Hoi,
Sinds een tijdje heb ik een probleem met mijn 524td e34.
Er staat veel te veel druk op mijn koelsysteem, de bovenste radiator slang kan ik voor geen mogelijkheid inknijpen bij warme motor.
Motor loopt verder gewoon normaal en loopt ook niet heet. Ik heb al meerdere keren ontucht, ook dit helpt niet.
Ik zat te denken aan een slechte koppakking, maar mn kvs ziet er fris uit, ook komt er geen stoom uit de uitlaat.
ook geen kvs bij olie....
Iemand enig idee??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je ook geen koelvloeistof verlies op den duur ?
als de motor warm is,worden dan beide koelvloeistof slangen warm ? dus de bovenste en onderste van de radiator.
en hoe is de staat van de waterpomp ?
zo kun je al het e.e.a. uitsluiten,je kan ook eens een lek test laten uitvoeren d.m.v een soort vloeistof,de meeste garage's hebben dit wel,ook kun je het systeem eens onder druk laten zetten,is dit ook allemaal in orde,dan kunnen we verder zoeken.
hoe ben je er eigenlijk achter gekomen van de harde slangen ?
Stefan
Ik heb dit probleem ook gehad lag aan het reservoir deksel die moet je gewoon vervangen.
17 jaar
Het is zo gegaan, paar dagen geleden heb ik er een lange reis mee gemaakt, ongeveer 500km, toen 100km voor huis begonnen de problemen,
opeens zag dat de temperatuur van de motor in het rood stond, meteen gestopt natuurlijk, motor kap open, en er kwam heel veel stoom uit het overduk slangetje... toen even gewacht en kapje losgedraaid, weer veel stoom natuurlijk, toen was koelsysteem bijna leeg, dus heb er een paar liter water bij gegooid en ben naar huis gereden zonder enig probleem, thuis zag ik dat er een lekje zat in de radiator, dit heb ik verholpen met 'stop-a-leak' van valma.
Thuis heb ik het kraan water er af gelaten om er kvs in te doen, bij het ontluchten merkte ik dat er te veel druk op de slangen stonden.
Zowel bovenste als onderste radiator slang worden warm, dus waterpomp lijkt in orde...
17 jaar
ok dus de problemen zijn ontstaan door dat de radiator het begeven had.
jou probleem kan dus goed veroorzaakt worden door lucht in het systeem.
je kan eens even proberen als de motor koud is,hem te starten,koelvloeistof bijvullen tot max,verwarming op de warmste stand zetten en blazer ook.
laat de motor op temperatuur komen,geef desnoods was gas en laat hem zo een paar minuten lopen,of rij een rondje,als het peil zakt vul dan wat bij,als er warme lucht komt binnen,de radiator en slangen warm zijn lijkt alles zoals het hoort.
persoonlijk ben ik niet zo'n fan van dat stop a leak spul,dat veroorzaakt een smurrie boel in je systeem.
kijk ook eens of er koelvloeistof het reservoir terug in stroomt als de motor op temp. is,als hij dat doet lijkt de waterpomp ook in orde.je kan ook de koelvl.sensor in de kop even losdraaien,en zo de overtollige lucht laten ontsnappen.
Stefan
17 jaar
hoi stefan, dank voor je reactie..
die ontluchtingsprocedure heb al geprobeerd, paar keer zelfs, ik ga de kvs sensor maar eens proberen om lucht eruit te krijgen.
als de motor draait met kapje van het reservoir eraf dan zie ik niks terug lopen, wel zie ik het vloeistof pijl een beetje zakken bij een dot gas. maar ik kan me niet voorstellen dat de waterpomp stuk is omdat de motor niet warm loopt, ook niet bij 15minuten heel zwaar belasten...
temp blijft ook heel constant, dus thermostaat is dan ook goed lijkt me.
I ben ook geen fan van dat spul, maar die radiator is pas 2 jaar oud, en ik had geen zin om een nieuwe te kopen.
david
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar