BMW 5-Serie: Turbo kapot!

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: M57

Hoi,

Ik val meteen in de hoofdprijs met mn BMW. Vorige week donderdag reedt ik 's-ochtends van huis weg en na een minuut of 5 op de snelweg een hoge fluit en schraaptoon, blauwe wolken achter de auto. Toen wist ik het meteen, turbo kapot. Vervolgens rechtsomkeert gemaakt en met 90 achter een vuilniswagen aan naar de garage waar ik mn auto in onderhoudt heb.
Daar werd ook geconstateert defecte turbo.
Nu is de Turbo in bestelling. De vraag is eigenlijk of ik nu ook motorschade heb opgelopen. Hoe is dat te zien en wat is de kans op motorschade?
Om bij de garage te komen heb ik zo'n 25km doorgereden (laag in de toeren) naar de garage.
Pas op het allerlaatst kon je verbrande olie ruiken.

Nog een vraagje. Is er ook een grote kans dat de intercooler vervangen moet worden? (ivm olie)

Ik hoor graag van jullie.

Gr. Mike

mikedieselpower

Geplaatst door mikedieselpower (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

lukas jansen (0), 13 jaar geleden

Intercooler kun je wel weer schoon maken door hem te demonteren en in een bak met ontvetter te leggen.Ik denk ook niet dat de motor schade heeft opgelopen.Wat er wel eventueel had kunnen gebeuren is dat de motor op hol had kunnen slaan doordat er veel motorolie aan word gezogen.
Ik hoop voor je dat de schade beperkt is gebleven.

Succes.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Mike,

Als de turbo gewoon defect is, zonder dat de schoepen zijn afgebroken, zal er niks aan de hand zijn, is dat wel het geval, heb je kans dat deze stukken nu in de inlaat of motor terecht zijn gekomen.

Maar...Een turbo loopt normaal niet vanzelf kapot, de oorzaak zien te achterhalen was dan ook geen slecht idee..

Wat is de km stand ?

Gr Stefan

mikedieselpower (0), 13 jaar geleden

Auto heeft nu 250.000km gelopen. Turbo had erg veel speling op de as en schoepen waren helemaal krom. Garagist verwachtte niet dat er delen van de turbo in de motor waren gekomen. Vooral ook omdat ik er niet mee doorgereden heb. Intercooler zat ietsje olie in, niet zo heel erg volgens garagist. Luchtmassameter zat helemaal onder de olie en deze hebben ze gereinigd. motor heeft gelijk een beurt gehad. Oliefilter, brandstoffilter en luchtfilter vervangen en nieuwe olie erin. (BP visco 5000 5W40) Daar was ik het niet zo mee eens, volgens mij is 5W30 beter, maargoed.

En ja de oorzaak... Ze kunnen gaan bij die km-stand was de mening van garagist. Al heb ik met mn Audi 2,5tdi 363.500km gereden zonder enig problemen met de turbo.
Wel netjes warmrijden en bij pittige rijstijl altijd even rustig na laten lopen om de turbo te kunnen laten afkoelen. Mogelijk dat de vorige eigenaar dit niet zo zorgvuldig heeft gedaan, ik weet het verder niet.
Maar nieuwe turbo zit erop, rij de komende km's even rustig mn turbo in (smering etc) daarna weer blazen hoor(met warme motor natuurlijk), anders had ik wel een Opel 1.7cdti gekocht ipv een bmw met 200pk.... ;-)

Dank voor de antwoorden.

Gr. Mike

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

5w40 in een diesel met 250000 km op de klok is een prima olie, zou ik gewoon blijven gebruiken. De ene turbo gaat nu eenmaal eerste kapot dan de andere.
Maar is de carterventilatie ook vervangen? Is 1 van de grootste oorzaken van turbo problemen.

gr Martin

mikedieselpower (0), 13 jaar geleden

Carterventilatie is toch te checken door na rijden bij stationairloop de olievuldop eraf te draaien zonder tegendruk te krijgen? Want dat doet ie namelijk niet, geeft geen tegendruk.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Wie heeft je verteld dat je dat zo controleerd ?

mikedieselpower (0), 13 jaar geleden

Meen ik hier ooit gelezen te hebben. Is dit niet juist dan?

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Als ik een turbo vervang, komt er hoe dan ook een nieuwe carterventilatie op. Een defecte carterventilatie is niet altijd gelijk te merken. Sommige hebben een filtertje wat verstopt kan gaan raken en vervolgens olie overal heen drukt waar het niet zitten moet met een kapotte turbo als gevolg.

Meestal kun je een een echt kapotte carterventilatie ontdekken als er een hoog vacuum optreed als je de olie vuldop losdraait.

gr Martin

mikedieselpower (0), 13 jaar geleden

Ok, dank je voor de info. Mocht dit niet gebeurd zijn, maar zal het even navragen, is dit dan een heel bewerkelijke klus of kan dit alsnog gebeuren?

mikedieselpower (0), 13 jaar geleden

Ik heb de garage gebeld, de carterventilatie gaat er volgende week met de grote beurt ook in komen. Kan nog wel even (+/- 1500km) zo doorrijden, blok heeft geen extreme onder of overdruk.

In ieder geval bedankt voor de tips zover!

Gr. Mike

mikedieselpower (0), 13 jaar geleden

Hoi, Carteronluchtingsfilter is vervangen. En tsjonge wat was die aan vervanging toe zeg. Zat helemaal dicht!
Conclusie: Bij vervanging Turbo gelijk ontluchtingsfilter meepakken.

Thanks guys!

Gr. Mike

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.