BMW 3-Serie: Tikkende kleppen / slijtage nokkenas tuimelaars

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: M3 E46

Ik heb een probleem met een M3 E46 uit 2001, 150.000km. Ondanks voldoende olie begonnen de kleppen te tikken, op zich niet heel vreemd aangezien deze elke 20.000km gecontroleerd/ gesteld moeten worden. De speling was na controle idd te groot, na stellen bleef er echter een tikkend geluid, maar was wel minder. De tuimelaars bleken ook ingesleten, deze allemaal vervangen. Na ongeveer 1000km kwam het geluid terug, tuimelaars bleken opnieuw ingesleten, nokkenas ook! Deze keer de nokkenas (alleen uitlaat) en tuimelaars (weer!) vervangen. Geluid was weer verdewenen, maar.... kwam na ongeveer 1000km weer terug. De auto wordt voldoende warm gereden, uiteraard juiste olie gebruikt (10W60) lijkt mij dus een smering probleem. Heb op een M3 forum zelfde vraag gesteld maar niemand schijnt daar een antwoord te hebben. Ook met BMW NL gebeld maar hebben daar ook geen oplossing. Moet nu weer de nokkenas en tuimelaars vervangen maar daarmee is de oorzaak natuurlijk niet opgelost. Ik zit te denken aan de oliepomp, een verstopte leiding of????

Iemand enig idee?

Heb inmiddels voldoende tijd en geld in dit apparaat gestopt.

Alle suggesties meer dan welkom.

Groeten,

Bastiaan

Bastiaan123

Geplaatst door Bastiaan123 (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

Is de oliedruk stationeer en op toeren wel juist? Dit lijk idd op een smeringsprobleem. De olie die erin moet is idd 10w60 vol synthetisch. En de klepspeling moet worden afgestelt op: inlaat 0,18-0,23mm uitlaat 0,28-0,33mm.

Peter635csi (0), 13 jaar geleden

Oliedruk controleren, indien toch goed zit er waarschijnlijk een oliekanaal naar de nokkenas verstopt.

albert E46M3 (0), 13 jaar geleden

Heb je de probleem al gevonden.

Heb namelijk het zelfde probleem met M3 uit 2002 . Maar dan de tuimelaar van de 5 cilinder.

Peter328i (0), 13 jaar geleden

Is het niet de oliepomp, dit schijnt vaker voor te komen bij deze modellen?

albert E46M3 (0), 13 jaar geleden

Maar peter.
als de olie pomp het is .dan had ik toch wel veel meer schade gehad. ??

Peter328i (0), 13 jaar geleden

Het probleem schijnt te zijn dat de oliepomp steeds minder gaat werken vooral bij de eerste type's m3.
Door onvoldoende smering kan er verhoogde slijtage optreden.
Als ik me niet vergis was hier ook een service recal voor met een modificatie aan de oliepomp van BMW uit.

http://www.bimmerfest.com/forums/showthr...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.