BMW Z3: Verwarming Z3

Bouwjaar: 1996

Z3/1.8/1996 Verwarming (geen klima of airco) wordt bij stationair draaien niet echt warm als de motor koud is (voorheen wel). Op de snelweg wordt de verwarming goed heet maar zodra je weer 30 seconden stil staat (voor stoplicht) wordt hij weer koud. Koppaking is al vervangen.
* Koelvloeistof niveau blijft op de juiste hoogte
* Temperatuurmeter blijft juiste op niveau
* Olie blijft op de juiste niveau

Uiteindelijke oplossing was het vervangen acvn de termostaat. Dank voor jullie hulp.

roadster

Geplaatst door roadster (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW Z3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

ERIC2754 (0) PRO, 19 jaar geleden

Waterpomp waarschijnlijk defect. Als je deze demonteerd , zal je zien dat er achteraan een plastieken schoepenwiel bevestigd is, dit is ofwel losgekomen van de stalen as, ofwel zijn de plastieken vlerken afgebroken.
Succes, Eric

Arnold684 (0) PRO, 19 jaar geleden

als het de waterpomp zou zijn, zou de temperatuur juist oplopen bij stationair toerental omdat de motor dan geen rijwind meer krijgt.
vervang de thermostaat maar en controleer je viscokoppeling.

ERIC2754 (0) PRO, 19 jaar geleden

Als je wagen stationair staat te draaien krijgt hij volgens mij nooit rijwind ! Probleem met de waterpomp is perfect mogelijk op stationair toerental, bij hogere toerentallen draait de pomp toch nog iets mee. Controleer het nu maar even, ikzelf heb die pompen al met tientallen vervangen om diezelfde problemen !!

Arnold684 (0) PRO, 19 jaar geleden

inderdaad krijgt de motor geen rijwind bij stilstaan en stationair draaien.
als die schoepen afgebroken zijn, draait ie echt niet een klein beetje mee hoor, dan is het gewoon over.
als je het probleem goed leest, gaat het om de KACHEL temperatuur, en niet de MOTOR temperatuur, de temperatuurmeter blijft immmers op de normale stand staan volgens Roadster.

Arnold684 (0) PRO, 19 jaar geleden

inderdaad krijgt de motor geen rijwind bij stilstaan en stationair draaien.
als die schoepen afgebroken zijn, draait ie echt niet een klein beetje mee hoor, dan is het gewoon over.
als je het probleem goed leest, gaat het om de KACHEL temperatuur, en niet de MOTOR temperatuur, de temperatuurmeter blijft immmers op de normale stand staan volgens Roadster.

TesT (0) PRO, 19 jaar geleden

Op snelweg kachel warm, dus goede circulatie koelwater, dus waterpomp draait anders geen circulatie.
Ik zou het ook in thermostaat zoeken.

ERIC2754 (0) PRO, 19 jaar geleden

Indien de thermostaat niet open gaat loopt de motor warm, indien hij blijft openstaan blijft de motor koud . Volgens roadster blijft de temperatuur constant, dus zeker geen thermostaatprobleem en ook geen viscokoppeling .
bij de probleemgevallen die wij hier in de werkplaats hebben gehad was na het vervangen van de waterpomp het euvel opgelost, bij ons waren de schoepen er niet af, maar kon je zo met het plastieken schoepenwiel draaien terwijl je de waterpomp zo kon tegen houden , weliswaar met een beetje weerstand , er zal dus nog wel circulatie zijn , maar niet meer voldoende , en zeker niet bij lage toerentallen !
Waarom niet even controleren, duurt maar 20 minuten en dan ben je tenminste zeker !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW Z3 of stel zelf een nieuwe vraag.