BMW 5-Serie: Trillen tussen 80 en 120

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 525I

Een niet alledaags probleem, met waarschijnlijk een niet alledaagse oplossing.
Mijn E61 525i Touring trilt de vullingen uit je kiezen tussen de 80 en 120 km/h

Wat hebben we al geprobeerd.

- Meerdere malen Balanceren van de banden.
- 3 setjes velgen. 17 inch origineel met winterband runflat, 18 inch breedset met dunlop en nu Met nieuwe 19 inch ATS met nieuwe banden. 235 breed.
- de 17 inch is de trilling iets minder, maar nog steeds duidelijk aanwezig.
- Banden en velgen Wisselen van voor naar achter heeft niet geholpen
- Vandaag de auto opgekrikt bij diff. en getest zonder wielen, Duidelijk minder trilling. De wielen versterken dus duidelijk de trilling. Wielen weer gemonteerd en één wiel geblokkeerd zodat slechts 1 wiel zou draaien. Eerst rechts gedaan. Trilling! Toen links gedaan. Ook trilling!
- Auto op gekrikt bij de draagarmen zodat eventueel slingeren van de assen uitgesloten kon worden. Ook trilling. De assen (van diff naar naaf) hebben een zeer lichte slingering, maar de monteur zij dat dit normaal kan zijn?!

Al met al, het lokaliseren van de aard is nog steeds gok werk.

- De wielnaven? Verklaard wel dat de trilling afneemt als de wielen niet gemonteerd zijn.
- Assen? Hebben de wielen daar invloed op?
- Differentieel ? kan eigenlijk geen reden verzinnen.
- Aandrijfas? Uit waarneming lijkt die wel goed te zijn. Maar kan alleen het laatste deel zien in verband met hitteschilden.
- Heb iets gelezen van de koppelomvormer. Maar er is geen verschil bij lage of hoge toeren.

Heeft een van jullie ervaring met dit probleem? Professionals en particulier, jullie input is welkom.

flyingd

Geplaatst door flyingd (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

RSTUNING (0), 11 jaar geleden

Hallo,
ik zou toch de hele aandrijflijn eens controleren of der geen lagering van cardanas stuk is.
Eventueel ook eens kijken of de vlakken waar de wielen tegen komen te zitten of die probeer zijn.
Heb je vooraan al eens gecontroleerd of daar niets mis is.
Een kleine regel, alles onder de 100 Km/u is voor en daar boven achter.

dekker_armetak (0), 11 jaar geleden

Hoe groter de wielen hoe groter het probleem.

Ik heb een gelijksoortig probleem gehad met mijn E60 525i ........ banden vervangen voor originele maat met dure Michelins en probleem bleef daar........

Uiteindelijke oplossing was het afslijpen van de hoogteslag van de banden (jawel ook bij hele dure Michelins!) en daarna aan de auto uitbalanceren
zodat ook de aandrijf lijn onbalans met het balanceren mee gaat............ Was wel 3x terug gaan naar de BMW dealer maar daarna is de auto blijven
rijden als op een spoor (nu reeds 4 jaar lang!) toe nu toe.

Vreemde was dat ik nadat alles was oplgelost een set winterbanden met extra set originele BMW velgen (orginele maat met 16 inch) heb aangeschaft van een wat goedkoper merk en bij deze banden was heel goed monteren (na de ervaring met de BMW dealer maar persoonlijk zelf gedaan bij bevriende bandenboer)
en balanceren dit probleem helemaal niet meer optrad....

Met mijn vorige auto 528i E39 heb ik precies hetzelfde meegemaakt en toen was de oplossing echt het monteren van Michelin banden bij alle andere merken bleef het prolbleem aanwezig..........blijft vreemd maar het feit blijft dat BMW's heel heel erg gevoelig zijn voor trillingen en dat dit toeneemt naarmate de diameter van de velgen groter wordt.

Marco

flyingd (0), 11 jaar geleden

Update: Het is me opgevallen dat bij remmen boven de 80 de auto hevig gaat schudden. Dit doet hij soms wel en soms niet. Bijvoorbeeld van 120km/h afremmen naar 80km/h. Wat er dus op lijkt dat remmen de al aanwezige trilling drastisch verergerd wordt. Omdat het soms voorkomt en niet altijd. Zijn het niet de schijven. Die zijn trouwens recent nog rondom vervangen. De schijven heb ik voor de zekerheid nogmaals gecontroleerd op slingering. De schijven zijn niet krom.



Met deze nieuwe informatie, kan het zijn dat enkele van jullie dit herkennen. Dus als je wat weet. I am all ears.

MJ (0) PRO, 11 jaar geleden

Check ook de remklauwen. Soms zit er een roestrand op de remzuiger waar die even op blijft hangen.

bartdbr (0), 11 jaar geleden

Ik reed vroeger een 520i die opeens begon te trillen op de autosnelweg. Aangekomen in de garage, bleek er een van de bougies kapot te zijn. Bougie vervangen, trilling was weg.

flyingd (0), 11 jaar geleden

Helaas moet ik zeggen dat er nog geen oplossing is gevonden voor dit probleem.

nu met winterbanden 17 inch is de trilling nauwelijks merkbaar.

we zoeken nog verder. maar dit topic mag worden gesloten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.