auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Wegligging BMW 316i e36 (E2)

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6v

Heren,

Gezien jullie mij vaker geholpen hebben dan kunnen jullie mij vast ook helpen met deze vraag / dit probleem:

Vanmiddag een regenachtige dag. Een totale afstand van 550 km afgelegd. Echter heb ik een raar gevoel dat er iets gewoon niet aan mijn bmw klopt.

Droog wegdek: door de brede banden zoekt de auto automatisch sporen in de weg op.
Nat wegdek: Auto zoekt sporten, maar het voelt alsof de achterkant wegglijd.

Hierboven beschrijf ik probleem 1. Daarnaast maakt de auto bij een hobbeltje in de weg een enorme tik. Een harde klap waarvan ik niet kan ontdekken waar deze klap vandaan komt. De veringen zijn in orde, de schokdempers zijn in orde, wat mij opvalt is dat het rechter wiel verder naar binnen staat dat het linker achterwiel.

Wiel op de krik draait rond zonder een geluid dat de lager kapot is. Maar wat de tik / klap kan verklaren kom ik niet achter. Voor mijn gevoel en naarmate mijn gehoor zit de tik heel hoog, ongeveer waar de schokdemper vast geschroefd is aan de auto. Maar ook hier zit geen speling.

Kan iemand mij uitleggen waar ik naar moet kijken, of wat ik hier aan kan doen. (draagarmen zien er goed uit, geen schade, niet los)

Enorm bedankt voor jullie hulp alvast.

Groet

Geplaatst door

Juggermood (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Jeroen ; Fuseekogel los in de houder deze zit met rubber gevulcaniseerd .

Verder komt het draaipunt aan de achterzijde van de triangel in aanmerking .

Juist bij opkrikken staat alles onder spanning en merk je het niet op .

Ook is de voorste kogel wel eens aan vervanging toe ........... alleen is deze niet los te vervangen . Hele triangel!!!!

Succes.

Punt 65
badge

10 jaar

Punt

Fuseekogel zit muur vast en rubber is ook nog in goede staat.
Als de auto op de krik staat dan staat inderdaad alles onder spanning. Maar zojuist is de auto na gekeken door een BMW dealer die het probleem mogelijk gevonden heeft. Het blijkt de pakking te zijn tussen de schokdemper en het chassis. Eind van de middag zal ik deze vervangen en hopen dat het geluid (de tik / dreun) weg is.

Betreft het slip gevoel van achter, de auto heeft 18" velgen met running flat banden erop zitten (erg handig als je elke dag moet file parkeren not..)
Door dat de achterbanden meer banden zijn voor op een circuit (zoals wat mij verteld is) wilt de auto inderdaad sneller uitbreken met het nemen van een bocht. Advies wat ik gekregen heb is dan ook normale banden er op te monteren en kijken wat het verschil dan is. Mocht het dan nog zo aanvoelen dan wordt er geadviseerd de gehele auto na te laten kijken van achter.

Groet,
J

Juggermood 0

10 jaar

Kijk eens of je verschil ziet bij die fuseekogel links en rechts.

Zelf rijd ik op 195/70 -14 . Banden worden niet tot de vering gerekend maar het maakt wel degelijk een verschil.

Groet.

Punt 65
badge

10 jaar

Punt,

Gedaan. Maar zien er zowel links als rechts het zelfde af. Heb voor de zekerheid de wielen eraf gehaald. De pakking rubbers van de schokdemper boven in waren goed versleten. Zat geen rubber meer op en liep recht op het metaal te beuken. Net een stuk gereden en het bleek allemaal geluidloos te draaien.

Volgende stap ga ik toch maar voor de zekerheid alle rubbers vervangen. Echter heb ik begrepen dat je de bus van de draagarm niet zelf kunt vervangen omdat deze er op geperst is? is dit correct of is er een manier om dit zelf te doen? Of heeft de BMW dealer dan toch gelijk hierin?

Punt, ik rij op 225 / 20 R18 92WXL Achter En voor 225/20 R18 92W

Groet

Juggermood 0

10 jaar

Moet inderdaad met een pers. Wat wel kan is de armen te vervangen incl. steun. Meyle heeft een HD uitvoering die erg goed is. Beter dan het origineel. Die kan je zelf monteren. Het enige wat je nodig hebt is een verwijderaar waardoor het zaakje loskomt.
In de handel is een vork verkrijgbaar (15-18 euro) waarmee je de oude draagarm eraf kan tikken. Wel een stevige vuist gebruiken een normale bankhamer is te licht. Vervolgens monteren en als de auto ingeveerd is alles vastdraaien. Er staan zat how to's op het net kompleet met foto's.
In Duitsland zijn die setjes het goedkoopst. http://www.car-parts24.com/ is een goede winkel waar ik een setje kocht. Wordt netjes aan huis bezorgd incl. een gebruiksaanwijzing.

[img]http://i61.tinypic.com/2yywluh.jpg[/img]

MJ 0
badge

10 jaar

Ik weet niet of je het al opgelost hebt .Maar ik heb een zelfde probleem .mijn vrouw kwam deze week met het verhaal er knakt iets achter en de auto trekt naar een kant achter .dus ben ik er gister maar eens onder gegaan en jawel hoor de as is los geschuurt of beter gezegt de draagarm is los geschuurt van het chassis en dan gaat het rechter achterwiel rare dingen doen .is ook maar een 316 waarvan ik eigenlijk niet had gedacht dat dit ook bij deze voor kwam .Heb ooit zelf een 3.25 gehad en die had er ook last van en meerdere is schijnbaar een kwaal van de bmw .
vandaag ga ik de boel los halen en opnieuw lassen en indien mogelijk verstevigen .

driver3 0

10 jaar

Jeroen 20% van 225 is 4,5 cm ?! Waar is dan nog het comfort. Wij hadden ook eens een stel wielen liggen in de garage met ook die afmetingen .

Klant enthousiast mag ik dat ook eens proberen?

Hij kwam ze na een week weer terug brengen ........ met zoiets van "Dat is geen rijden."

De vering is tegenwoordig er wel op aangepast.

Ik hoop dat je de oorzaak vindt.

Groet.

Punt 65
badge

10 jaar

Heren,

Nog steeds de oorzaak niet gevonden.
Achter liggen onderhand nieuwe veren eronder. Tevens zijn de schokdemper rubbers vervangen, maar blijft achter felle klappen maken. (rechts achter)

De rubbers zijn gecontroleerd met een banden lichter, om te kijken of hier enig sinds speling tussen zit. Dat is niet het geval.
Mogelijk dat het de rubbers zijn die boven en onder vlak achter de trommel rem zitten. Iemand hier ervaring mee dat dit een felle klap kan opleveren?

Daarnaast twijfel ik toch aan me schokdemper. Zou dit eventueel ook het gevolg kunnen zijn van de harde klap?

Alles is rechts achter gecontroleerd, van boutjes tot rubbers, van schokdempers tot aan alles. Maar zowel ik zelf, een gespecialiseerd auto bedrijf en bmw kunnen mij hier niet verder in helpen. Draagarmen en verbindingen zijn nog in takt en in goede staat.

Heeft iemand nog advies waar ik mogelijk de oorzaak kan vinden?

Groet

Juggermood 0

10 jaar

Toch blijf ik er bij dat hij ergens uit gescheurt is .heb ook even zitten zoeken bij de bmw van de vrouw en opeens zag ik het zitten .heb afgelopen zaterdag de as kompleet onderuit gebouwt en alles opnieuw vast gelast en verstevigt .Auto rijd weer zoals hij moet rijden geen gezwabber meer en ook geen klappen meer .het knakken wat bij deze was was puur het metaal wat over elkaar heen knakte .
en gek genoeg was het bij onze ook rechts achter

driver3 0

10 jaar

Driver 3,

er is niets gescheurd, de auto heeft vorige week op de brug gestaan en alles is gecontroleerd.
Ik denk toch echt dat het de schokdemper is die de herrie veroorzaakt. maar weet dit niet zeker.

Groet,
Jeroen

Juggermood 0

10 jaar

quote:
[quote]het rechter wiel verder naar binnen staat dat het linker achterwiel.[/quote]
Laat de auto uitlijnen. De specialist kan je precies vertellen wat er fout is.
Een E36 sedan uitlijnen met de linked achterwielophanging gaat vanuit achter die dient als referentie voor de afstelling voor.

edit hieronder:

Bij goed speuren moet een eventuele scheur te zien zijn. Maar bij de E36 en E46 zijn dat de types met zwaardere motoren.
Bij 316i komt dat sporadisch voor, misschien wel met een oude uit 1994 waar veel mee gescheurd is.

MJ 0
badge

10 jaar

en waarom heeft het gespecialiseerd auto bedrijf dan niet een kapote schokdemper gezien? heeft hij zelf een rit gemaak ?
kunnen idd soms de stomste dingen zijn .heb zelf naare ervaringen met de achterkanten van een bmw en of dit nu een 316 is of een 320,325
heb bij de meeste iets moeten lassen helaas .Hoop dat het idd niet zo is bij jou dan maar idd je schokdempers .ik zou zeggen bestel een stel nieuwe bij autoparts online en probeer het ,deze firma is redelijk goedkoop en goede service maar ook dat is slechts mijn ervaring .
nog even andere vraag .Heb je ook eens die dikke rubbers bekeken waar je subframe mee vast zit .Dat zijn de rubbers naast de triangel wat aan een frame zit .http://www.autopartsonline.nl/nl/ao_list...

driver3 0

10 jaar

Driver 3,

Alle draagarmen achter zijn gecontroleerd op scheurtjes / barsten in het metaal.
Geen sporen van beschadigingen aangetroffen en alles ziet hier in orde uit. Draagarmen zien er ook gewoon nog keurig uit.

Ook de rubbers zijn met een banden lichter gecontroleerd, elk rubber heeft toont geen enkele vorm van speling.
Ik denk dan toch dat het me schokdemper is die gal is. Of misschien de grote draagarm bussen.

Juggermood 0

10 jaar

Heren,

Na heel veel speculeren en nadenken. Kom ik tot de volgende conclusie (mijn gedachtegang, corrigeer me als mijn gedachte fout is svp)

Het klokken, bonken bij het nemen van een verkeersdrempel:
Lijkt mij sterk dat dit de bus is die naast het diff zit. Lijkt mij sterk dat dit de bus is aan de draagarm.
Waarom, deze hebben geen speling en zitten muurvast. Deze draaien slechts bij het nemen van een verkeersdrempel of opvangen van een ongelijk stuk wegdek. (heuveltje of kuiltje)

De rubbers die vast zitten aan de fusee heb ik mijn twijfels over. Nu heb ik vanmiddag het achterwiel losgehaald, de trommelkast los geschroefd en hier trof ik de binnenkant van de trommelrem aan. Een aluminium plaatje (handrem mechanisme) afgebroken, plus de ankerplaat op 3 punten achter gescheurd. Schokdemper achter staat niet gelijk aan de schokdemper links achter, de rechter schokdemper wijst meer naar binnen toe en staat niet helemaal haaks op het fusee gedeelte.

Zou het dan zo maar kunnen zijn dat mijn fusee en ankerplaat van de trommelrem gewoon Gal zijn (kapot). Dat dit de oorzaak is van het wiel wat iets meer naar binnen staat en het gebonk / geklap veroorzaakt bij het treffen van een kuiltje of heuveltje in het wegdek. Of zou dit niet dit effect opleveren.

Nieuwe schokdempers zijn geïnstalleerd maar het probleem is hierbij niet weggenomen.
Tevens is de bout waar de schokdemper vast zit aan het fusee gedeelte kapot en het schroefdraad is in het uiterste gedeelde gal.

Heeft iemand hier ervaring mee of advies wat ik nu het beste kan doen om het geklapper en gebonk achterin te herstellen?
Uitkijkend naar jullie reactie

Groet,
Jeroen

Juggermood 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.