close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: verwijderen wiellagers achteraan

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000cc

Collega's wij moeten hier de wiellagers achteraan vervangen van een Touring 3. Cardan is er niet uit te krijgen. Bestaat hiervoor speciaal gereedschap?
Is de versie met remschijven achteraan.
Thx v d tips.

Geplaatst door

jhl (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

gisteren wiellagers vervangen van me E46 gisteren E36 is niet veel anders.

Paar dingen die je nodig heb is een sleutel die op je moer past die je steekas vast maakt en de rest ook. 16 kant 32mm. Wat je dan nodig heb is een lager trekker en perser.

Cardan hoef niet weg of los gewoon steekas loshalen en ook van je differentieel en die is met T14 torx vast gemaakt.

vegito 0

10 jaar

Thx vegito, met cardan bedoelde ik de steekas. Maar die zitten muur muurvast. Vandaar mijn vraag.

jhl 0
badge

10 jaar

Ze kunnen inderdaad heel erg vast zitten, er zijn speciale persen te krijgen die je op de flens van de naaf draait en waar je dan weer een hydrolische pomp in kunt zetten. Maar dan kan het zijn dat de as niet los komt, ik heb het wel eens meegemaakt dat de hele draagarm/maaf vervangen moest worden.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

10 jaar

Thx Martin,
Wij zijn ook in die richting aan het denken. Hebben vandaag alles nogmaals ingespoten met kruipolie en toch te zien of het niet lukt.

jhl 0
badge

10 jaar

moer op steekas losmaken

zet een poelie trekker erop en klem die aan de naaf. voorzichtig persen zodat de as loskomt. Vervolgens moet de naaf eraf dit die je een hub extractor te kopen en met een paar wielbouten te draaien komt de naaf naar buiten en kan je hem uitbouwen. Let wel op eerst je steekas torx ook losmaken maar niet weghalen anders kan je weer vooraf aan beginnnen.

Het uitpersen van de lager doe je een wiellager set pers te kopen en dan kan je die netjes uitpersen. het inbouwen moet je voorzichtig zijn persen altijd op de buitenrand van de lager dus niet middenin anders maak je geheid kapot en kan je weer opnieuw beginnen. Het persen van de hub is ook een klusje je MOET de lager achter op support geven anders klap je lager kapot. Je lager bestaat uit 2 helften bij het inpersen en vaak niet recht dan kan je de achterste gedeelte uit te lager persen ipv dat je de hub erin perst.

Dus support bus of plaat achter op je lager zetten zodat je aan beide kanten druk hebt.

De rest spreekt voor zich handrem etc..

Ben niet een super geleerde monteur maar, er zit een logica erin dat moet je wel begrijpen. en gereedschap is belangrijk.

vegito 0

10 jaar

Denk niet dat je iemand die een garage heeft hoeft uit te leggen hoe een wiellager moet worden vervangen. Das niet de vraag die hij stelt.

ger Martin

GJBAutos 0
badge

10 jaar

Idd collega's. Probleem ligt hem in het feit dat de steekas geen krimp geeft.

jhl 0
badge

10 jaar

Spiebanen willen nogal eens torderen waardoor de steekas er ondanks al het proberen/persen niet uit te krijgen is.

Unikneet 0
badge

10 jaar

De spiebanen van BMW zijn fabriekaf al getordeerd, vandaar dat ze zo vast kunnen zitten, zeker in combinatie met roest...

Patje8412 0
badge

10 jaar

Probleem ondertussen opgelost. Eigenaar is zelf aan de slag gegaan met bevriende oldtimerhersteller. Heeft er een aantal dagen "in gestoken" maar het is uiteindelijk gelukt.

jhl 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.