close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: Verbruik meter doet raar

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 130 Pk

Hallo,

Ik heb een probleem met de verbruikmeter
Het gaat over een 520 D E39 met 135 Pk Facelift
Als ik de auto ontkoppel en de snelheid is hoger dan 50 Km/Hr slaat de verbruiksmeter op nul dit is normaal denk ik.
Doe ik dit onder de 50 Km/Hr BV laten lopen in nutraal op een afrit van de autobaan of het naderen van verkeerslichten dan merk ik op dat de verbruikmeter +/- 7 a 8 Li verbruik gaat aanduiden en bij stilstand staat hij op nul, dit is niet normaal naar mijn mening heeft iemand hier een verklaring voor of wat kan de oorzaak zijn?
De vacum leidingen zijn in orde
Het verbruik van de auto is 7 a 7.5 Li op 100 Km dit in het stadverkeer normale rijstijl
Op de autobaan is het 6 a 6.5 Li op 100 Km snelheid 120 tot 140 Km/Hr
Haald zijn topsnelheid (in DUITSLAND) 210 Km per uur op de teller


Een kleine opmerking, heb de indruk dat de motor tussen de 1600 en 2000 toeren niet echt laat merken dat hij 135 PK heeft maar boven de 2000 toeren geen enkel probleem trekt dan ook zeer goed door tot zijn 4500 toeren als het moet.
De luchtmassameter is vorig jaar vervangen (pierburg) de luchtmassameter is niet opnieuw ingelezen (dit moest niet gebeuren volgens de mekanieker)

Voor de rest is de motor OK hij heeft 200000 Km gelopen verbruikt géén olie en start altijd goed
Ik hoop dat iemand dit probleem herkent

MVG

Jean

Geplaatst door

jean5225 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is dat niet een eigenschap van de motor zelf dat ie later pas echt gaat trekken.

dit komt bij veel moderne turbo diesels voor (dat is het zo genaamde turbogat)

verbruiksmeter:

bij stationair:
digimeter: zal aangeven wat hij per uur weg stookt.
meter onder toerenteller: staat op nul

afrollen:
digimeter: staat op nul (brandstof stop bij afrollen in versnelling milieu eis)
meter onder toerenteller: staat op nul (brandstof stop bij afrollen in versnelling milieu eis)

afrollen in neutraal / koppeling ingetrapt
digimeter: zal een verbruik aangeven (motor draait statioanir dus verbruikt wat brandstof)
meter onder toerenteller: zal een verbruik aangeven tot bijna stilstand (motor draait stationair dus verbruikt brandstof).

Willem

Willem12089 0
badge

17 jaar

Willem

Eerst en vooral bedankt voor het snelle antwoord

Je antwoord klopt maar ik vind dat het verbruik in leegloop 7 a 8 Li wel wat veel, nu de wagen verbruikt echt niet te veel brandstof maar het is mij opgevallen een paar dagen geleden dat de verbruiksmeter bij het afrollen in neutraal naar 7 a 8 Li /100 Km ging hangen, ik vond dit eigenaardig.

Turbogat,
Erg lastig als je in tweede versnelling rustig wil optrekken dan wil hij niet zo echt tot 20000 toeren en dan geen probleem meer, ik had graag de mening van een iemand die ook een 520 D heeft of hij die zelfde kwaal heeft als ik is dit een kwaal van de 520 D 135 PK

MVG
Jean

jean5225 0

17 jaar

Ik heb een 320d, en we delen volgens mij de zelfde motor. Het klopt i.i.g dat hij pas begint te trekken bij 2000 toeren, pas vanaf 1750 toeren begint de turbo effectief te zijn en heb je het maximale koppel.(280 Nm) Hij rijd dan ook het fijnst wanneer je doortrekt naar 3000 / 3500 toeren, dan valt hij terug naar 2000 waardoor je altijd veel 'power' hebt.

Wat betreft de verbruiks meter, ik heb jou probleem ook wel eens, bij mij gaat het echt vanzelf weer over, hooguit een dag last van.
Ik ga er vanuit dat het niet normaal is, wellicht is het verstandig om hem uit te laten lezen wanneer het probleem blijft aanhouden.

boccaccio 0

17 jaar

Bedankt voor het snelle antwoord

Ga de motor is laten uitlezen, wat het doortrekken betreft klopt zolang je maar boven de 2000 toeren blijft niks aan de hand, maar ik heb hier is ergens gelezen dat deze motoren een een variabele tubo hebben om dit probleem te minimaliseren klopt dit, of hebben de latere modellen deze turbo (b.v. de 150 PK motoren)

MVG
Jean

jean5225 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.