5-serie met benzine motor heeft automatische temperatuurregeling met airco.Klant klaagt over veel condensvorming bij gebruik airco.Daar komt nu de klacht bij dat zijn kachel na een paar kilometer rijden kouder wordt, maar zijn temperatuur-instelling van bv 20 graden blijft wel op die 20 graden ingesteld.Het is dus alsof de sensor die de temperatuur meet niet goed meet.Alsof dat deze voeler doorgeeft dat de temperatuur te hoog is en deze dan wordt verlaagd zodat het kouder wordt in de auto.De beste man woont een eindje uit de buurt en komt volgende week langs om er naar te laten kijken,en mijn vraag is dan ook of er iemand een tip kan geven of de condensvorming en het afwijken van de temperatuur tov de ingestelde temperatuur verband hebben en of het inderdaad voor komt dat een temp.voeler dit veroorzaakt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat soort kachelklep is er gemonteerd en functioneerd deze nog wel goed? Als deze niet genoeg warme koelvlstof doorlaat gaat de mengklep koele lucht (= aircoverdamper) dicht en rijdt men als zonder airco. nu het ook nog wat kouder wordt is deze noodloop niet voldoende om het tekort aan warmte toevoer via k.vl.stof op te vangen en krijgt men ook te maken met koud interieur.
vr.gr.
Bedankt Zwaantinus.Zoals gezegd komt de auto maandag binnen en we zullen ons hier op richten.Weet dus niet wat voor klep het is, maar verklaring lijkt logisch.Klant heeft op mijn verzoek even een paar dagen zonder airco gereden en had minder last van de condens, maar dit kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben.Hou je wel op de hoogte.
Probleem nog niet opgelost.Er zaten een 4-tal foutkodes in nl. 34 klepmotor achtergedeelte, 73 voeding luchtmengsel potentiometer, 75 luchtmengsel potentiometer achter en 72 sensor in aanjager.Na het wissen kwamen de eerste 3 weer terug, maar desondanks werkte alles perfect.Alleen nu de klant gisteren de auto ophaalde werd het na ong. een half uur rijden weer koud terwijl de temp.instelling op 24 graden was afgestemd.
Auto komt nu dus weer en hopelijk zegt iemand deze kodes iets, wat ons verder helpen kan.
Vandaag auto laten uitlezen bij BMW-Dealer.Geen fouten geconstateerd en geen foutmeldingen.Na een ritje van 25 kilometer echter de temperatuur regeling weer van slag.Wordt in de auto of te warm of te koud.De mensen van BMW, ook op dit forum, geven aan dat de bedieninsdisplay weleens van slag kunne zijn.Wij hebben met onze apparatuur nog weer foutkodes uitgelezen en bij ons kwam er weer een foutmelding van een "aanjagersensor", foutkode 72.Deze fout was na het resetten bij BMW weg, maar na een proefrit van 25 kilomete kwam die bij ons wel weer tevoorschijn,Maar deze melding was de BMW monteur niet bekend.Op de gok het display vervangen is eigenlijk zonde, maar ziet iemand een betere optie wellicht?
Hoe is de Water/olie temperatuur van de motor zelf, tijdens een rit van ca. 25 km ?
Een mogelijkheid kan zijn dat de magneetkoppeling van de koelvin ingeschakeld blijft (hangen)? idee: Bij start v/d rit warmt de motor op, dit geeft juiste warmte, tot op het moment dat de koelvin aanslaat en niet weer uitgaat waardoor de motor temp. teveel daalt met alle gevolgen van dien... (en na even uitgeschkelde motor kan het zijn dat de magneetkoppeling weer los gaat)
Probleem opgelost.Koelfin hebben we gechecked, maar was in orde.Het info-display reageerde wat vreemd op de temperatuurverhoging of verlaging, want de ventilator snelheid wordt middels oplichtende blokjes aangegeven en die reageren als het systeem op automatisch staat wat traag.Dus ondanks dat de apparatuur bij BMW geen fouten aangeeft hebben we toch de stap maar genomen om een nieuw display te bestellen Kost wel bijna 500 euro, maar gelukkig is het nu wel goed.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar