BMW Z3: Vervangen ketingspanner M43 motor

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 M43

Wie heeft er ervaring met het vervangen van de kettingspanner van de distributieketting van dit type motor.
Kan ik het deksel makkelijk demonteren?
Kan de radiator blijven zitten? Kan de waterpomp blijven zitten? Waar moet ik rekening mee houden? Is er nog speciaal gereedschap voor nodig (Voor de spanner zelf te (de)monteren?

Ik hoor graag jullie ervaring.

lansolaf

Geplaatst door lansolaf (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW Z3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

marcel6952 (0) PRO, 17 jaar geleden

het is zelf te vervangen, maar is wel een redelijk groot karwei hoor!!

waterpomp moet los,thermostaat, kleppendeksel, trillingsdemper/poulie (dit zit erg vast!!), boven en onderste distributiedeksels, en het makkelijkste is ook de radiateur eruit te halen.

dus niet zomaar snel gedaan hoor!!

succes. marcel.

lansolaf (0), 17 jaar geleden

Marcel, bedankt voor jouw reactie.

Bestaat de distributie deksel werkelijk uit twee delen?

Het demonteren van de trillingsdemper. Zit erg vast zeg je. Zijn er tips om deze los te krijgen?


weet jij of de spanner nog met speciaal gereedschap gemonteerd moet worden en of er nog andere geleiders vervangen moeten worden??

Alvast bedankt voor je antwoord!

marcel6952 (0) PRO, 17 jaar geleden

ja de deksel bestaat uit twee delen, en moet je ook zorgvuldig terug monteren ivm olielekkage gevoeligheid.

die trillingsdemper: je kunt een speciale pin (kan geloof ik ook met een boor 8mm, als ik me niet vergis) onder je startmotor in het vliegwiel steken zodat je motor 'vast' staat, en dan kun je met een lange sleutel de poulie bout losdraaien, maar die zit echt erg vast hoor!!
dan de spanner:
je moet er wel opletten dat als je de spanner gaat los halen dat je EERST de spanner helemaal indrukt en met b.v. een boortje de spanner borgt( zit een klein gaatje voor in) zodat deze NIET uit elkaar valt, (dit mag ook niet uit elkaar komen!! maar jij monteert toch een nieuwe denk ik)

dan als je de nieuwe spanner monteert, moet je kijken ofdat de o-ring nog goed is, anders vervangen.
de spanner zou ik wel met een moment sleutel vast zetten:ongeveer 12 nm. is wel belangrijk..

normaal hoeven de geleiders niet vervangen te worden, maar ik weet niet wat er in jouw geval mee gebeurt is dus... even kijken als je het los hebt..

als je de centrale poulie bout van je trillingsdemper terug zet (moet eigenlijk vervangen worden!) moet je hem vast zetten met 330 nm.

succes marcel.

lansolaf (0), 17 jaar geleden

Marcel, Reden van vervangen is het geluid dat de ketting maakt bij koude start en met start na ongeveer 20 minuten warm. Het blijkt dat de ketting dan onvoldoende onder druk staat en een kort schurend geluid produceert. BMW dealer beaamt dat de spanner de oorzaak is. Zij vertelden wel dat motor er oud mee kan worden gezien de korte tijd dat het geluid hoorbaar is na de start (1 a 2 seconden). Ik ben echter iemand die vindt dat het geluid eruit moet. Gezien de km stand van 120000 verwacht ik niet dat ketting en tandwielen vervangen hoeven te worden en dat alleen de spanner zal voldoen? Is het misschien makkelijker om de trillingsdemper bout met een luchtsleutel los te maken of heb je hier geen ervaring mee?

marcel6952 (0) PRO, 17 jaar geleden

heej Olaf, wij bij onze dealer krijgen hem met een gewone luchtsleutel niet los, misschien als je een grotere hebt( van b.v. vrachtwagens) dan zou het je misschien wel kunnen lukken, kan natuurlijk zijn dat jij hem wel met een normale luchtsleutel los krijgt.-> het is voor je te hopen natuurlijk, en je kunt het altijd proberen.

maar het probleem is dat je hem wel op het juiste moment (330 nm) vast moet zetten, en dat kun je niet met een luchtsleutel.

zeker met deze km stand zijn je geleiders en tandwielen nog lang niet versleten, en hij kan er ook wel oud mee worden, maar het blijft wel even een irritant geluid en ik zou hem daarom ook vervangen hoor..

succes, marcel

lansolaf (0), 17 jaar geleden

Marcel, dank voor je uitgebreide uitleg. Deze Winter gaat de Z3 toch de garage in en dan ga ik er mee aan de slag. Als ik nog problemen tegenkom hoop ik dat ik je voor technische ondersteuning kan benaderen. Heb zelf een aantal jaren (maar dat is al weer 24 jaar geleden) bij RIVA (opel) gewerkt, dus ik denk dat het wel moet gaan lukken. Nogmaals dank voor de informatie

marcel6952 (0) PRO, 17 jaar geleden

natuurlijk Olaf,

als je iets wilt weten, moet je het zeker vragen.

groetjes, Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW Z3 of stel zelf een nieuwe vraag.