet wat er dan allemaal wel en niet werkt.
De Vanossen staan als je de motor uit zet in een soot van lock positie en het is niet te zeggen dat ze daar uit komen als je de motor start met losgetrokken stekkers.
Gr martin
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar