hallo iedereen,
ik heb een BMW 116i gekocht,30000km ,4 jaar oud, perfecte staat en volgens boekje perfect onderhouden.Maar ik heb een groot probleem. Na 1000 km gereden te hebben valt de motor terug op minimum vermogen
wat volgens mij levensgevaarlijk is in het verkeer. ik moest nog 60 km terug naar huis. mijn garage opgebeld en die stuurde mij door naar een BMWdealer.de boordcomputer werd uit gelezen,resuultaat,de gasklep moest vervangen
worden(na 30.000km ???) hebben we laten vervangen en bijna 400 euro betaald.2 weken later opnieuw hetzefde defect. naar mijn bescheiden mening zaten ze er bij de dealer glad naast.nu er moest opnieuw uitgelezen wordenen de boordcomputer resetten.ik kon terug normaal verder rijden. nu geven ze mij de raad om een volledige nieuwe bekabeling te laten doen,maar niet met 100% garantie dat het euvel opgelost is en een kostenplaatje van rond
900 euro,wat mij op een totaal brengt van ongeveer 1300 euro voor een wagentje met 32.000 km.ik denk dat er met die boordcomputertjes vlug geld verdient wordt. maar mijn vraag is nu of er soms nog iemand rondrijdt met zo een wagentje en hoe jullie het probleem wel voor 100% opgelost hebben en misschien met een beetje minder euro s
dank bij voorbaat voor de reacties. groeten joslezer.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zonder exacte foutcodes is het heel moeilijk (lees onmogelijk) om hier wat van te zeggen.
Kun je de foutcodes plaatsen?
Terugvallen op minimum vermogen wordt gedaan om je motor niet te laten ploffen, want dan zou je pas echt kwaad worden.
Joslezer,
Laat hem eens ergens anders uitlezen en noteer hier de exacte storingscode incl nummer!
Vaak word er maar luk raak vervangen zonder dat het probleem ook opgelost word, ook zie ik het niet echt gebeuren dat het verholpen word met een 'nieuwe kabelboom' bij een breuk of slecht contact los je het gewoon op, en daarvoor hoef je niet de hele boom te vernieuwen!
Het probleem van geen vermogen betekend dus dat hij in noodloop draait, er moet dan ook een storing in de ECU te vinden zijn, en met alleen resetten kom je niet ver, dat heb je zelf ondertussen al gemerkt..
Gr Stefan
14 jaar
hallo iedereen
ik weet niet wat je bedoeld met storingscode,maar ik krijg op mijn display een motorblok half geel/half zwart,en de tweede maal kreeg ik een driehoek met een uitroepingsteken in de driehoek.Volgens het boekje is dit een melding van "onderstelregelsysteem verstoord " in ieder geval onderstelregelsysteem zal waarschijnlijk niet veel te maken met de gasklep
14 jaar
Dat zou heel goed met elkaar te maken kunnen hebben maar zoals Stefan zei zou je hem uit moeten laten lezen en fout code plaatsen. Wat je op je display ziet is alleen maar dat er iets fout is, een fout code geeft meer informatie wat er fout is gemaakt.
gr Martin
dag Martin,
die foutcode moet ik dus krijgen van de daeler,maar ik denk dat het nogal moeilijkis om bij de wagen te blijven tijdens de uitlezing ,en een beetje uitleg te krijgen. De laatste uitlezing ben ik bij de wagen mogen blijven en de meestergast zegde mij na afloop "de wagen steekt vol fouten " (na 30.000 km),en daar moest ik het maar mee doen.wat hij ook aanbeveelde was de wagen onmiddellijk naar de garage te brengen bij een storingsmelding.de computer
is gerest geweest en ik kon terug gewoon rijden. ik zal bij een volgende storingsmelding proberen de code te krijgen van de daeler.ik laat het jullie nog weten.
alvast bedankt voor de toelichting.
nog een vraagje-het restten van de boordcomputer,moet dat softwarematig gebeuren of is er een andere weg? indien het softwarematig moet gebeuren ,is die software te koop en de interface ook?
graag nog eens uw mening. groeten joslezer
14 jaar
Het is niet abnormaal dat er meerdere fouten in het geheugen van de computer staan. De fouten zijn alleen niet altijd relevant. Als er veel fouten in het geheugen staan is het vrij normaal om het gewoon te resetten en te kijken of er 1 of meerdere fouten terugkomen (Bij een auto van deze leeftijd zal het minder vaak voor komen dat er een fout gelijk terug komt behalve als er een onderdeel echt fysiek kapot is). Het is niet meer dan normaal dat er een rapportje van het uitlezen wordt gemaakt en die aan je mee word gegeven. Het resetten kan alleen met de juiste apparatuur en als je daar wat voor aan wilt kopen zal dat wel in de papieren lopen en moet je ook nog uitkijken wat voor hardware je koopt omdat veel internet spul niet goed is en niet goed werkt. Beter gewoon naar de dealer of naar een specialist die vaak wel de juiste appatuur heeft.
gr Martin
dag Martin
bedankt voor de reactie(op zondagavond) . momenteel loopt de wagen prima,ik ben voor het ogenblik echt tevreden,maar voor hoelang?ik hou julle wel op de hoogte.
groeten joslezer.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar