goede dag,
Een vriend van me heeft een bmw 320 (e36) uit 1998, deze heeft hij onlangs gekocht bij een autohandelaar.
Nu (een maandje of anderhalf later) merkt hij ineens dat er redelijk vlot koelvloiestof "verdwijnt".
Ik heb er zojuist even onder gekeken en kan niet echt een lekkage vinden, ook niet bij de koppakking trouwens (zweten).
Hij zegt dat hij dit probleem opgemerkt heeft sinds zijn airco een raar geluid is gaan maken. (dit gebeurde een paar dagen geleden). De airco maakt nu bij inschakelen van de airco een geluid wat het meeste lijkt op zo'n pneumatiche wielmoersleutel om wielbouten vast te zetten. (dit komt van onder de motorkap bij inschakelen van de airco)
Nu weet ik zelf redelijk wat van motoren en auto's, maar airco's heb ik me nooit zo in verdiept...niet zo vaak zelf een auto met airco gehad :P
Weet iemand aan de hand van bovenstaande beschrijving wat het zou kunnen zijn?
Ik merkte trouwens wel op dat er vanuit (wat ik denk dat de waterpomp is) een klein slangetje naar achter/beneden gaat naar een soort plug...zo'n festo plug noem ik het maar...is een dikke ring met een teutje aan de zijkant waarop dit slangetje zit...en door het gat van de ring zit weer een bout...
nou is deze plu dus nat...maar geen idee wat het is...)
Nou als iemand iets weet hoor ik het graag...als ik een foto moet maken van de plug ter verduidelijking dan hoor ik het wel :)
hier een foto van het slangetje en plug welke ik bedoel:
[img]http://members.home.nl/johannuyten/P1020...[/img]
alvast bedankt voor de reacties,
mvg
Johan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Johan,
Ik denk dat de airco en het kvs verlies 2 aparte oorzaken heeft..
Airco zou ik even niet meer gebruiken en eens langs een airco specialist rijden.
Koelsysteem zou je eens onder druk kunnen zetten voor de lekkage te ontdekken, kun je gelijk met een CO snuffelaar testen of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten..
Blaast de kachel binnen in de auto wel nog warme lucht ? Of word de motor warm ?
Zou in eerste instantie eens terug gaan naar de garage waar hij gekocht is, of is de koop zonder garantie geweest ?
Ik weet niet welke plug je precies bedoelt, maar als ik het zo lees dan denk ik dat je je BDP ( krukaspositie ) sensor bedoelt, deze zit onderaan bij het vliegwiel en heeft een 3 polige stekker op de kabel zitten.
Gr Stefan
Hoi Stefan, allereerst bedankt voor je reactie,
ik heb er zoals je kunt zien een foto bij gedaan van het slangetje/plug die ik bedoelde.
Hier is hij dus ook nat, dit is echt het enige waar ik kan zien dat hij wat nattig is en dus zou kunnen lekken.
Ik begrijp dus dat de airco een apart probleem is? prima, dan moet hier een specialist naar kijken :)
De kachel binnen wordt gewoon warm en de motor zelf loopt niet hoger dan 90 graden zoals het hoort (ofwel wordt niet warm, althans niet TE warm).
Hij gaat morgen even met de garage (bmw zwartepoorte in Goes) bellen om te kijken wat die zeggen van beide problemen en dan zal ik hier weer wat meer info posten,
bedankt zover in ieder geval,
[quote=stefan84]Johan,
Ik denk dat de airco en het kvs verlies 2 aparte oorzaken heeft..
Airco zou ik even niet meer gebruiken en eens langs een airco specialist rijden.
Koelsysteem zou je eens onder druk kunnen zetten voor de lekkage te ontdekken, kun je gelijk met een CO snuffelaar testen of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten..
Blaast de kachel binnen in de auto wel nog warme lucht ? Of word de motor warm ?
Zou in eerste instantie eens terug gaan naar de garage waar hij gekocht is, of is de koop zonder garantie geweest ?
Ik weet niet welke plug je precies bedoelt, maar als ik het zo lees dan denk ik dat je je BDP ( krukaspositie ) sensor bedoelt, deze zit onderaan bij het vliegwiel en heeft een 3 polige stekker op de kabel zitten.
Gr Stefan[/quote]
14 jaar
Slang of aansluiting op de foto is olie aansluiting volgens mij van de olie koeler in ieder geval geen wateraansluiting, op de waterpomp zitten geen slangen aangesloten.
Zolals stefan zei eerst maar eens het koel systeem op druk zetten als je zo direct geen water lekkage kan vinden. Airco probleem kan heel goed een losgelopen magneetpoelie zijn kun je zelf goed controleren als daar niets aan te zien is zit er niets anders op dan iemand met airco ervaring er naar laten kijken.
gr Martin
Op de foto heb je de aansluiting op de pomp voor de stuurbekrachtiging aangeduid.
S6
nou dit probleem is inmiddels ook opgelost,
hij heeft hem naar een garage gebracht in roosendaal, iemand die gespecialiseerd is in BMW schijnbaar.
Enfin, het bleek tevens de thermostaat te zijn.
Airco geluid is nog niet bekend, maar ik vermoed zelf gewoon een nieuwe airco pomp (lager probleem of iets denk ik).
14 jaar
zie hierboven, oplossing was wederom niet geplaatst via "plaats oplossing".
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar