auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Toerental loopt veel te langzaam terug naar stationair stand

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: M52TUB25

Hallo,
Mijn naam is Len Ruygrok. Ik heb een BMW E46 Sedan die oorspronkelijk een 1.9L 4 cil. had.
Nu zit er een M52TUB25 motor in, deze komt uit een donor wagen, een 323I uit 1998.
Alles werkt op zich prima, maar er is een klein probleem wat ik maar niet kan achterhalen.
Koud is er niets te ontdekken en is het koppel trouwens erg ok .
Eenmaal warm, begint het probleem zich voor te doen … Op het moment dat ik het gas los laat duurt het even voordat het toerental begint terug te lopen. Ook is het zo dat het toerental te langzaam zakt. Tijdens schakelen e.d. een ramp … Ook vind ik het koppel in de lage teoren regione onvoldoende.
Je trekt op , laat gas los en trapt de koppeling in. Op dat moment stijgt het toerental nog heel even een paar 100 rpm en dan pas begint het langzaam te zakken ,,.,.
Inmiddels vervangen :
DISA,CCV, ICV, Thermostaat en een nokas sensor was niet in orde …
Uitgelezen met progman, DIS en Delphi, en eigenlijk komen er geen hele rare storingen meer uit … Gaf wel wat lambda problemen, maar waarschijnlijk is dat een draadbreuk geweest, deze is al opgelost.
Als ik de LMM los trek veranderd het gedrag van de auto weinig, en het probleem is zeker nog voor de volle 100% aanwezig. Wel hoor ik de auto duidelijk overschakelen op het schaduwprogramma.
We hebben de volledige intake gecontroleerd op lekkage (vacuum) //.., 3 bussen carb cleaner leeggespoten en nergens een lek te bekennen !!!
Inmiddels heb ik iemand ontmoet met hetzelfde probleem, en ook hij heeft geen oplossing gevonden.
Iemand een idee ???
Ik hoop echt heel graag m’n motortje straks goed te krijgen !

Geplaatst door

lenruygrok (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gaskleppositie signaal gecontroleerd? Komt deze wel in de staionair stand?
Welke storingen kwamen er wel uit?

oldford 0
badge

13 jaar

Ik heb zonder de slang erop de gasklep bedient en deze gaat volledig vrij en zeer snel naar de dicht positie. Reageerd perfect op het gaspedaal Heb gelijk even wat gesmeerd enzo, maar in ieder geval zit daar niet het probleem ...

de storingen die eruit kwamen was lambda blok 1 en blok 2 geen signaal. Ik heb een draadbreuk gevonden na deze storing. Maar ga vanmiddag pas opnieuw uitlezen.

lenruygrok 0

13 jaar

Gasklep (mechanisch) en gaskleppositie signaal zijn 2 verschillende dingen.
Ook al staat de gasklep volledig dicht, het signaal kan nog steeds zeggen dat je gas geeft (al is het dan een beetje).

oldford 0
badge

13 jaar

Okay !!!

denk je dat ik in delphi de waarden uit kan lezen ?? en wat zijn dan de streefwaarden voor dicht, 50% en open ??
Wat wel apart is, is dat uiteindelijk de motor wel netjes in stationairstand komt (+-700 rpm), met een positiesensor die gedeeltelijk openm blijft, is dat dan mogelijk ???

lenruygrok 0

13 jaar

[quote=lenruygrok]Eenmaal warm, begint het probleem zich voor te doen … Op het moment dat ik het gas los laat duurt het even voordat het toerental begint terug te lopen. Ook is het zo dat het toerental te langzaam zakt. Tijdens schakelen e.d. een ramp … Ook vind ik het koppel in de lage teoren regione onvoldoende.
Je trekt op , laat gas los en trapt de koppeling in. Op dat moment stijgt het toerental nog heel even een paar 100 rpm en dan pas begint het langzaam te zakken ,,.,.[/quote]
Join de club, ik heb hetzelfde euvel, bij mij reageert de motor wel als de LMM stekker wordt losgetrokken. Maar de DME gaat wel hoorbaar direct bijregelen naar het stationair toerental.
Ik heb eigenlijk maar 2 opties, misschien heb jij daar ook wat aan.


a. wat is het voltage vanaf de LMM bij 5500 rpm

te laag > nieuwe LMM


Probleem blijft > verwissel DME


Voor de freaks: haal de print eruit en check alle elco's op capaciteit en low ESR

Vanaf woensdag heb ik weer tijd en ga dan de DME ontleden. Leuk!!!!
De scope, soldeerbout en ander spul maar even warmstoken! Doet me weer eens aan de oude tijden denken bij Defensie en Control Data.


[quote]Wel hoor ik de auto duidelijk overschakelen op het schaduwprogramma.[/quote]
Hmm, geeft de DME dan een waarschuwingsbeep????

[quote]Inmiddels heb ik iemand ontmoet met hetzelfde probleem, en ook hij heeft geen oplossing gevonden.[/quote]
Hier nog een. Zie mijn topic DME 323i vs 328i

Na eliminatie blijft de LMM en DME over! Zoals Oldford schreef moet de gaskleppotmeter goed zijn. Los meten met een Ohmmeter en moet varieren tussen 0 en 4 kOhm, er mag geen onderbreking in zitten.

Ik heb geen DIS maar Inpa soft, werkt ook goed.

MJ 0
badge

13 jaar

[quote=lenruygrok]Okay !!!

denk je dat ik in delphi de waarden uit kan lezen ?? en wat zijn dan de streefwaarden voor dicht, 50% en open ??
Wat wel apart is, is dat uiteindelijk de motor wel netjes in stationairstand komt (+-700 rpm), met een positiesensor die gedeeltelijk openm blijft, is dat dan mogelijk ???[/quote]
Yep, dat regelt de stationair regeling in samenwerking met de LMM.
Als de gasklep potdicht zit kan dfe lucht alleen 'dat' traject afleggen.
De potmeter geeft de hoekverdraaing weer maar leert in nadat je de adaptiewaardes gewist hebt. Is ook leuk om te doen als de motor draait.
Je hoort de DME dan ook direct gaan bijregelen aan de motor.

MJ 0
badge

13 jaar

Ik begrijp dus dat ik de adaptiewaarden moet gaan wissen ?? is daar een diy van ???
Ik ben elektronicus dus evt dme reparatie zou niet eens zo moeilijk moeten zijn .,.. heb je misschien een site met meer info over deze problemen ??

ik zal vanmiddag de gasklep uitlezen en de luchtmassa meter.
Wat zijn de streefwaarden ?

lenruygrok 0

13 jaar

Wissen van adaptiewaardes is volgens mij nog niet aan de orde.
Zelfs als je het doet, leert de computer weer terug naar het oude niveau.

Vaak hebben motor-computers een gasklep-status die weergeven wordt als: stationair, deellast of vollast.
Of je kijkt naar het effect wat gas los laten heeft bij hogere toerentallen - het afsluiten van de inspuiting.
Volgens mij heeft deze een status: fuel overrun cutoff - ja of nee. Vertaling laat ik graag in het midden.
Effect is ook dat de lambdasondes naar bijna 0 volt moeten gaan, omdat er heel veel zuurstof in de gassen zit (geen verbranding).

Misschien krijg je een gasklepstand in graden te zien. 0 graden is dicht en 90 graden vol open. Zie je die, dan is het goed.
Krijg je andere getallen dan moet je gaan uitzoeken wat goed is en wat niet.

oldford 0
badge

13 jaar

We hebben nog wel dat het bij een koude motor goed gaat ... ik neem aan dat de potentiometer in de gasklep niet opeens andere waarden gaat geven ?>??

ik ga straks meten, ik zla vanavond even mijn bevindingen spammen :)

lenruygrok 0

13 jaar

Nee, het is een gewone lineaire potentiometer met 3 kontakten, na losmaken van 2 schroefjes trek je die van de as. Dat meet wat makkelijker.

MJ 0
badge

13 jaar

Nou ik heb 'm weer aan de computer gehangen en een aantal dingen kunnen zien ...
De storingen die te lezen waren :

lambda blok 1 geen signaal
lambda blok 2 geen signaal ------------ Deze waren oud en door een draadbreuk die al opgelost is , kwam na reset niet meer terug.
LMM verkeerde waarde etc ,.. ---------- Had dit weekend wat tests gedaan zonder de stekker op de LMM, na reset verdwenen

Koppelingschakelaar (iemand een idee waarom deze er bij staat ?? ik heb geen cruise control gebruikt)

Dit was het.
Ik heb wat realtime dingen gezien en zal even een verslagje doen van wat ik heb kunnen meten in de korte tijd die ik beschikbaar had.

stationair LMM 11 kg/u
in stationairstand gasklep op 0°
in stationairstand stationair motor op 33%, bij gas geven liep deze naar de 100%, ik neem aan dat dat dan dicht is ?>? Ik kan me niet voorstellen dat de stationair toerenregelaar juist verder open zou gaan bij open throttle.
lambda sensoren 1 en 2 redelijk dezelfde meting varierend tussen 200 en 700 milivolt ...
zuurstof sensor verwarming had 4 metingen allen gaf 100% aan .
Helaas was het ff niet mogelijk LMM bij 5500rpm te meten, is dat erg belangrijk ???
Water temperatuur exact 95°C

Ben heel benieuwd of iemand hier iets aan ziet ????

Ik heb inmiddels nog een verhaal gehoord van iemand, dat het eventueel een lek kan zijn in de koppakking, heel klein zeg maar, dat daardoor een compressie probleem kan komen door de druk in het koelsysteem .. iemand daar een iedee over ???

Evtuele volgende metingen doen zijn GEEN probleem ... Denk trouwens dat ik zelf maar eens een setje koop ! tips ?

lenruygrok 0

13 jaar

Als de LMM verouderd kan die te weinig signaal afgeven. Zie de Inpa schermafdruk geplaatst in het topic dme 323i vs 328i. Ik weet dat niet zeker want heb geen referentie LMM die 100% goed is.
De diagnosekabels van Ebay komen vaak uit Hongkong +/- 25 euro, incl. cdroms.
En evt. een serieel naar USB verloopkabeltje erbij.

MJ 0
badge

13 jaar

Om allerlei redenen (vooral milieu) gaat inderdaad de stationair regelaar open als je gas geeft.
Op het moment dat je gas loslaat vangt de open regelaar heel even het toerental op.
Als de regelaar te langzaam sluit krijg je ook jouw klacht.

Als je een keer gas geeft en dan loslaat, wat geven de lambdasondes aan tijdens het terug vallen van het toerental?
LMM meting heeft alleen nut als je dat rijdend doet met vol gas.
Dat zal wel wat probelemen veroorzaken met de uitleesstekker, omdat de motorkap niet dicht kan.

Koppelingsschakelaar wordt iedere keer als je schakelt bedient. Dat wordt dus ook continue gecontroleerd.
Misschien schakelaar zelf defect of de bedrading.

oldford 0
badge

13 jaar

Heren ...

Net een rooktest gedaan, aangezien ik hier die apparaten moet repareren :)
Heb een lekkage gevonden in de slang naar het gashuis toe !
Rook kwam er zo uit spuiten .,..
Ga vanavond de slang vervangen (of mortgen ff ) .. keep you posted, maar ik weer wat hoop :)

lenruygrok 0

13 jaar

Was dat zo'n moeilijke plaats? Want je begon te vertellen dat je al 3 bussen carb. cleaner had leeg gespoten op zoek naar het lek.

oldford 0
badge

13 jaar

Ja !!! zeker ... precies aan de achterkant waar je met de bus slecht bij komt .. TU blokken hebben zo lekker ruimte over om te werken :)(*

lenruygrok 0

13 jaar

Je bewijst wel het belang en gemak van de rooktester. Goed dat je het gevonden hebt.

oldford 0
badge

13 jaar

Nou ±) ... het resultaat is helaas niet positief ...

Het ging hier om de slang die aan het gashuis en de toertenregelaar vast zit ...
Ik heb ´m net vervangen, dus het lek is weg, alleen m´n probleem nog steeds niet.
Ik ga morgen weer ff me rookmachientje erop zetten om te kijken of ik nog een lek kan vinden ... het kan natuurlijk zo zijn dat er meer aan de hand is dan alleen de slang die ik nu vervangen heb ...

Ik zal met uitlezen even moeten wachten weer, dus ik weet ff niet van die lambda sondes, maar wat ik me herrinner is van afgelopen week, dat volgens mij die waarden nieteens zo erg veel verliepen met gasgeven. . kan dat kloppen ???

Ik kan een setje kopen beide obd stekkers, usb converter, progman en DIS voor 100 piek, is dat een goede prijs ??
Aangezien de meyertjes op dit moment alle kanten op vliegen probeer ik iets verantwoord met de uitgaven om te gaan :)

heeft iemand misschien een goede gebruiksaanwijzing van progman ?? kan ik me een beetje voorbereiden op de extra funkties... evt te mailen naar len@lenruygrok.nl

lenruygrok 0

13 jaar

Het zijn Titanium dus weerstandslambda sensors, in de soft zie je ze pendelen als ze opgewarmd zijn. Op mijn Inpa plaatjes bewegen ze natuurlijk niet! Ze werken in de software niet synchroon, dus als de ene oploopt gaat de andere weer terug.
In de UK zijn die sensors veel goedkoper dan in NL en Dld

Dat setje is aan de dure kant, 25 euro voor de stekkers en 25 voor de USB is beter. Voor Inpa moet er een FTDI chip in de USB verloop zitten.
Voor DIS moet je wat meer installeren en is erg traag. VMware installeren en DIS werkend krijgen staat op veel sites beschreven.

Wat erg veel voorkomt lees ik op het net dat de Bosch stationairregelaar vervuild. Als die eruit is kan je de prut eruit poetsen met een tandenborstel en wattenstaafjes.
Dat is een klus die ik ook nog moet doen. Maar ff wachten want ik heb nu koorts!

MJ 0
badge

13 jaar

De stationair regelaar is nieuw, dus die is schoon :)
Dat setje ga ik nog ff achteraan ...

Ik heb nog even naar de klep in m'n gashuis gekeken en gemerkt dat er toch wel wat speling in de dichtstand zit ,.,.,
Ik krijg van een maat een gasklephuis opgestuurd, wellicht dat die wat strakker dichtgaat ... het zou kunnen dat de luchtstroom het dichtgaan van de klep belemmerd als deze niet goed geveerd meer is en dan kan mijn probleem ook voorkomen toch ?>????

He MJ succes met je koorts ... neem er ff je tijd voor !

lenruygrok 0

13 jaar

Dank je! Dat gasklephuis kan volgens mij niet slijten, maar misschien wel de as in het lager. Heel goed schoonmaken met remmenreiniger/thinner ed. tot ie helemaal schoon is. Als je het gasklephuis los hebt (2 korte en 2 langere bouten) en dan de gasklepzitting tegen het licht houdt zou je nix mogen zien. Of die gasklepveren ook kunnen slijten weet ik niet. Maar dat kan je met handkracht wel testen.

MJ 0
badge

13 jaar

Lambda sonde vraag !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

Vandaag weer aan de computer gehangen, en het volgende uitgevonden :


Wederom weer de storing : lamda sonde geen signaal blok 1, en zo ook voor blok 2 .
Nu ben ik met lopende motor gaan meten en het volgende geconstateerd ....

stationait lambda beide +- 0,76 (waarschijnloijk volt ???)

op het moment dat het toerental begint te stijgen, loopt de lambda voor beide blokken naar 0,00 ! toe ... dit kan toch niet goed zijn ???
Dit gebeurt erg snel trouwens !! .. Laat ik gas weer los komt de stationair stand terug en zo ook weer de meetwaarde 0,76 ...
kan iemand mij vertellen of dit aan de sondes ligt of aan iets anders ?? ik kan me nauwelijks voorstellen dat allebei de sondes kapot zijn ...

Zo ook, wat hoort een sonde aan te geven bij stijgend toerental ???

lenruygrok 0

13 jaar

In principe hoort een sprong lambdasonde een wisselend signaal te geven, afhankelijk van de sonde tussen 0,2 en 0,8 volt of 0,5 en 4,5 volt.
Toerental heeft hier niets mee te maken. Volgens mij moet bij deze het signaal schommelen tussen 0,5 en 4,5 volt.
Sondes moeten blijven schommelen - wordt overigens veroorzaakt door de DME die het mengsel aanpast.

Lambdasondes wijken slechts in een paar gevallen af. Tijdens gas los (met afgesloten injectie) mogen ze een heel laag signaal geven.
Tijdens vol gas moeten ze eigenlijk een hoog signaal geven. Iets anders wijst op een verkeerd (te arm) mengsel met vol gas.

Stationair werkt de sonde al niet meer bij jou. Signaal is te laag. Kennelijk heeft de DME de lambda-regeling uitgezet.
Als het signaal richting 0 volt gaat, dan staat het mengsel wel heel erg arm.
Ofwel nog steeds valse lucht, dan wel luchtmassa meter overleden.

oldford 0
badge

13 jaar

LMM geeft stationair 10 kg/uur en loopt op met toerental ... bij 5000 toeren ongeveer 100 kg/uur ... is dat een redelijkie waarde of duidelijk kapot ??

lenruygrok 0

13 jaar

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal voor de LMM, dus geen idee.

Wat gebeurt er met het lambdasignaal als je het mengsel rijker maakt?
Spelen met gaspedaal (pompen) om wat extra acceleratieverrijking te krijgen,
Of vacuumslangetje van de drukregelaar af (slangetje wel dicht maken),
Of een beetje helpen met remmenreiniger of startpilot in de inlaat?

Brandstofdruk/opbrengst wel eens gemeten?

oldford 0
badge

13 jaar

Okay .. dit weekend m'n obd setje operatief gekregen .. heb nu DIS., INPA en Progman getest ..
NCS, Tool32 en CFK zitten erbij, maar nog niet gebruikt .,..

Ik ga vanmiddag de testjes doen met LMM, Lambda etc ... als iemand nog meet tips heeft, kom maar op ... ik wil m'n motortje graag in orde hebben !

Ik wil ook graag de olie temperatuur naald in m'n M3 teller (cluster/tacho) operatief krijgen .,. Momenteel doet ie het als een haperende verbruiksmeter .,,.. Kan iemand miuj vertellen hoe ik kan zorgen dat de teller de olietemperatuur informatie gaat krijgen ???

Alvast weer bedankt !!!

lenruygrok 0

13 jaar

ik heb er maar eens een youtube filmpje van gemaakt !!!, iemand een idee wat dit geluid voor reden kan hebben ??



http://www.youtube.com/user/BMWM3Replica...

alvast weer bedankt he !

lenruygrok 0

13 jaar

Is het topic probleem (toerental loopt langzaam terug) verholpen? Ik ben benieuwd wat de uitslag is......
Dat bijgeluid zou inderdaad een versleten spanrollpulley van de getande riem kunnen zijn.

MJ 0
badge

13 jaar

nee, dat toerental ding is nog steeds niet verholpen .. helemaal uit elkaar gewweest ... nieuwe pakking in inlaat etc etc ... blijft klooien ,,,
Ik ben bang dat dit geluid en het vacuum probleeem met elkaar te maken hebben ,,,

lenruygrok 0

13 jaar

spanrollen zijn al vervangen .,.. zonder de riem was het geluid ook zeker nog aanwezig ,,,

lenruygrok 0

13 jaar

[quote=lenruygrok]nee, dat toerental ding is nog steeds niet verholpen .. helemaal uit elkaar gewweest ... nieuwe pakking in inlaat etc etc ... blijft klooien ,,,
Ik ben bang dat dit geluid en het vacuum probleeem met elkaar te maken hebben ,,,[/quote]
Dat vertraagde toerentaldaling had ik ook (1995 E36 323i M52B25) na vervanging door een gloednieuwe LMM (eBay Dld 60 euro) was de kwaal verholpen.

MJ 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.