close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW Z4: Z4 start slecht, maar draait daarna prima...

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2300

goedendag,
ik ben verzekeringsmakelaar, maar heb ook wel interesse in (auto)techniek. Een bejaarde klant heeft het volgende voor met een Z4-zescylinder van 2010 (2.3 geloof ik). De auto start soms moeilijk, valt onmiddellijk weer stil, draait na een nieuwe poging een korte tijd wat vierkant, maar loopt daarna letterlijk als een Zwitsers horloge. De auto heeft in 8 jaar nog geen 9.000 km gelopen. Het lijkt me dat het lezen van zijn startmoment (vliegwielsensor) gebrekkig verloopt. De eigenares durft de rit naar de garage niet aan, maar ik ben overtuigd dat de auto, eenmaal gestart, normaal blijft draaien tot een volgende start.
Wat denken jullie?
Alvast dank.

Geplaatst door

Soef (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het signaal van de vliegwielsensor gebrekkig zou zijn, dan slaat de motor meestal helemaal niet aan.
Ik denk eerder aan een koelvloeistof temperatuur sensor die koud verkeerd (te warm) aan geeft.
Daardoor krijgt de motor koud wat te weinig benzine en slaat af of loopt beroerd.
Als de motor wat warmer wordt dan gaat de lambdaregeling werken en wordt het mengsel gecorrigeerd.

Ik denk dat je gewoon naar de garage kunt rijden.
Probleem alleen is dat om deze fout te meten of uit te lezen de motor weer koud moet zijn.

oldford 0
badge

6 jaar

Die sensors zijn niet zo vaak kapot. Ik zou het eerder zoeken in de krukas en de nokkenas sensor en de bedrading.
Met een uitgevallen krukas sensor kan je inderdaad niet meer starten zoals Oldford al opmerkte. Ik herken de fout wel in mijn oude 323i zat een M52 6 cilinder. Vaak loopt ie op 1 cilinder koud en rauw op de achterste in het motorblok. Maar met BMW software is dat zo uit te lezen. Lekkage op de olieafscheider komt ook voor. Membraam stuk.onregelmatige loop ect.
Wellicht zit er een BMW gespecialiseerde garage in de buurt?

MJ 0
badge

6 jaar

Het is me voorlopig niet bekend of het euvel ondertussen hersteld is. Dit koppel heeft ook nog een X6, kwestie van mobiel te blijven ;-) In elk geval, van zodra de Z4 enigszins op temperatuur was draaide hij zoals ik maar weinig heb horen draaien: een naaimachine, gewoon perfect.
Het heeft al meerdere keren bij me gespeeld dat ik er wel interesse zou in hebben mocht zij hem ooit verkopen. Zijn er punten waarop je bij een Z4 van 2010 moeten letten (Vanos, sticky steering?). Het feit dat hij eigenlijk weinig heeft gelopen zal zowel nadelen als voordelen hebben opgeleverd veronderstel ik?

Soef 0

6 jaar

Er is een terugroepactie geweest van BMW voor de accukabel die wordt gratis vervangen. Soms lekkende lichten, geen ernstige gebreken bij de Z4. Je kan ook even Googlen en de bekende autobladen sites raadplegen over de gebruikservaringen. Onderhouden is inderdaad een must ook als ie maar weinig km's maakt. Binnen in geventileerde ruimte op blokken zetten en nieuwe olie, benzine erin :-)

MJ 0
badge

6 jaar

De klant is ondertussen weer volop aan het rijden met de Z4. Het euvel werd bij BMW-Ieper verholpen. Het ging inderdaad om de sensor van de koelvloeistof. De eigenaars doen erg weinig kilometers en het gaat vaak om korte ritten. Mogelijks lag daar het begin van het probleem.

Soef 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW Z4 of stel zelf een nieuwe vraag.