hallo prof's
van mijn x5 uit 2003 begon sinds gister opeens het stuur te trillen, tijdens stilstaan ongeacht stand van de automaat
de stuurbekrachtiging is ook weggevallen
hij heeft eergisteren bij een garage een flinke beurt gehad voor de apk, waarbij onder andere ook de spanner van de multieriem is vervangen en de kleine riem ook.
na een diagnose van een garage, bleek dat het trillen weg blijft, wanneer ze het kleine stekkertje op het stuurhuis eraf halen, zo gezegd zo gedaan
alleen de auto stuurt nu natuurlijk heel zwaar, want hiermee is het probleem niet opgelost. Enige voordeel is dat het trillen nu weg is.
Stuurbekrachtigingspomp draait gewoon vrolijk mee.
Tijdens diagnose heeft men de olie ververst en gepeild
-sommige beweren de sensor die op het stuurhuis zit
-sommige beweren de 'electrische kleppen' hiervan
Enig idee waar dit aan kan liggen? Zou het een verband kunnen hebben met het feit dat ie 1 dag eerder bij de garage is geweest? hiervoor heb ik dit nooit gehad namelijk
alvast bedankt voor de reactie!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
update:
heb de sensor op het stuurhuis vervangen (200 euries!)
heeft niets geholpen
opvallend is:
wanneer je start, begint het stuur stevig te trillen. Wanneer je eraan draait, je hoort ook licht het geluid van de stuurbekrachtiging (net als wanneer je het stuur uiterst links of uiterst rechts draait)
nadat ik een paar meter heb gereden, is trillen weg, maar stuurt ie erg zwaar
motor uit, motor starten: en stuur begint weer hevig te trillen
iemand een idee?
alvast bedankt
Heb je hem laten uitlezen? Zoja wat was daar de uitkomst van?
gr Martin
bedankt voor je reactie martin
Heb m inderdaad uit laten lezen alleen kwamen geen storingen uit..
gr Swod
Is tijdens het onderhoud of sinds het probleem zich voordoet de accu los of leeg geweest?
gr Martin
dat kan goed kloppen.. heb je een idee?
groet
Als de accu eraf is geweest of hij is helemaal leeg geweest moet je meestal de stuurhoeksensor opnieuw calibreren zodat ie zijn 0 stand weer vind.
gr Martin
Toen ie werd uitgelezen, hebben ze de stuurhoeksensor gemeten en die bleek goed afgesteld te zijn (stuur naar links -waarden, stuur naar rechts +waarden , stuur recht = waarde 0)
dus denk niet dat het daaraan ligt
garage adviseert een nieuw stuurhuis, maar mijn vraag is: zou door een defect stuurhuis, het stuur trillen nadat je de motor hebt gestart, en de trilling weer verdwijnen na het rijden van een aantal meter? en dat ie vervolgens zwaar stuurt?
gr swod
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW X5 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar