auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: wil niet aan slaan... Vermoedelijk geen vonk..

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: M50

Hallo,

Mijn 320i uit '91 viel uit tijdens het rijden en wil niet meer aanslaan. Kort daarvoor had ik al een paar keer vermogensverlies gehad, alsof hij op 5 cilinders reed. Na uit- en aanschakelen deed hij het meestal weer. Ook gebeurde het volgende twee of drie keer; bij stationair lopen b.v. bij de stoplicht ging die op en neer van 800 tot 2000/2500 toeren....

Bottom line... Staat stil en wil niet aanslaan...

Tot nu toe heb ik het volgende waargenomen en/of gedaan;

- getest voor vonk, geen vonk (op geen cilinder)...
- 1 bobine is reeds vervangen door vorige eigenaar (hmmm.....)
- uitgelezen, geeft foutcode 10(kan een van volgende zijn; injectoren, fuel pump relais, crankshaft sensor of camshaft sensor) en E (van error).
- fuel pump relais geswitched met die van toeter, niks...
- crank sensor vervangen, niks....
- main system relais???
- draadbreuk???
- ews???
- brainstormend....

Kan iemand iets voor me betekenen?

Geplaatst door

RalphNolen (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wanneer deden de problemen zich voor? Tijdens vochtig weer? Zoja dan zou ik de DME zelf verdenken, het ontstekings gedeelte van de computer gaat wel vaker kapot, zeker als er vocht bij gekomen is. Draad breuk kan altijd, dan zou je moeten gaan meten. Relais wisselen heeft meestal niet zoveel zin, je kun beter meten of de spanningen die aan moeten komen bij een relais dat ook echt doen. EWS heeft deze auto niet dus dat zal het probleem niet zijn.

gr Martin


BTW foutcode 10 heeft niemand verder iets aan, met welk apparaat heb je de auto laten uitlezen?

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Je hebt ook nog een relai zitten voor de ECU en zit ook in het rijtje met 3 relai's waar ook die van de brandstofpomp zit..

Welke sensor heb je nu vervangen ? die onder bij het vliegwiel of die bij de nokkenas ? Je moet dan in elk geval die bij het vliegwiel hebben, dat is de BDP sensor..

Brandstofpomp relai lijkt me niet, dat moet hij toch nog vonken.

Dat de vorige eigenaar 1 bobine vernieuwt heeft is zo'n gek probleem nog niet, die sneuvelen wel vaker..

Controleer eerst zekeringen en relai's, zijn die in orde, ben er dan zeker van dat de BDP sensor in orde is, anders kom je de bedrading vanaf die sensor aan het meten tot aan de ECU, is dat ook goed dan zal de ECU zelf een defect hebben..

Mocht je een vriend hebben met ook zo'n wagen, hang hem zijn ECU er dan even aan, dan kun je dat al snel uitsluiten.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

ok, ok, thx voor de tips tot nu toe... Ik heb de BDP sensor bij de krukas vorige week vervangen... Die ECU relais ga ik vandaag proberen door te meten en dat van de benzine pomp had ik in gedachten omdat ik ergens had gelezen dat als die niet (100%) werkt dat de computer dan geen vonk "autoriseert" i.v.m de katalysator :S ... Maar goed, dat lijkt me idd ook sterk dus ga vandaag die relais doormeten en desnoods ff een andere derin... Als dat't niet is ga ik idd de bedrading door meten... Weet iemand toevallig of er nog wat tussen de kruk/nok sensors en de ecu is? En hoe zit't met de bobines zijn die direct aangesloten aan de ECU of zit er daar nog 1 of ander booster tussen? Ken helaas (nog) niemand met zo'n Bosch Green Label ECU, dus kan die niet ff switchen... Als me bedrading blijkt te kloppen dan ga ik maar op marktplaats snuffelen, of bij de sloop voor een ander (ECU)...

Nogmaals bedankt voor de tips tot nu toe! Elk adviesje is welkom....

P.S. heb een Amerikaanse Scantool van MEMOScan ofzo gebruikt, die Amerikanen heb geen 320 dus staat dat ik zelf moet uitzoeken in welke tabel die hoort, maar dat het't wel moet doen....

RalphNolen 0

14 jaar

De bedrading van de BDP sensor loopt gelijk naar de ECU, hetzelfde verhaal geld voor je bobine's

Er zit niks meer tussen van het e.o.a.

Kijk hier even, dat helpt je wellicht wat de goede richting op : http://wedophones.com/Manuals/BMW/1991%2...

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

OK Many Thanks Stefan, die manuals zijn nogal moeilijk te vinden op internet! Ben trouwens naar de dealer geweest en zo'n ecu relais besteld voor 9 euro... Morgen ga ik een ampere meterje zoeken en de bedrading een beetje nalopen...

Ik hou jullie wel op de hoogte, nogmaals many thanks!

Mvg, Ralph

RalphNolen 0

14 jaar

Hoi, ben ik weer! Ik heb de main (ecu) relais vervangen, nog steeds niks... Ik denk nu dat't of de ecu of de bedrading is... Maar was aan't kijken bij de bedrading naar de ecu bij de firewall (in het midden zeg maar), toen ik achter die kisje ben gaan kijken met die draden zag ik een onderdeel die op een dynamo leek alleen zonder v-snaren / riemen natuurlijk... Weet iemand wat dat is? En over dynamo gesproken kan dat't niet misschien zijn? Hoe kan je die het makkelijkst testen?

Thx again!

RalphNolen 0

14 jaar

Welk apparaat bedoel je Ralph ? Misschien heb je er een foto van ? In het midden en bij die plastic kabelbak doet me denken aan je aanjagermotor..

Aan de dynamo zal het in elk geval niet liggen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.