auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW X5: x5, stuur trilt, stuurbekrachtiging weggevallen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0d

hallo prof's

van mijn x5 uit 2003 begon sinds gister opeens het stuur te trillen, tijdens stilstaan ongeacht stand van de automaat
de stuurbekrachtiging is ook weggevallen

hij heeft eergisteren bij een garage een flinke beurt gehad voor de apk, waarbij onder andere ook de spanner van de multieriem is vervangen en de kleine riem ook.

na een diagnose van een garage, bleek dat het trillen weg blijft, wanneer ze het kleine stekkertje op het stuurhuis eraf halen, zo gezegd zo gedaan
alleen de auto stuurt nu natuurlijk heel zwaar, want hiermee is het probleem niet opgelost. Enige voordeel is dat het trillen nu weg is.
Stuurbekrachtigingspomp draait gewoon vrolijk mee.

Tijdens diagnose heeft men de olie ververst en gepeild
-sommige beweren de sensor die op het stuurhuis zit
-sommige beweren de 'electrische kleppen' hiervan


Enig idee waar dit aan kan liggen? Zou het een verband kunnen hebben met het feit dat ie 1 dag eerder bij de garage is geweest? hiervoor heb ik dit nooit gehad namelijk


alvast bedankt voor de reactie!!

Geplaatst door

swodniw (0)
badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

update:
heb de sensor op het stuurhuis vervangen (200 euries!)
heeft niets geholpen

opvallend is:
wanneer je start, begint het stuur stevig te trillen. Wanneer je eraan draait, je hoort ook licht het geluid van de stuurbekrachtiging (net als wanneer je het stuur uiterst links of uiterst rechts draait)
nadat ik een paar meter heb gereden, is trillen weg, maar stuurt ie erg zwaar

motor uit, motor starten: en stuur begint weer hevig te trillen

iemand een idee?
alvast bedankt

swodniw 0
badge

14 jaar

Heb je hem laten uitlezen? Zoja wat was daar de uitkomst van?

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

bedankt voor je reactie martin

Heb m inderdaad uit laten lezen alleen kwamen geen storingen uit..

gr Swod

swodniw 0
badge

14 jaar

Is tijdens het onderhoud of sinds het probleem zich voordoet de accu los of leeg geweest?

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

dat kan goed kloppen.. heb je een idee?

groet

swodniw 0
badge

14 jaar

Als de accu eraf is geweest of hij is helemaal leeg geweest moet je meestal de stuurhoeksensor opnieuw calibreren zodat ie zijn 0 stand weer vind.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Toen ie werd uitgelezen, hebben ze de stuurhoeksensor gemeten en die bleek goed afgesteld te zijn (stuur naar links -waarden, stuur naar rechts +waarden , stuur recht = waarde 0)

dus denk niet dat het daaraan ligt
garage adviseert een nieuw stuurhuis, maar mijn vraag is: zou door een defect stuurhuis, het stuur trillen nadat je de motor hebt gestart, en de trilling weer verdwijnen na het rijden van een aantal meter? en dat ie vervolgens zwaar stuurt?


gr swod

swodniw 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW X5 of stel zelf een nieuwe vraag.