BMW 318D 2009: warme motor onregelmatig bij stationair draaien

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel

Beste experts!

Ik ben een tevreden eigenaar van een E90 318d LCI van het bouwjaar 2009. De wagen is manueel geschakeld en heeft intussen 170.000km.

De laatste weken merk ik echter een eigenaardig geluid/verschijnsel.

Wanneer de motor zéér goed warm staat (dus filerijden in de stad, optrekken, stoppen, lage snelheden), gaat het motorgeluid precies schommelen/kloppen bij het stationair draaien (zowel met als zonder koppeling ingedrukt). Dit is goed hoorbaar, maar het fenomeen is ook voelbaar in de trillingen van de motor. Het is precies alsof de motor bromt, dit op een vaste regelmaat van ongeveer 2 keer per seconde. Bij rijden aan lage toeren, gelijk aan het stationair toerental, blijft dit fenomeen. Eenmaal hoger in toeren, is het niet meer hoorbaar of voelbaar.

Het lijkt precies alsof de motor wil stilvallen, maar dit probeert tegen te houden. Alsof er een tekort aan benzine is? Of zuurstof? Of misschien iets aan de bougies?

De schommeling is niet zichtbaar op de toerenteller. De koppeling werkt nog zoals voorheen, hellingstest en schakelen verloopt normaal.


Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Met dank aan jullie voor het meedenken!!

Stijnley

Geplaatst door Stijnley (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Stijnley (0), 7 jaar geleden

Niemand enig idee?

Met de koudere temperaturen merk ik dat het fenomeen trager op gang komt, na ongeveer 1u of langer filerijden. Voorheen kon dit vanaf 30min.

De warmte zal er toch iets met te maken hebben.

Intussen is klein onderhoud ook gebeurd, alsook nazicht naar het probleem. Maar met een koude motor kon de garagist niets vaststellen...

Stijnley (0), 6 jaar geleden

Dit probleem bestaat nog steeds, garagisten weten niet waar te kijken.

Sedert enkele weken gaat de wagen ook soms inhouden bij constante (lage) snelheden, bvb 50km/u rijden aan constante 1800 toeren. Dan voelt het alsof ik het gas geregeld los, terwijl ik dat niet doe. Bij cruisecontrol komt dit ook voor en zie ik dan de verbruiksmeter lichtjes schommelen.

Kan iemand mij op weg helpen?

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Stijnley,

Is de auto al eens uitgelezen?.
Is er al eens een datalog gemaakt van de sensoren en parameters als dit zich voordoet?.
We spreken toch over een diesel?.
Omdat je spreekt over te weinig benzine en/of bougies.
En als het koud niet vast te stellen is zal je de auto toch warm en inclusief het probleem aan moeten bieden bij de garage.
Dan kunnen ze er ook wat mee.

Stijnley (0), 6 jaar geleden

Bedankt voor je reactie!

Ja de wagen werd al eens uitgelezen door een onafhankelijke bmw-specialist, zowel warm als koud. Deze zou normaal dezelfde software gebruiken als bmw zelf. Er was niet te zien qua foutmeldingen!

Het probleem doet zich enkel voor na rijden in de file, bij een warme motor na vlot verkeer (zelfs duitse autobahn), komt het probleem niet voor. Dus u kan zich voorstellen dat ik het probleem bij de garage niet kan opwekken, zeer vervelend.

Er bestaat ook een officiële diagnosetest bij bmw maar daar vragen ze 250€ voor, best belachelijk duur om misschien nogmaals met een blanco test te zitten. Vandaar mijn vraag hier :-)

Dus concreet draai mijn wagen goed, trekt hij goed, totdat ik een half uurtje moet fileschuiven. Het probleem gaat na de file ook na een half uurtje terug over. Maar zeer vervelend en schokkend rijden in de file :-/

    Beste Stijnley, wat was het probleem met de wagen? ik heb net dezelfde klachten met mijn 118d van 2004 met 150.000 km op de teller. destijds ook al uitgelezen zonder resultaat, maar de klachten verergeren nu... Alvast bedankt - joennadia (0), 2 jaar geleden

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Je zou zeggen dat door opwarming in de file iets uit zijn parameters loopt met als gevolg dit probleem.
Het best is toch denk ik om de auto met dit probleem aan te bieden op het moment dat het zich voordoet.
Dus,warm rijden en dan bij de garage binnen zetten met draaiende motor en kijken wanneer het op gaat treden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.