BMW 3-Serie: Trillingen vooras BMW e46

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: m54b25

Ik heb sinds kort te maken met een trilling/hobbelen van de vooras bij mijn 3 serie.
Het doet zich voornamelijk voor bij 100-120 km/h waarbij het stuur begint te slaan. Bij lagere snelheden rijd de auto oncomfortabel en niet bmw-waardig doordat het niet soepel loopt.

Na het nodige onderzoek lijkt het erop dat beide voorwielen een behoorlijke hoogteslag hebben, echter lijkt dit veroorzaakt te worden door de auto. De banden zijn nog geen 1000km oud (Michelin) en de velgen (origineel bmw) zijn na controle recht bevonden. Ook andere velgen van een andere auto vertonen bij montage op deze auto dezelfde soort hoogteslag en trillingen, die op de auto waar ze vanaf komen perfect rond lopen.

Het lijkt hierbij echt in de naaf te zitten, schoonmaken van alle contactvlakken heeft niks opgeleverd en de schijf draaien 100% recht.

Het vermoeden is dat de maat van de naaf afwijkend is, waardoor de velg niet centreert. Echter zou dit dan weer opgevangen moeten worden door de conische bouten lijkt mij



Zijn er hier gebruikers die een soortgelijk probleem kennen?

streamline

Geplaatst door streamline (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Lennard ; gebruik centreerringen.

Die conische bouten zitten zo ruim in de schroefdraad dat centreren niet lukt.

Zuiver opmeten van gat en naaf en op vullen met een plastic ring. De velgenhandel heeft ze in voorraad.

Succes.

streamline (0), 10 jaar geleden

Punt, bedankt voor je reactie.

Vandaag zijn door een bevriende garagist de banden opnieuw gebalanceerd op een nieuwe machine en zijn nu goed. Een van de banden vertoonde een lichte hoogteslag maar is na draaien van de band zo minimaal dat dit geen trillingen op moet leveren. Het resultaat is nu ook dat het probleem verminderd is en nu pas bij de 110-120 begint te spelen.

Over de naafringen, de speling die de naaf ten opzichte van de velg heeft is echt minimaal. Dit zijn tiende millimeters en dat wordt dus erg moeilijk om een kunststof vulring tussen te plaatsen. Ook is het een originele bmw velg ontworpen voor de e46, dus bedoeld voor montage zonder vulringen.

Ikzelf denk aan het vervangen van beide naven, dan zouden de naven weer de juiste maat moeten hebben.
Maar dan komen we bij het punt wat die speling heeft veroorzaakt. Afgelopen winter heeft er wel een set velgen opgezeten met een afwijkende ET waarde, echter passen deze wel strak over de naaf in tegenstelling tot de originele velgen. Zou corrosie teveel van deze naven afgevreten hebben?

Jacob1985 (0), 10 jaar geleden

Misschien is balanceren aan de auto nog een optie.

Brum1467 (0), 10 jaar geleden

Of de speling uitvullen met latoenkoper.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Speling op die passing is niet toelaatbaar . Meet die speling met een voelermaat en halveer die speling met plakband of zoals Christiaan voorstelt met een velletje van een metaal.

Ga er maar vanuit dat die naven niet slijten . Het kwam op mijn werk veel voor dat men die ringen kwijt raakte omdat men het bestaan er niet van kende.

Kon je weer op zoek gaan naar een passende in de voorraademmer . Ze zijn er met zeer kleine wanddikte aan een conische ringen natuurlijk diverse diameters.

Groet.

streamline (0), 10 jaar geleden

Weer een kleine update mbt dit probleem, in de tussentijd geprobeerd de speling tussen de velg en naaf op te vullen met latoenkoper. Dit heeft een kleine verbetering als gevolg gehad, maar nog niet naar mijn tevredenheid. Daarom toch maar een nieuwe naaf besteld, deze past duidelijk beter in de velg. Na montage is het trillen minimaal geworden en minder heftig, de volgende stap is ook de andere naaf te vervangen.

streamline (0), 9 jaar geleden

Na veel pogingen is het eindelijk gelukt de auto redelijk trillingsvrij te krijgen.

Zoals gezegd ook de andere naaf vervangen, dit gaf echter geen verbetering maar eerder weer een verslechtering. Daarop besloten de twee voorvelgen naar Wheeltrim in Nijkerk te brengen, dat leek ons de enige logische oplossing omdat de rest onderhand wel uitgesloten kon worden.

Overigens goede service bij Wheeltrim, je kunt meekijken hoe je velg uitgeklokt wordt. Daaruit bleek dat de hoogteslag binnen de toleranties vielen, maar er wel een lichte zijdelingse slag in zat. Ook was het naafgat iets ruimer dan opgegeven, zou echter geen probleem moeten zijn.

Toch opdracht gegeven om het naafgat uit de laten draaien en er een nieuwe bus in te persen op de exacte maat van de naaf. Daarbij ook het pasvlak van het hart af laten draaien zodat alle corrosie weg was.

Daarna de banden weer gemonteerd met veel bandenvet en een hoge druk. De Michelin banden blijken erg stug en springen met een beste klap in de velgrand.
Vervolgens het hele circus weer gebalanceerd en daarbij viel al op dat de banden al een stuk minder hoogteslag hadden.


Vervolgens weer wezen proefrijden, en het probleem is nagenoeg weg. Alleen boven de 125 km/h is een lichte trilling merkbaar maar die is na al het gezeik voor mij wel acceptabel geworden. Ik ga er nu eerst weer mee rijden en met een beetje geluk slijt het laatste beetje hoogteslag er ook uit.

Wel opmerkelijk hoe gevoelig de E46 is in zijn voorwielophanging.

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Lennard : nu de achterwielen nog op speling controleren.

Succes.

streamline (0), 9 jaar geleden

Die passing is perfect, en vertonen ook geen hoogteslag oid. Eventuele hoogteslag zal er ook wel uittrekken doordat deze aangedreven zijn.

Het zit ook puur in de banden/velgen aan de voorkant. Met de winterset loopt de auto 100% trillingsvrij nu.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.