Collega's wij moeten hier de wiellagers achteraan vervangen van een Touring 3. Cardan is er niet uit te krijgen. Bestaat hiervoor speciaal gereedschap?
Is de versie met remschijven achteraan.
Thx v d tips.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
gisteren wiellagers vervangen van me E46 gisteren E36 is niet veel anders.
Paar dingen die je nodig heb is een sleutel die op je moer past die je steekas vast maakt en de rest ook. 16 kant 32mm. Wat je dan nodig heb is een lager trekker en perser.
Cardan hoef niet weg of los gewoon steekas loshalen en ook van je differentieel en die is met T14 torx vast gemaakt.
Thx vegito, met cardan bedoelde ik de steekas. Maar die zitten muur muurvast. Vandaar mijn vraag.
Ze kunnen inderdaad heel erg vast zitten, er zijn speciale persen te krijgen die je op de flens van de naaf draait en waar je dan weer een hydrolische pomp in kunt zetten. Maar dan kan het zijn dat de as niet los komt, ik heb het wel eens meegemaakt dat de hele draagarm/maaf vervangen moest worden.
gr Martin
Thx Martin,
Wij zijn ook in die richting aan het denken. Hebben vandaag alles nogmaals ingespoten met kruipolie en toch te zien of het niet lukt.
moer op steekas losmaken
zet een poelie trekker erop en klem die aan de naaf. voorzichtig persen zodat de as loskomt. Vervolgens moet de naaf eraf dit die je een hub extractor te kopen en met een paar wielbouten te draaien komt de naaf naar buiten en kan je hem uitbouwen. Let wel op eerst je steekas torx ook losmaken maar niet weghalen anders kan je weer vooraf aan beginnnen.
Het uitpersen van de lager doe je een wiellager set pers te kopen en dan kan je die netjes uitpersen. het inbouwen moet je voorzichtig zijn persen altijd op de buitenrand van de lager dus niet middenin anders maak je geheid kapot en kan je weer opnieuw beginnen. Het persen van de hub is ook een klusje je MOET de lager achter op support geven anders klap je lager kapot. Je lager bestaat uit 2 helften bij het inpersen en vaak niet recht dan kan je de achterste gedeelte uit te lager persen ipv dat je de hub erin perst.
Dus support bus of plaat achter op je lager zetten zodat je aan beide kanten druk hebt.
De rest spreekt voor zich handrem etc..
Ben niet een super geleerde monteur maar, er zit een logica erin dat moet je wel begrijpen. en gereedschap is belangrijk.
10 jaar
Denk niet dat je iemand die een garage heeft hoeft uit te leggen hoe een wiellager moet worden vervangen. Das niet de vraag die hij stelt.
ger Martin
Idd collega's. Probleem ligt hem in het feit dat de steekas geen krimp geeft.
Spiebanen willen nogal eens torderen waardoor de steekas er ondanks al het proberen/persen niet uit te krijgen is.
De spiebanen van BMW zijn fabriekaf al getordeerd, vandaar dat ze zo vast kunnen zitten, zeker in combinatie met roest...
Probleem ondertussen opgelost. Eigenaar is zelf aan de slag gegaan met bevriende oldtimerhersteller. Heeft er een aantal dagen "in gestoken" maar het is uiteindelijk gelukt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar